ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Παρασκευή 15 Σεπτεμβρίου 2023

ΛΕΛΑ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ: «Η ΘΡΥΛΙΚΗ ΓΙΑΓΙΑ ΜΟΥ» (ΜΕΡΟΣ ΤΕΤΑΡΤΟΝ)

 



Στα χρόνια μας, η σύλληψη και πραγμάτωση της ιδέας της παγκοσμιοποίησης μεταβάλλει άρδην σε πολλούς το εθνικό τους συναίσθημα, την καλώς εννοούμενη πατριωτική ιδέα και έγερση, σκοπούμενη (η παγκοσμιοποίηση) στην πολιτιστική πολτοποίηση των λαών διά του χωνευτηρίου της πολυσυλλεκτικότητας και της πολυπολιτισμικότητας. Ο εθνισμός (και ουχί ο εθνικισμός) -ως ιδέα- σέβεται και εκτιμά τις ιδιαιτερότητες κάθε έθνους, ταυτόχρονα όμως φροντίζει να διατηρήσει τη δική του προγονική ταυτότητα, το δικό του πατροπαράδοτο πολιτισμό και την ημετέρα λατρευτική Πίστη. Μπροστά στο αποτροπιαστικό και επικίνδυνο φάσμα του Ολοκληρωτισμού που προωθείται, προσφέρουμε στο αναγνωστικό μας κοινό -χάριν της εθνικής μας υπόστασης και του δικού μας ελληνικού πατριωτισμού- το βιβλίο «Λέλα Καραγιάννη - Η θρυλική γιαγιά μου» που έγραψε η εγγονή της Εθνικής μας Αγωνίστριας, Λέλα Βύρ. Καραγιάννη, προς τόνωση και ενίσχυση των κληροδοτημάτων του γένους μας. Το έργο θα ολοκληρωθεί με αποσπασματικές αναρτήσεις, δίχως να απωλέσει το πνεύμα και το ύφος με τα οποία γράφτηκε. Σήμερα, που οι περισσότεροι αποφεύγουν να μιλήσουν για έθνος, γένος, ιστορία, αρχαίο και ρωμέϊκο πολιτισμό, υπό τον κίνδυνο να μην τους αποκαλέσουν εθνικιστές ή φασίστες, το βιβλίο της Λέλας Καραγιάννη έρχεται να θυμίσει, πως ή ίδια βασανίστηκε και τουφεκίστηκε από Έλληνες και ξένους φασίστες! Η ίδια και η εθνική οργάνωση «Μπουμπουλίνα» που δημιούργησε, διώχθηκε ανηλεώς και παντοιοτρόπως από την «Διεύθυνση Ειδικής Ασφάλειας του Κράτους», (απαρτισμένη κατά το πλείστον από Έλληνες δοσίλογους) που ήταν ένα ειδικό τμήμα της «Ελληνικής Χωροφυλακής» δημιουργημένο από τον Ε. Βενιζέλο! Ενταγμένη αργότερα στο κατασκοπευτικό δίκτυο Απόλλων, αποκρυπτογράφησε απόρρητα σχέδια των Γερμανών κατακτητών προκαλώντας τους δολιοφθορές, διοχέτευσε πληροφορίες για Έλληνες συνεργάτες των Αρχών Κατοχής, ενώ παράλληλα συνέβαλε στη βοήθεια των Άγγλων συμμάχων που είχαν εγκλωβιστεί στην Αθήνα. Για όλα αυτά τουφεκίστηκε στο στρατόπεδο συγκέντρωσης του Χαϊδαρίου στις 8 Σεπτεμβρίου του 1944, ένα μήνα πριν από την απελευθέρωση και δυο μήνες πριν από τα Δεκεμβριανά. Ευχόμαστε καλή δημιουργική ανάγνωση και εθνική αφύπνιση, όλα ιδωμένα υπό το άσβεστο φως της Ορθοδοξίας, ως πνευματικού φάρου για την πνευματική και ψυχική μας σωτηρία εδώ και στην Άνω Ιερουσαλήμ. Εύχεσθε!



Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος






ΚΕΦΑΛΑΙΟ 7




Το πρώτο θύμα της οικογένειας



Ο Βύρων συνοδεύει στο σιδηροδρομικό σταθμό Λαρίσης τη μητέρα του και τις δύο αδελφές του Ιωάννα και Ηλέκτρα. Οι κοπέλες είχαν κληθεί να υπηρετήσουν. Μικρό πλήθος από εθελόντριες νοσοκόμες είναι παρατεταγμένο στην αποβάθρα.


Φορούν στην κεφαλή λευκό μαντήλι με τον κόκκινο σταυρό ενώ ένα ελαφρύ μπλε χιτώνιο καλύπτει τους ώμους τους. Σε λίγο καταφθάνει η νεαρή πριγκίπισσα Φρειδερίκη, συνοδευόμενη από την κυρία Αθηνά Μεσολωρά, διευθύντρια του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού. Η πριγκίπισσα χαιρετά διά χειραψίας τις νεαρές εθελόντριες, τις συγχαίρει για το θάρρος τους και τις ευχαριστεί για τις υπηρεσίες τους.


Τους εύχεται επίσης καλή δύναμη και τους υπόσχεται το συντομότερο να τους στείλει εφόδια και ζεστό ρουχισμό. Στέκεται τώρα μπροστά στις αδελφές Καραγιάννη. Για κάποιο λόγο φαίνεται να συνομιλεί μαζί τους λίγο περισσότερο. Δείχνει εντυπωσιασμένη από τη φυσική καλλονή των κοριτσιών κι το αγέρωχο παράστημα. Τις ερωτά ποιες είναι.


Η κυρία Μεσολωρά τις συστήνει και δείχνει τη μητέρα τους που στέκεται διακριτικά στο πλάι. Η Λέλα Καραγιάννη πλησιάζει και ανταλλάσσεται θερμή χειραψία. Η Φρειδερίκη χαμογελά ελαφρά: <<Έχω ακούσει για την οικογένειά σας>>, της λέει. Ξέρει επίσης τώρα πως η Ιωάννα και η Ηλέκτρα είναι οι δύο κοπέλες που συναγωνίζονται, σε φιλικό επίπεδο με το σύζυγό της πρίγκηπα Παύλο σε αγώνες ιππασίας.


Μαζί με άλλα μέλη και στελέχη του Ιππικού Ομίλου προσφέρονται εθελοντικά δυο φορές το χρόνο  να μεταφέρουν όλα τα άλογα ιππεύοντας από την Κηφισιά στον Ιππόδρομο του Φαλήρου και το αντίθετο. Συγκινητικός ο αποχαιρετισμός ανάμεσα στα τρία αδέλφια και στη μάνα. <<Να προσέχεις τους γονείς μας και το μαγαζί, ψιθυρίζουν οι κοπέλες στο Βύρωνα. Η Ιωάννα αποσπάται στην πρώτη γραμμή του μετώπου.


Η νέα κοπέλα, δυνατή, αθλητική και θαρραλέα, σύρεται πρηνηδόν στο έδαφος για να φτάσει στους τραυματίες. Οι σφαίρες περνούν σύρριζα πάνω από το κεφάλι της. Οι όλμοι σκάνε δεξιά κι αριστερά. Εκείνη συνεχίζει το καθήκον της και προσεύχεται: <<Θεέ μου, Θεέ μου, βοήθησέ μας>>!


Η Ηλέκτρα αποσπάται στους συρμούς των τρένων που μετέφεραν τραυματίες στις κοντινότερες πόλεις και τα νοσοκομεία. Τους περιποιείται με στοργή και αφοσίωση. Ψήνονται όλοι στον πυρετό. Η φρίκη από τα ακρωτηριασμένα μέλη τους δεν την τρομάζει. Με θάρρος κάνει ότι μπορεί να σταματήσει την αιμορραγία και να ανακουφίσει τον πόνο τους. <<Θεέ μου, Θεέ μου, βοήθησέ μας>>! προσεύχεται κι εκείνη.


Τα τραγικά νέα που φτάνουν, από το μέτωπο συγκλονίζουν την οικογένεια. Από τους πρώτους πεσόντες σε μάχη κοντά στην Κορυτσά είναι ο νεαρός γαμπρός τους, ανθυπολοχαγός Ιωάννης Βαλάσης. Η Ιωάννα Καραγιάννη θρηνεί τον αγαπημένο αρραβωνιαστικό της, και η οικογένεια βλέπει με λύπη τα όνειρα της κόρης να γκρεμίζονται. Ο πόνος είναι αβάσταχτος για όλους.




ΚΕΦΑΛΑΙΟ 8




Γερμανική Κατοχή



Ο κόσμος σαρώνεται από τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, απρόσμενα άγριο και αιματηρό. Τώρα η Λέλα Καραγιάννη ξέρει τι ήταν αυτό το σαράκι της ανησυχίας που την κατέτρωγε τα δύο τελευταία χρόνια. <<Οι ορδές των Ούννων>>, καταβροχθίζουν τη δυτική Ευρώπη που βρέθηκε ανίσχυρη να αντιμετωπίσει τη παντοδύναμη κατακτητική μηχανή τους που ισοπεδώνει τα πάντα στο πέρασμά της.


Ο αλαζονικός Μουσολίνι θέλοντας και ο ίδιος μερίδιο στη δόξα του <<εταίρου>> του. αποφασίζει ότι ήρθε η ώρα να τον καταπλήξει κάνοντας -όπως διακηρύσσει- τον <<περίπατό>> του στη μικρή Ελλάδα! Ήρθε η ώρα της κρίσεως για το μικρό μας Έθνος που μάχεται λιονταρίσια.


Η αντοχή, η επιμονή και το θάρρος του Έλληνα που πολεμάει για τη λευτεριά του καταπλήσσει τους πάντες. Οι νίκες ακολουθούν η μία την άλλη. Ο ενθουσιασμός κάνει τον λαό μας να πανηγυρίζει. Η Λέλα Καραγιάννη με το γνωστό της χιούμορ και πάλι σχολιάζει: <<Οι καημένοι οι μακαρονάδες βρέθηκαν να κολυμπούν χειμωνιάτικα στην Ανδριατική με τον εξοπλισμό τους για μπανιερό>>!


Πράγματι Ιταλοί στρατιώτες εκλιπαρούν για τη ζωή τους που τους χαρίστηκε επανειλημμένα χάρη στο μεγαλείο της ελληνικής ψυχής. Οι <<συνέταιροί>> τους του Γ' Ράιχ σπεύδουν προς <<διάσωσή>> τους. Τώρα η μία στρατιά γίνονται δύο. Δύο και τα μέτωπα! Για πόσο καιρό μπορούν ακόμα να αντέξουν τα παλληκάρια μας;


Βαρύς χειμώνας, τραγικές συνθήκες, φοβερές ελλείψεις εξοπλισμού και πυρομαχικών. Η πατρίδα αιμορραγεί ασταμάτητα, ο αγώνας χάνεται, το μέτωπο καταρρέει... Τα γερμανο-ιταλικά στρατεύματα Κατοχής εξαπλώνονται στη χώρα, ενώ Ανατολική Μακεδονία και η Δυτική Θράκη παραδίδονται στους Βούλγαρους. Τριπλή Κατοχή...


<<Θεέ μου, γιατί μας εγκατέλειψες>>; προσεύχεται ο λαός. Η καρδιά του Έλληνα σπαράζει όταν η βαριά μπότα του κατακτητή παρελαύνει αλαζονικά στο κέντρο της όμορφης Αθήνας, που η μυθική Θεά Αθηνά βάφτισε με τ' όνομά της. Ο Απρίλιος του 1941 έφερε την πιο μαυροφορεμένη άνοιξη της νεότερης ελληνικής ιστορίας.



Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ».
Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο
της Λέλας Βύρ. Καραγιάννη, εγγονής της Εθνικής Αγωνίστριας Λέλας Καραγιάννη:
<<Λέλα Καραγιάννη - Η θρυλική γιαγιά μου>>, εκδόσεις <<ΠΕΛΑΣΓΟΣ>>,
Α' έκδοση Οκτώβριος 2023, Αθήνα, σελ. (49-54).


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF