ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Τρίτη 11 Ιουλίου 2023

Η ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΙΩΒ ΝΑ ΒΕΛΤΙΩΣΕΙ ΤΟΝ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ ΤΡΟΠΟ ΖΩΗΣ ΤΟΥ ΚΟΙΝΟΒΙΟΥ ΤΟΥ




Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο των εκδόσεων «ΑΓΙΟΣ ΣΕΡΑΦΕΙΜ ΤΟΥ ΣΑΡΩΦ» και «ΑΘΩΣ»:
«Ο ΑΓΙΟΣ ΙΩΒ ΤΟΥ ΠΟΤΣΑΕΦ»,
Α' έκδοση, Ιούλιος 2009, σελ. 43-46.
<<Το βιβλίο εξιστορεί με γλαφυρό τρόπο το βίο του Αγίου Ιώβ που έζησε τον 16ο αιώνα στη Ρωσία, καθώς και θαυμαστά σημεία που φανερώθηκαν μετά την κοίμησή του.
Ο Όσιος Ιώβ του Ποτσάεφ, κατά κόσμον Ιωάννης Ζέλεζο, γεννήθηκε περί το 1550 στη Γαλικία της Ρωσίας.
Εκάρη μοναχός σε ηλικία μόλις δώδεκα ετών.
Η φήμη των ασκητικών του αγώνων απλώθηκε σύντομα σε όλες τις γειτονικές περιοχές της Πολωνίας και της Μικρής Ρωσίας και πλήθος λαού, ανάμεσά τους και ο Πρίγκηπας του Οστρόγκ, στράφηκαν προς αυτόν.
Εξελέγη ηγούμενος μετά από παρακλήσεις των συνασκητών του.
Διακρίθηκε για τους αγώνες του υπέρ της Ορθοδπξίας, την οποία απειλούσαν οι αιρέσεις της Ουνίας και των Προτεσταντών.
Την ημέρα ασκούσε τον εαυτό του με συνεχές εργόχειρο, κυρίως αγροτικές εργασίες και κτίσιμο ιχθυοφραγμάτων.
Τη νύχτα αποσυρόταν σ' ένα σπήλαιο στο οποίο προσευχόταν.
Εκεί αξιώθηκε να αντικρίσει το άκτιστο φως. Υπήρξε, παράλληλα, σημαντικός συγγραφέας και απολογητής της Ορθοδοξίας.
Ο Όσιος Ιώβ κοιμήθηκε εν ειρήνη το 1651 μετά τη Θεία Λειτουργία.
Τόσο η κατάσταση των λειψάνων του, που μυρόβλυσαν, όσο και τα θαύματά του οδήγησαν την Εκκλησία στην ανακήρυξή του ως Αγίου>>.
(Εκ του οπισθόφυλλου του βιβλίου)
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ












Η ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΙΩΒ ΝΑ ΒΕΛΤΙΩΣΕΙ ΤΟΝ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ ΤΡΟΠΟ ΖΩΗΣ ΤΟΥ ΚΟΙΝΟΒΙΟΥ ΤΟΥ



Κάτω από τέτοιες συνθήκες ήταν απαραίτητη εξαιρετική σύνεση, σταθερότητα θέλησης και μεγάλη διάκριση και φροντίδα, όχι μόνον να διοικήσει κανείς την πρόσφατα αναδιοργανωμένη Μονή, αλλά ακόμη και προσωπικά να διατηρήσει την πατρογονική του Πίστη. Αλλά ο Όσιος Ιώβ είχε πολύ ενωρίτερα αποκτήσει την ικανότητα αυτή, προκειμένου να επιτύχει έναν τέτοιο σκοπό, στην διάρκεια των είκοσι ετών κατά τα οποία διοίκησε την Μονή της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού στο Ντουμπνό. Έτσι, αμέσως μόλις έγινε Ηγούμενος του Ποτσάεφ, κατηύθυνε την προσοχή του σε όλες τις πρωταρχικές ανάγκες της Κοινότητας και με τον τρόπο αυτόν δεν αύξησε μόνον τον πλούτο και το απαραβίαστο της Μονής, αλλά και την ανύψωσε στο επίπεδο των άλλων Μονών της εποχής της τόσο στην Βολυνία όσο και σε ολόκληρη την νοτιοδυτική περιοχή των συνόρων της Ρωσίας. Είναι βέβαιο ότι το βασικότερο μέσον, προκειμένου να επιτύχει τον στόχο του αυτόν, ήταν να διασφαλίσει τις υλικές προμήθειες. Ως σύγχρονος της Γκοίσκαϊα, των Ντομασέφσκυ και άλλων Ορθοδόξων κατοίκων της Βολυνίας, οι οποίοι δεν είχαν προσηλυτισθεί στην Ουνία ή στον Λατινισμό, ιδιαίτερα στην περιοχή κοντά στην Μονή του Ποτσάεφ, χωρίς καμμία ιδιαίτερη προσπάθεια, ο Όσιος Ιώβ προδιέθεσε τις καρδιές τους προς αυτόν και προς την Μονή του με την αγιότητα του βίου του και την υποδειγματική του ευλάβεια και έτσι συγκίνησε πολλούς από αυτούς, ώστε να συμβάλλουν στον εξωραϊσμό των Ναών του Θεού, στην βελτίωση του τρόπου ζωής των μοναχών και ούτω καθεξής. Έτσι, το 1640 η Άννα Αλεξάνδροβνα Ντομπρύνσκαϊα (το γένος Λαίδη Κουλικόφσκαϊα) δώρισε στη Μονή του Αγίου Ιώβ <<την προίκα της, 100 χρυσά νομίσματα για την λατρεία του Θεού, για να φύγει η ψυχή της [με προσευχή] την ώρα του θανάτου της>>. Το 1647 κάποιος Σέργιος Πετρόβιτς, ευγενής από την πόλη του Κρέμενετς, <<μεταβίβασε στην Μονή του Ποτσάεφ, για τον Ναό της Πανάγνου Θομήτορος, 150 νομίσματα χρυσού, ώστε αυτοί [δηλ. οι μοναχοί] να προσεύχονται στον Κύριο και Θεό για την ψυχή του>>> Το 1648 ο Λόρδος Ιωάννης Ζαμποκρίκτσκυ,  δώρησε στην Μονή του Ποτσάεφ <<200 νομίσματα χρυσού και την ακίνητη περιουσία του στο Ζαμπροκρίκ, με τον όρο ότι όλα αυτά τα χρήματα, με την έγκριση των Πατέρων, θα τα εμπιστευθούν στον πατέρα Ιωάννη Ζέλεζο, ο οποίος είναι μεγάλος με το έλεος του Κυρίου, για να προσεύχεται προς ωφέλεια της ψυχής του [του Ζαμποκρίτσκυ]>>. Το 1649 ο Λόρδος Γιούρι Πουζύνια δώρησε στην Μονή του Οσίου Ιώβ <<100 χρυσά νομίσματα>>, ώστε <<οι μοναχοί που κατοικούν σε εκείνην την Μονή να επιτελούν Σαρανταλείτουργα, σύμφωνα με το τελετουργικό της Εκκλησίας μας...>>. Θα υπέθετε κανείς ότι ήταν ιδέα του Οσίου Ιώβ να επιβεβαιώσει η Άννα Γκοϊσκαϊα όλες της δωρεές προς την Μονή του Ποτσάεφ με μία ειδική διαθήκη που χρονολογείται από την 21η Μαρτίου 1617. Για περισσότερη ίσως ακρίβεια, με πρόταση και πάλι του Αγίου Ιώβ, <<συνέταξε μία επίσημη κατάθεση>> που αφορούσε αυτές τις δωρεές του 1620. Τέλος, καταχώρησε τα έγγραφα αυτά στα πρωτόκολλα του δημοσίου, στο Κρέμενετς. Ιδιαίτερα πλούσιες προσφορές έγιναν στην Μονή του Ποτσάεφ κατά την διάρκεια της ηγουμενίας του Οσίου Ιώβ από την <<Εύα (το γένος Μπερεζέτς) και τον Θεόδωρο Γρηγόριεβιτς Ντοματοσέφσκυ>>. Το 1649 το ζεύγος Νομασέφσκυ <<μαζί και οι δύο και αχώριστοι, υγιείς σωματικά και ψυχικά και χωρίς να έχουν επηρεασθεί από κανέναν, αλλά με την δική τους καλή θέληση, σε μία αβέβαιη στιγμή της ζωής τους και επειδή βρίσκονταν σε προχωρημένη ηλικία, επιθυμώντας όμως από αυτήν [την ακίνητη περιουσία] την οποία ο Θεός Κύριος έχει δώσει στην διάθεσή τους και που μέχρι τώρα έχει παραμείνει στην δικαιοδοσία τους και έτσι, ώστε να αναπέμπεται στο Άγιο Όνομά Του [δηλ. του Θεού], και σε κανέναν άλλο, αιώνια δοξολογία>>, μεταβίβασαν στη Μονή Ποτσάεφ 33.000 πολωνικά χρυσά νομίσματα που περιέχονταν στα διάφορα ακίνητα τα οποία είχαν υποθηκευθεί στους Ντομασέφσκυ από την τοπική αριστοκρατία.



Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ».
Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο των εκδόσεων
«ΑΓΙΟΣ ΣΕΡΑΦΕΙΜ ΤΟΥ ΣΑΡΩΦ» και «ΑΘΩΣ»:
<<Ο ΑΓΙΟΣ ΙΩΒ ΤΟΥ ΠΟΤΣΑΕΦ>>,
Α' έκδοσηΑθήνα 2023, σελ. 43-46.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF