ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Παρασκευή 15 Σεπτεμβρίου 2023

ΒΡΕΣΘΕΝΗΣ ΘΕΟΔΩΡΗΤΟΣ (1787-1843) Α' ΜΕΡΟΣ

 



Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο του Σαράντου ΚαργάκουΝεότερη Ελληνική Ιστορία, Τόμος Β',
<<Μεγάλες μορφές και Μεγάλες Στιγμές του ΄21>>.
Δεύτερη έκδοση: <<Εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ>>, Απρίλιος 2021, σελ. 420-424.
<<Και το βιβλίο αυτό είναι καρπός ευγνωμοσύνης προς τους πολυπληθείς ακροατές/μαθητές μου του <<Λαϊκού Πανεπιστημίου>>, που κατακλύζουν κάθε Τρίτη την αίθουσα τελετών της γεραράς <<Εταιρείας Φίλων του Λαού>>, για να ακούσουν πέμπτη χρονιά φέτος τα μαθήματά μου, παρά το νυκτερινό της ώρας (7-9 μ.μ.).
Στα μαθήματα αυτά προσέρχονται παιδιά όλων των ηλικιών, από 20 έως 85 ετών. Άλλα κρατούν σημειώσεις, άλλα κρατούν μαγνητόφωνα.
Αυτά μου έδωσαν το έναυσμα, το ερέθισμα και την ώθηση να δώσω στις παραδόσεις μου μορφή βιβλίου.
Την πρώτη χρονιά εδίδαξα έναν κύκλο μαθημάτων υπό τον τίτλο Το βυζαντινό ναυτικό, που πήρε μορφή καλαίσθητου βιβλίου από τις εκδόσεις Ιω. Σιδέρη (2007), τη δεύτερη χρονιά εδίδαξα τους πολιτικούς θεσμούς και τα πολιτικά σώματα της σπαρτιατικής πολιτείας, την τρίτη την εκστρατεία του Μεγάλου Αλεξάνδρου,
που το 2008/09 σε πολύ διευρυμένη μορφή και με σπάνια βιβλιογραφία εκδόθηκε από τις Εκδόσεις ΠΕΡΙ ΤΕΧΝΩΝ - ΚΑΡΤΕΡΗΣ, την τέταρτη χρονιά παρέδωσα <<Το λυκόφως της Σπάρτης>>,
που μαζί με τις προηγούμενες παραδόσεις μου αποτέλεσαν την πρωταρχική μαγιά για να συγγραφεί και να εκδοθεί το δίτομο έργο μου Ιστορία της Αρχαίας Σπάρτης (Gutenberg, 2006).
Πέρσι είχα την ευκαιρία να διδάξω τρεις κύκλους μαθημάτων: α) Οι Τούρκοι και το Βυζάντιο, β) Το τουρκικό imperium και γ) Τουρκοκρατία, που πήραν μορφή βιβλίου και εκδόθηκαν σε καλαίσθητη μορφή από τις εκδόσεις Λεωνίδα Γεωργιάδη.
Τα φετινά μαθήματα θα είναι αφιερωμένα στην Ελληνική Επανάσταση. Αλλά το βιβλίο αυτό δεν εξετάζει καταλεπτώς το μεγάλο εκείνο γεγονός.
Περιορίζεται αυστηρώς σε όσα προτίθεμαι να παραδώσω και αυτά είναι ό,τι λέγει ο τίτλος: Μεγάλες μορφές και μεγάλες στιγμές του '21.
Όχι όλος ο Αγώνας στην πολυμορφία και την πολύπτυχη διάστασή του.
Οι βασικοί λόγοι είναι δύο: Εκ των πραγμάτων είναι αδύνατον να συμπεριληφθεί όλος ο Αγώνας σε σειρά δίωρων -ανά δεκαπενθήμερο- μαθημάτων ενός εξαμήνου και, δεύτερον -πέρα από άλλες εκδοτικές μου δραστηριότητες- μία τρίτομη ή τετράτομη Ιστορία της Ελληνικής Επαναστάσεως,
που θα εξετάζει εξονυχιστικά, με πνεύμα κριτικό και -στο μέτρο του ανθρώπινα δυνατού- αντικειμενικά κάθε γεγονός, είτε αυτό είναι στρατιωτικό, είτε πολιτικό, είτε διπλωματικό.
Και για τον λόγο αυτό υπάρχει ένας διαχωρισμός:
Στους δύο πρώτους τόμους εξετάζονται τα στρατιωτικά γεγονότα και στον τρίτο τα πολιτικά, διπλωματικά, οικονομικά γεγονότα, καθώς και ό,τι μπορεί να έχει σχέση με την οργάνωση της παιδείας στη διάρκεια της πολυχρονίου πολεμικής δοκιμασίας.
Το βιβλίο αυτό, λόγω όγκου και τεράστιου κόστους, μόνο αν βρεθεί χορηγός θα καταστεί εφικτό να εκδοθεί.
Ευελπιστούμε ότι κάποιος θα συνδράμει.
Όχι πάντως η ελληνική πολιτεία.
Αυτή με τίμησε και με τιμά με το υπέρτατο βραβείον: το κώνειον>>!
(Απόσπασμα εκ του προλόγου)
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση κειμένου
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ






ΒΡΕΣΘΕΝΗΣ ΘΕΟΔΩΡΗΤΟΣ (1787-1843)


Τα πρώτα χρόνια


Ο
μητροπολίτης Βρεσθένης υπήρξε μια από τις σημαντικότερες πολιτικές προσωπικότητες του εθνικοαπελευθερωτικού Αγώνα, με πολυσχιδή και πολύτροπη δράση, έτσι που το όνομά του να μην απουσιάζει από κανένα σχεδόν σημαντικό πολιτικό κόσμο. Ας σημειωθεί ότι υπήρξε συντάκτης των περισσοτέρων, διότι ανήκε στην κατηγορία των λίγων λογίων που διέθεταν αξιόλογη παιδεία, εμπλουτισμένη με αξιοσημείωτη πολιτική κατάρτιση. Φέρει τον τίτλο του επισκόπου Βρεσθένης, διότι τα Βρέσθενα, κεφαλοχώρι του Πάρνωνος κοντά στη Σελλασία, όπου το 222 π.χ. έγινε η περιώνυμη μάχη, παρουσίαζε (μέχρι πρόσφατα) αξιόλογη ακμή και ήταν έδρα επισκοπής. Αλλ' ο Θεοδώρητος δεν ήταν Λάκων, ήταν Αρκάς και μάλιστα Γορτύνιος. Γενέτειρά του ήταν η ξακουστή για τις επιδόσεις των κατοίκων της στην κοσμηματοποία Στεμνίτσα. Μεγάλωσε όμως κοντά στον θείο του, επίσκοπο Βρεσθένης, ο οποίος τον χειροτόνησε ιεροδιάκονο και, όταν πια αυτός -λόγω γήρατος- δεν μπορούσε να ανταποκριθεί στα ποιμαντικά του καθήκοντα, άφησε στον επισκοπικό θρόνο τον ανεψιό του, ο οποίος ανταποκρίθηκε με επιτυχία στη διπλή αποστολή: τη θρησκευτική και την εθνική. Και λέμε εθνική, διότι ο Θεοδώρητος από το 1919 είχε μυηθεί στη Φιλική Εταιρεία που είχε αναπτύξει τεράστια δράση στην περιοχή και σε ευρύτερη έκταση. Σε αυτόν οφείλεται η μύηση πολλών ιεραρχών. Όταν σήμανε η καμπάνα της ελευθερίας, ο Θεοδώρητος, όπως πλείστοι κληρικοί, κατά την έκφραση λόγιου βιογράφου του, <<ενεδύθη την πανοπλίαν, διά να παράσχη ιερότητα εις τον αρξάμενον αγώνα>> (Δ. Καλλίμαχος, Δυνατοί νεολληνικοί χαρακτήρες..., εν Νέα Υόρκη, 1927, σ.117). Σχημάτισε σώμα οπλοφόρων αποτελούμενο από 800 άνδρες και μετέσχε σε όλες τις επιχειρήσεις που είχαν σαν βασικό στόχο την άλωση <<της αθλίας Τριπολιτσάς>>, όπως την ονομάζει ο Σολωμός. Όπως έχουμε εξηγήσει στο κεφάλαιο περί Κολοκοτρώνη, η Τριπολιτσά θα έπεφτε σαν ώριμο φρούτο σε διάστημα λίγων μηνών χάριν στον κλοιό που σχημάτισε γύρω από αυτήν ο Κολοκοτρώνης. Αλλ' ο Χουρσίτ, πασάς της Πελοποννήσου που είχε αποσπαστεί στην Ήπειρο για να ολοκληρώσει τις επιχειρήσεις εναντίον του Αλή, μόλις πληροφορήθηκε την έκρηξη της Επαναστάσεως στον Μοριά (στην Τριπολιτσά είχε αφήσει την οικογένεια και τους θησαυρούς του), έσπευσε να αποστείλει ως <<κεχαγιά>> (=αντικαταστάτη του) τον διάσημο για την παλληκαριά του Μουσταφά Μπέη ή Μουσταφάμπεη με 3.500 εκλεκτούς Τουρκαλβανούς πολεμιστές. Η κάθοδος του Μουσταφάμπεη υπήρξε ορμητική και αιφνιδιαστική. Διέσχισε <<αντουφέκιστος>> την Αιτωλοκαρνανία και μέσω Αντιρρίου-Ρίου βγήκε στην Πελοπόννησο. Έλυσε την πολιορκία των Πατρών, πυρπόλησε το Αίγιο, διασκόρπισε τους πολιορκούντες τον Ακροκόρινθο Έλληνες, νίκησε τις μικρές δυνάμεις των νησιωτών έξω από το Άργος (τότε σκοτώθηκε ο γιος της Μπουμπουλίνας, ο Γιάννουζας), έλυσε και την πολιορκία του Ναυπλίου και στις 6 Μαϊου 1821 έφθασε θριαμβευτής στην Τριπολιτσά. Αφού επέστρεψε στον στρατό του να αναπαυθεί και αυτός να γευτεί τις χαρές του χαρεμιού του Χουρσίτ, έξι ημέρες μετά αποφάσισε, ύστερα από σύσκεψη με τους εντόπιους πολεμάρχους, να επιτεθούν εναντίον του κοντινού Βαλτετσίου, όπου δύναμη 850 Μνιατών υπό τον Κυριακούλη και τον Ηλία Μυρομιχάλη και Μεσσηνίων υπό τον γηραιό Μητροπέτροβα είχαν, με υπόδειξη του Κολοκοτρώνη, δημιουργήσει στρατόπεδο και είχαν θέσει υπό τον έλεγχό τους πάσα πρόσβαση προς τη Μεγαλούπολη (τότε Σινάνου), το Λεοντάρι και τον ευρύτερο χώρο της Μεσσηνίας. Έχουμε δώσει πλήρη περιγραφή της μχης αυτής στο Α' Μέρος (σσ. 165-172), αλλά εδώ είναι χρέος να αναφερθεί και η πληροφορία που μας προσφέρει ο ιστορικός Φραντζής, ότι στη μάχη αυτή, που χάρισε την πρώτη μεγάλη νίκη στους Έλληνες, συμμετείχε και ο Θεοδώρητος αυτός που είχε τη στρατιωτική καθοδήγηση των παλληκαριών στη μάχη' γι' αυτό υπήρχαν άλλοι. Η παρουσία, όμως, του επιφανούς ιεράρχη στην πρώτη μεγάλη μάχη του αγώνα ήταν ένας σημαντικός εμπνευστικός παράγοντας. Και αυτό τονίζει ιδιαίτερα στη συγγραφή του ο Πρόκες-Όστεν. Μετά την ήττα του στο Βαλτέτσι (12-13 Μαϊου) ο Μουσταφάμπεης, βλέποντας τον κλοιό να στενεύει απελπιστικά γύρω από την Τριπολιτσά, θέλησε λίγες ημέρες μετά να χτυπήσει το διπλό στρατόπεδο που σχηματιζόταν στα Βέρβεβαινα και τα Δολιανά, και το οποίο απέκοπτε την Τριπολιτσά από κάθε πρόσβαση προς τη θάλασσα της Κυνουρίας. Έχουμε αναπτύξει εκτενώς (τ. Β', σσ. 172-176) το πως διεξήχθησαν οι μάχες αυτές, οι οποίες ιδιαιτέρως δόξασαν τον Νικηταρά, ο οποίος τότε για πρώτη φορά έλαβε την προσωνυμία <<Τουρκοφάγος>>. Ο Πρόκες - Όστεν, όμως, αποδίδει τη νίκη και στον Θεοδώρητο, που μαζί με άλλους οπλαρχηγούς είχε την ευθύνη για τη φύλαξη της περιοχής. Ο Αναγνώστης Κοντάκης, επιφανής προεστός και οπλαρχηγός του Άγιου Πέτρου, στα Απομνημονεύματά του (εκδ. Τσουκαλά, επιμ. Εμμ. Πρωτοψάλτη) γράφει για την τελική φάση της μάχης: ...Ενθουσιασμένοι όντες οι στρατιώται μας εξήλθομεν όλοι από τα οσπήτια [Σημ. Σ.Ι.Κ. που είχαν μεταβληθεί σε ταμπούρια] εναντίον των εχθρών, ώστε έντρομοι ετράπησαν εις φυγήν και εσταμάτησαν απέναντι του μεταξύ Βερβαίνων και Δολιανών φάραγγος, και ημείς [ευρισκόμεθα] από το άλλον μέρος μαχόμενοι. Προς την δύσιν του ηλίου, σημείου δοθέντος, ωρμήσμεν επάνω τους και τους ετρέψαμεν εις φυγήν σφάζοντες εξ αυτών έως να έμβουν εις Δολιανά, από εκεί ετράπησαν και οι εκεί πολεμούντες τους ημετέρους. Έως να τους υπάγωμεν εις τον ποταμόν, εθανατώθησαν έως 400, επήραμεν τα πολεμοφόδιά των και δύο κανόνια όπου είχαν, και με το να ήτον σκότος πολύ της νυκτός, διά να μη θανατωθώμεν μεταξύ μας, επαύαμεν από το να τους κυνηγώμεν. Αν όμως και ήτον μία ώρα ημέρα ακόμα, ηθέλαμεν τους κατασφάξει όλους... (ό. π. σ. 38). (Συνεχίζεται)



Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση κειμένου
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ
Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίου του Σαράντου Καργάκου:
Νεότερη Ελληνική Ιστορία, Τόμος Β',
<<Μεγάλες μορφές και Μεγάλες Στιγμές του ΄21>>.
Δεύτερη έκδοση: <<Εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ>>, Απρίλιος 2021, σελ. 420-424.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF