ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Σάββατο 13 Μαΐου 2023

Ο ΠΕΤΡΟΜΠΕΗΣ ΚΑΙ Η ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ - ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ

 




Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο του Σαράντου Καργάκου: Νεότερη Ελληνική Ιστορία, Τόμος Β',
<<Μεγάλες μορφές και Μεγάλες Στιγμές του ΄21>>.
Δεύτερη έκδοση: <<Εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ>>, Απρίλιος 2021, σελ. 124-127.
<<Και το βιβλίο αυτό είναι καρπός ευγνωμοσύνης προς τους πολυπληθείς ακροατές/μαθητές μου του <<Λαϊκού Πανεπιστημίου>>, που κατακλύζουν κάθε Τρίτη την αίθουσα τελετών της γεραράς <<Εταιρείας Φίλων του Λαού>>, για να ακούσουν πέμπτη χρονιά φέτος τα μαθήματά μου, παρά το νυκτερινό της ώρας (7-9 μ.μ.).
Στα μαθήματα αυτά προσέρχονται παιδιά όλων των ηλικιών, από 20 έως 85 ετών. Άλλα κρατούν σημειώσεις, άλλα κρατούν μαγνητόφωνα.
Αυτά μου έδωσαν το έναυσμα, το ερέθισμα και την ώθηση να δώσω στις παραδόσεις μου μορφή βιβλίου.
Την πρώτη χρονιά εδίδαξα έναν κύκλο μαθημάτων υπό τον τίτλο Το βυζαντινό ναυτικό, που πήρε μορφή καλαίσθητου βιβλίου από τις εκδόσεις Ιω. Σιδέρη (2007), τη δεύτερη χρονιά εδίδαξα τους πολιτικούς θεσμούς και τα πολιτικά σώματα της σπαρτιατικής πολιτείας, την τρίτη την εκστρατεία του Μεγάλου Αλεξάνδρου,
που το 2008/09 σε πολύ διευρυμένη μορφή και με σπάνια βιβλιογραφία εκδόθηκε από τις Εκδόσεις ΠΕΡΙ ΤΕΧΝΩΝ - ΚΑΡΤΕΡΗΣ, την τέταρτη χρονιά παρέδωσα <<Το λυκόφως της Σπάρτης>>,
που μαζί με τις προηγούμενες παραδόσεις μου αποτέλεσαν την πρωταρχική μαγιά για να συγγραφεί και να εκδοθεί το δίτομο έργο μου Ιστορία της Αρχαίας Σπάρτης (Gutenberg, 2006).
Πέρσι είχα την ευκαιρία να διδάξω τρεις κύκλους μαθημάτων: α) Οι Τούρκοι και το Βυζάντιο, β) Το τουρκικό imperium και γ) Τουρκοκρατία, που πήραν μορφή βιβλίου και εκδόθηκαν σε καλαίσθητη μορφή από τις εκδόσεις Λεωνίδα Γεωργιάδη.
Τα φετινά μαθήματα θα είναι αφιερωμένα στην Ελληνική Επανάσταση. Αλλά το βιβλίο αυτό δεν εξετάζει καταλεπτώς το μεγάλο εκείνο γεγονός.
Περιορίζεται αυστηρώς σε όσα προτίθεμαι να παραδώσω και αυτά είναι ό,τι λέγει ο τίτλος: Μεγάλες μορφές και μεγάλες στιγμές του '21.
Όχι όλος ο Αγώνας στην πολυμορφία και την πολύπτυχη διάστασή του.
Οι βασικοί λόγοι είναι δύο: Εκ των πραγμάτων είναι αδύνατον να συμπεριληφθεί όλος ο Αγώνας σε σειρά δίωρων -ανά δεκαπενθήμερο- μαθημάτων ενός εξαμήνου και, δεύτερον -πέρα από άλλες εκδοτικές μου δραστηριότητες- μία τρίτομη ή τετράτομη Ιστορία της Ελληνικής Επαναστάσεως,
που θα εξετάζει εξονυχιστικά, με πνεύμα κριτικό και -στο μέτρο του ανθρώπινα δυνατού- αντικειμενικά κάθε γεγονός, είτε αυτό είναι στρατιωτικό, είτε πολιτικό, είτε διπλωματικό.
Και για τον λόγο αυτό υπάρχει ένας διαχωρισμός:
Στους δύο πρώτους τόμους εξετάζονται τα στρατιωτικά γεγονότα και στον τρίτο τα πολιτικά, διπλωματικά, οικονομικά γεγονότα, καθώς και ό,τι μπορεί να έχει σχέση με την οργάνωση της παιδείας στη διάρκεια της πολυχρονίου πολεμικής δοκιμασίας.
Το βιβλίο αυτό, λόγω όγκου και τεράστιου κόστους, μόνο αν βρεθεί χορηγός θα καταστεί εφικτό να εκδοθεί.
Ευελπιστούμε ότι κάποιος θα συνδράμει.
Όχι πάντως η ελληνική πολιτεία.
Αυτή με τίμησε και με τιμά με το υπέρτατο βραβείον: το κώνειον>>!
(Απόσπασμα εκ του προλόγου)
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση κειμένου
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ








Ο Πετρόμπεης και η Επανάσταση - Απελευθέρωση Καλαμάτας


Ο Πετρόμπεης κάπως αναθάρρησε, όταν, επιτέλους έλαβε επιστολή από τον Αλέξανδρο Υψηλάντη, που του έγραψε με την ιδιότητα του Αρχηγού. Το μεγάλο όνομα και η σημαντική θέση κοντά στον τσάρο έκαναν τον Μαυρομιχάλη να πιστέψει πως πίσω από την Εταιρεία ήταν όντως η η Ρωσία. Αλλά υπήρχε ένα μεγάλο πρόβλημα προσωπικού χαρακτήρα: Δυο γιοι του, ο Γεωργάκης και ο Αναστάσης, ήσαν όμηροι στην Κωνσταντινούπολη ως εγγύηση για τον τίτλο του μπέη, που είχε λάβει. Αλλά τα γεγονότα έτρεχαν με μεγαλύτερη ταχύτητα από τους εύλογους ενδοιασμούς ενός πατέρα. Ο Παπαφλέσσας είχε φθάσει στον Μοριά και είχε κάνει <<άνω κάτω>> τα χωριά της Αρκαδίας και της Μεσσηνίας, που γειτονίαζαν με τις βόρειες περιοχές της Μάνης. Ο Κολοκοτρώνης είχε έλθει στη Μάνη, στον πύργο του Μούρτζινου -όχι βέβαια για επίσκεψη αβροφροσύνης-, ενώ οι δυο γιοι του Πετρόμπεη με τη βοήθεια των Φιλικών είχαν διαφύγει. Και τότε ο Πετρόμπεης πήρε τη μεγάλη απόφαση: Συγκέντρωσε στις 17 Μαρτίου 1821 -σύμφωνα με μαρτυρία του Γενναίου Κολοκοτρώνη- τους αρχηγούς των Μανιατών και ύψωσε -πρώτος αρχηγός αυτός- την επαναστατική σημαία στην κυρίως Ελλάδα, στην Αρεόπολη. Αλλά τούτο θα ήταν μια θρυαλίδα, που δεν θα είχε καμία σημασία, αν δεν υπήρχε στρατηγικό σχέδιο. Ο Πετρόμπεης έστειλε στις 19 Μαρτίου 1821 τον γιο του Ηλία, προς την Καλαμάτα με 150 Μανιάτες. Ο Ηλίας ξεγέλασε τον Τούρκο βοεβόδα Αρναούτογλου (άσχετο προς αυτόν των Καλαβρύτων) λέγοντάς του πως κινδυνεύει από τη συγκέντρωση ληστών στα πέριξ και ότι τον συμφέρει να θέσει τον εαυτό του και την πόλη υπό την προστασία των Μανιατών. Ο περίφοβος Τούρκος δέχτηκε κι έτσι, στις 23 Μαρτίου, ο Πετρόμπεης, συνοδευόμενος από τον Κολοκοτρώνη (ο Παπαφλέσσας και ο Νικηταράς ήσαν στα πέριξ) και όλους τους Μανιάτες αρχηγούς, με πλήθη λαού μπήκαν αμαχητί στην Καλαμάτα. Ο Σουλεϊμάν αγάς ή Αρναούτογλου με 150 Τούρκους παραδόθηκαν στους Μανιάτες. Αυτοί τους μοίρασαν στα γύρω χωριά ως αιχμαλώτους πολέμου, αλλά μέσα σε λίγο καιρό, όπως έλεγαν χαρακτηριστικά, <<τους έφαγε το φεγγάρι>>. Στην πραγματικότητα, τους έφαγε το σκοτάδι. Οι επαναστάτες σπάνια έχουν την πολυτέλεια να κρατούν αιχμαλώτους. Η σημαντικότερη από διπλωματική άποψη ενέργεια που προσγράφεται στο ενεργητικό του Μαυρομιχάλη είναι ο σχηματισμός ενός εμβρυακής μορφής πολιτικού σώματος, της <<Μεσσηνιακής Γερουσίας>>, η οποία, με δική του υπογραφή, απέστειλε προς τις ευρωπαϊκές Αυλές την περίφημη Προειδοποίησιν, δηλαδή μια προκήρυξη στην οποία εκτίθενται με σαφήνεια οι σκοποί του Αγώνα, καταγγέλεται η τουρκική τυραννία και ζητείται η συνδρομή των πάντων για την ελληνική ανεξαρτησία. Η Καλαμάτα είναι η πρώτη σημαντική πόλη που απελευθερώθηκε από τους Έλληνες και στην αρχή του Αγώνα ήταν βάση εξορμήσεως των επαναστατικών στρατευμάτων προς διάφορες κατευθύνσεις του Μοριά. Δεν είναι τυχαίο ότι στην πόλη αυτή την 1η Αυγούστου 1821 εκδόθηκε η πρώτη ελληνική εφημερίδα επί ελληνικού εδάφους, η Σάλπιγξ Ελληνική, από τον λογιότατο αρχιμανδρίτη Θεόκλητο Φαρμακίδη. Επίσης, ένα άλλο αξιοσημείωτο γεγονός που συνδέεται με την Καλαμάτα κατά το πρώτο έτος του Αγώνα, είναι η απόπειρα του Τούρκου ναυάρχου Καρά-Αλή (του καταστροφέα της Χίου) να βγάλει τμήματα τουρκικού στρατού στην παραλία της πόλης. Η έγκαιρη παρέμβαση του Φιλέλληνα Βαλέστ, που οργάνωσε στην πόλη αυτή μονάδα ελληνικού τακτικού στρατού, έσωσε την πόλη από την καταστροφή. Όσο για τον Πετρόμπεη, που υπέγραψε την Προειδοποίησιν και την υπέγραψε ως <<Ηγεμών και αρχιστράτηγος>> για περισσότερο εντυπωσιασμό, τον πρώτο καιρό ήταν η η δεσπόζουσα προσωπικότητα στο Μοριά. Το όνομά του, χάρη στην προκήρυξη που είχε μεγάλη απήχηση επειδή δεσμεύτηκε σε εφημερίδες της Ευρώπης και της Αμερικής, έγινε παντού γνωστό. Δεν ήταν όμως ο ενδεδειγμένος για την ολική διεύθυνση του ελληνικού Αγώνα αρχηγός. Για τον λόγο αυτό ο Κολοκοτρώνης, εις πείσμα πολλών, άρχισε να εφαρμόζει, βοηθούμενος από τον Μούρτζινο που του έδωσε 200 Μανιάτες πολεμιστές, το δικό του στρατηγικό σχέδιο, δηλαδή να κατευθυνθεί προς την Αρκαδία και να χτυπήσει την Τριπολιτσά, που ήταν η καρδιά του Μοριά. Τον ακολούθησαν ο Νικηταράς, ο Παπαφλέσσας αλλά και οι Μαυρομιχαλαίοι, με στρατιωτικούς αρχηγούς τους γενναιότατους  Ηλία και Κυριακούλη Μαυρομιχάλη (γιο και αδελφό του Πετρόμπεη). Επίσης, ένα εκλεκτός τμήμα Μανιατών, που ήταν στην υπηρεσία του Πετρόμπεη, το διηύθυνε μια αγνοημένη μορφή, ο Ηλίας Τσαλαφατίνος από το Οίτυλο, ο αγωνιστής που έλαβε μέρος στις περισσότερες μάχες του Αγώνα και υπήρξε υπόδειγμα ανιδιοτελείας.



Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση κειμένου
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ
Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίου του Σαράντου Καργάκου:
Νεότερη Ελληνική Ιστορία, Τόμος Β',
<<Μεγάλες μορφές και Μεγάλες Στιγμές του ΄21>>.
Δεύτερη έκδοση: <<Εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ>>, Απρίλιος 2021, σελ. 124-127.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF