ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Τετάρτη 3 Μαΐου 2023

Ο ΓΕΡΜΑΝΟΣ ΚΑΙ Η ΑΓΙΑ ΛΑΥΡΑ

 




Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο του Σαράντου Καργάκου: Νεότερη Ελληνική Ιστορία, Τόμος Β',
<<Μεγάλες μορφές και Μεγάλες Στιγμές του ΄21>>.
Δεύτερη έκδοση: <<Εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ>>, Απρίλιος 2021, σελ. 105-108.
<<Και το βιβλίο αυτό είναι καρπός ευγνωμοσύνης προς τους πολυπληθείς ακροατές/μαθητές μου του <<Λαϊκού Πανεπιστημίου>>, που κατακλύζουν κάθε Τρίτη την αίθουσα τελετών της γεραράς <<Εταιρείας Φίλων του Λαού>>, για να ακούσουν πέμπτη χρονιά φέτος τα μαθήματά μου, παρά το νυκτερινό της ώρας (7-9 μ.μ.).
Στα μαθήματα αυτά προσέρχονται παιδιά όλων των ηλικιών, από 20 έως 85 ετών. Άλλα κρατούν σημειώσεις, άλλα κρατούν μαγνητόφωνα.
Αυτά μου έδωσαν το έναυσμα, το ερέθισμα και την ώθηση να δώσω στις παραδόσεις μου μορφή βιβλίου.
Την πρώτη χρονιά εδίδαξα έναν κύκλο μαθημάτων υπό τον τίτλο Το βυζαντινό ναυτικό, που πήρε μορφή καλαίσθητου βιβλίου από τις εκδόσεις Ιω. Σιδέρη (2007), τη δεύτερη χρονιά εδίδαξα τους πολιτικούς θεσμούς και τα πολιτικά σώματα της σπαρτιατικής πολιτείας, την τρίτη την εκστρατεία του Μεγάλου Αλεξάνδρου,
που το 2008/09 σε πολύ διευρυμένη μορφή και με σπάνια βιβλιογραφία εκδόθηκε από τις Εκδόσεις ΠΕΡΙ ΤΕΧΝΩΝ - ΚΑΡΤΕΡΗΣ, την τέταρτη χρονιά παρέδωσα <<Το λυκόφως της Σπάρτης>>,
που μαζί με τις προηγούμενες παραδόσεις μου αποτέλεσαν την πρωταρχική μαγιά για να συγγραφεί και να εκδοθεί το δίτομο έργο μου Ιστορία της Αρχαίας Σπάρτης (Gutenberg, 2006).
Πέρσι είχα την ευκαιρία να διδάξω τρεις κύκλους μαθημάτων: α) Οι Τούρκοι και το Βυζάντιο, β) Το τουρκικό imperium και γ) Τουρκοκρατία, που πήραν μορφή βιβλίου και εκδόθηκαν σε καλαίσθητη μορφή από τις εκδόσεις Λεωνίδα Γεωργιάδη.
Τα φετινά μαθήματα θα είναι αφιερωμένα στην Ελληνική Επανάσταση. Αλλά το βιβλίο αυτό δεν εξετάζει καταλεπτώς το μεγάλο εκείνο γεγονός.
Περιορίζεται αυστηρώς σε όσα προτίθεμαι να παραδώσω και αυτά είναι ό,τι λέγει ο τίτλος: Μεγάλες μορφές και μεγάλες στιγμές του '21.
Όχι όλος ο Αγώνας στην πολυμορφία και την πολύπτυχη διάστασή του.
Οι βασικοί λόγοι είναι δύο: Εκ των πραγμάτων είναι αδύνατον να συμπεριληφθεί όλος ο Αγώνας σε σειρά δίωρων -ανά δεκαπενθήμερο- μαθημάτων ενός εξαμήνου και, δεύτερον -πέρα από άλλες εκδοτικές μου δραστηριότητες- μία τρίτομη ή τετράτομη Ιστορία της Ελληνικής Επαναστάσεως,
που θα εξετάζει εξονυχιστικά, με πνεύμα κριτικό και -στο μέτρο του ανθρώπινα δυνατού- αντικειμενικά κάθε γεγονός, είτε αυτό είναι στρατιωτικό, είτε πολιτικό, είτε διπλωματικό.
Και για τον λόγο αυτό υπάρχει ένας διαχωρισμός:
Στους δύο πρώτους τόμους εξετάζονται τα στρατιωτικά γεγονότα και στον τρίτο τα πολιτικά, διπλωματικά, οικονομικά γεγονότα, καθώς και ό,τι μπορεί να έχει σχέση με την οργάνωση της παιδείας στη διάρκεια της πολυχρονίου πολεμικής δοκιμασίας.
Το βιβλίο αυτό, λόγω όγκου και τεράστιου κόστους, μόνο αν βρεθεί χορηγός θα καταστεί εφικτό να εκδοθεί.
Ευελπιστούμε ότι κάποιος θα συνδράμει.
Όχι πάντως η ελληνική πολιτεία.
Αυτή με τίμησε και με τιμά με το υπέρτατο βραβείον: το κώνειον>>!
(Απόσπασμα εκ του προλόγου)
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση κειμένου
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ









Ο Γερμανός και η Αγία Λαύρα



[...] Ένας από αυτούς ήταν και ο Γερμανός που ξεκίνησε κατά τα μέσα Μαρτίου, αφού προηγουμένως είχε συνεννοηθεί με τους προύχοντες της Β. Πελοποννήσου και τον Κερνίτσης Προκόπιο ότι θα πάει -δήθεν- στην Τριπολιτσά. Πέρασε, όμως, και διανυκτέρευσε στην Αγία Λαύρα. Στην ιστορική μονή την επομένη έγινε η συνάντηση όλων αυτών που άρχισαν να συζητούν περί του πρακτέου, για το τι πρέπει να πράξουν. Το πρόβλημα που ετίθετο ωμά εκείνη την ώρα ήταν το <<πως θα σώσουν το ίδιον αυτών σαρκίον και διά να το επιτύχουν απεφάσισαν να κηρύξουν την ανταρσίαν>> (Δ. Καλλίμαχος, ό. π. σ. 96). Ορθότερο θα ήταν να γράψει να συμμετάσχουν και όχι να κηρύξουν την ανταρσία, δηλαδή την επανάσταση κατά της τουρκικής εξουσίας. Η ιστορική απόφαση που όντως ελήφθη στην Αγία Λαύρα, κατ' άλλους στις 10 και κατά τον Φωτάκο στις 13 Μαρτίου, είναι αυτή που υψώνει σε περιωπή την ιστορική μονή. Κατά τον Φωτάκο, στην ιστορική αυτή σύσκεψη συμμετείχαν ο Παλαιών Πατρών Γερμανός, ο Κερνίτσης Προκόπιος, οι πρόκριτοι των Καλαβρύτων και της Βοστίτσας (Αιγίου) Σωτήρης Χαραλάμπης, Ανδρέας Ζαϊμης, Ασημάκης Φωτήλας, Σωτήρης Θεοχαρόπουλος και Ανδρέας Λόντος. Ο Φωτάκος, που δε συμπαθεί τους προκρίτους, γράφει πως όλοι αυτοί διανυκτέρευσαν στη μονή <<και ήσαν φοβισμένοι και απηλπισμένοι>>. Την επομένη, που άρχισε η σύσκεψη, όλοι ήσαν βαθύτατα προβληματισμένοι. Έλεγαν δε οι μεν: <<να φύγωμεν, αλλά που να υπάγωμεν>>; Οι άλλοι έκαναν προτάσεις να πάνε στην Ύδρα, στην Πόλη ή στη Φραγκιά. Η αμηχανία ήταν έκδηλη, γιατί είχαν πειστεί πως ο Αγώνας θα γίνει, αλλά, μετά τη διάσκεψη της Βοστίτσας, δεν είχαν πειστεί για τη σοβαρότητα της προετοιμασίας και τις εγγυήσεις επιτυχίας, που παρείχε αφειδώς ο Παπαφλέσσας. Τη λύση έδωσε με έναν ηρωικό σκεπτικισμό -οι επαναστατικές αποφάσεις δεν λαμβάνονται πάντα με τον ασυλλόγιστο ενθουσιασμό- ο Ασημάκης Φωτήλας με ένα λόγο που καταγράφει ο Φωτάκος: ...Ό,τι ηδυνήθημεν εκάμαμεν μέχρι τούδε και αρκετά εμακρύναμε τον καιρόν. Αλλ' εις το εξής οι Τούρκοι δεν μας πιστεύουν, όσον κι αν προσπαθήσωμεν να τους γελάσωμεν' ώστε, όπως έφθασαν τα πράγματα, αυτοί που θα κόψουν το κεφάλι μας, και όχι μόνον τα ιδικά μας, αλλά και όλων των χριστιανών, και Κύριος οίδεν αν δεν στείλουν τας γυναίκας και τα παιδιά μας εις την Ανατολήν... [...] Η γνώμη μου είναι να πιάσωμεν τα όπλα και ο Θεός ας μας βοηθήσει' και ό,τι γίνη ας γίνη! Αν γλιτώση δε κανένας από ημάς και φύγη και πάγη αλλού εις τους Χριστιανούς, πιστεύω ότι θα του δώσουν ένα κομμάτι ψωμί να φάγη, διότι θα είπη ο κόσμος: <<Επολέμησαν οι κακόμοιροι διά την σωτηρίαν των με το μεγάλο θηρίον της Οικουμένης, αλλά δεν το ενίκησαν και είναι άξιοι ελέους>>! Έπειτα και ημείς θα έχωμεν ολίγον θάρρος εις τούτο, ότι εκάμαμεν το χρέος μας... Αυτή, λοιπόν υπήρξε η μεγάλη στιγμή και τιμή της Αγίας Λαύρας. Όπως συμπληρώνει ο Φωτάκος, <<οι λόγοι ούτοι του Φωτήλα υπήρξαν η υστερνή των απόφασις>>. Αυτό ήτο το μέγα γεγονός. Διότι οι πρόκριτοι αυτοί και οι δύο αρχιερείς είχαν κύρος αφάνταστο στη Β.Δ. Πελοπόννησο. Δύσκολα χωρίς αυτούς θα μπορούσε να έχη επιτυχία στην ευαίσθητη και καίρια από στρατηγική άποψη περιοχή, ο επαναστατικός αγώνας. Τα υπόλοιπα είναι δευτερότερα, και η 25η Μαρτίου -σε σχέση με την Αγία Λαύρα- έχει ένα συμβολικό χαρακτήρα, που δεν είναι άνευ σημασίας. Αν οι αμφισβητές ιστορικοί κοιτάξουν το ημερολόγιο, θα δουν ότι την 25η Μαρτίου η Εκκλησία εορτάζει παντού τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου. Ειδικά στην Αγία Λαύρα ο εορτασμός είχε τη χρονιά εκείνη ιδιαίτερη λαμπρότητα, όχι μόνο διότι η μονή εορτάζει την ημέρα αυτή, γεγονός που αγνοούν κάποιοι ιστορικοί, αλλά διότι είχαν αρχίσει τα πρώτα επαναστατικά χτυπήματα και είχε ήδη καταληφθή η πόλη των Καλαβρύτων. Όσο για τους προκρίτους και τους δύο αρχιερείς, όπως λέγει ο Φωτάκος, σκόρπισαν στις επαρχίες τους και με θάρρος άρχισαν να προετοιμάζονται για την <<περιμενόμενην ημέρα>>. Βέβαια, από κάθε γεγονός δε λείπουν οι θρύλοι. Και ο Πουκεβίλ, Γάλλος πρόξενος και συλλέκτης των πληροφοριών που άρχισαν κατά και μετά τον Αγώνα να συλλέγονται, γράφει πως ο Γερμανός, μόλις πάτησε στον ιερό τόπο της Λαύρας, περιστοιχίστηκε από 1.500 οπλοφόρους της Κυλήνης. Σ' όλους αυτούς έδωσε μια σημαία που έφερε το σημείο του σταυρού πάνω σε μια ζωγραφισμένη εκκλησία της Παναγίας, που ήταν η προστάτιδα της Αγίας Λαύρας. Και σαν νέος Γεδεών, μιλώντας κατά τον τρόπο της Παλαιάς Διαθήκης, έδωσε εντολή να κρυφτούν στα δάση της περιοχής και, μόλις δουν να εμφανίζονται οι Αγαρηνοί, να υψώσουν την κραυγή των Μακκαβαίων <<Η νίκη του Θεού>>. Κι έτσι έγινε, σύμφωνα με τον θρύλο που καταγράφει ο Πουκεβίλ. Όταν έφθασαν πλησίον της μονής 60 έφιπποι Τούρκοι, τότε οι γύρω χριστιανοί ηγέρθησαν και ύψωσαν την κραυγή και μόνο με αυτή τους έτρεψαν σε φυγή.



Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση κειμένου
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ
Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίου του Σαράντου Καργάκου:
Νεότερη Ελληνική Ιστορία, Τόμος Β',
<<Μεγάλες μορφές και Μεγάλες Στιγμές του ΄21>>.
Δεύτερη έκδοση: <<Εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ>>, Απρίλιος 2021, σελ. 105-108.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF