ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Τετάρτη 20 Σεπτεμβρίου 2023

ΑΓΙΟΣ ΙΝΝΟΚΕΝΤΙΟΣ, ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΧΕΡΣΩΝΟΣ ΚΑΙ ΠΑΣΗΣ ΤΑΥΡΙΔΟΣ: ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΗΝ ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΣΤΑΥΡΟΠΡΟΣΚΥΝΗΣΕΩΣ (ΠΡΩΤΟ ΜΕΡΟΣ)

 



Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο των εκδόσεων «καθ' ΟΔΟΝ»,
Οσίου Θεοφάνους του Εγκλείστου και Αγίου Ιννοκεντίου, αρχιεπισκόπου Χερσώνας: «Συσταυρωθείτε με τον ΧΡΙΣΤΟ»,
Α' έκδοσηΑθήνα 2023, σελ. 85-88.
<<Να μια σύντομη γενική εξήγηση για τη σημασία του Σταυρού:
Ο Κύριος πραγματοποίησε τη σωτηρία μας με τον σταυρικό Του θάνατο.
Στον Σταυρό έσκισε το χειρόγραφο των αμαρτιών μας. Με τον Σταυρό μας συμφιλίωσε με τον Θεό και Πατέρα.
Μέσω του Σταυρού μας έφερε τα δώρα της Χάριτος και όλες τις ουράνιες ευλογίες.
Αλλά τέτοιος είναι ο σταυρός του Κυρίου.
Ο καθένας όμως από μας γίνεται κοινωνός της σωτήριας δύναμής του όχι διαφορετικά, αλλά μέσω του δικού του προσωπικού σταυρού.
Ο προσωπικός σταυρός του καθενός, όταν ενώνεται με τον Σταυρό του Χριστού, μεταφέρει τη δύναμη και τη δράση του τελευταίου σε μας...
Οι σταυροί είναι πολλοί, αλλά τα είδη τους είναι τρία:
Το πρώτο είδος είναι οι εξωτερικοί σταυροί που αποτελούνται από τις θλίψεις και τις δυστυχίες και γενικά από την πικρή τύχη της επίγειας ζωής.
Το δεύτερο, είναι οι εσωτερικοί σταυροί που γεννιούνται από την πάλη με τα πάθη και τις επιθυμίες για χάρη της αρετής.
Το τρίτο, είναι οι σταυροί του πνεύματος και της Χάριτος, της απόλυτης αφοσίωσης στο θέλημα του Θεού...
Η Αγία Εκκλησία θέλει να μας προδιαθέσει για την άρση του σταυρού, αν εμείς δεν έχουμε καταπιαστεί με το άγιο έργο αυτό, και να μας στερεώσει στο να σηκώνουμε τον σταυρό, αν εμείς το έχουμε ήδη ξεκινήσει.
Κατά ένα τρόπο λέει σε μας:
<<Βλέπετε τον Σταυρό επάνω στον οποίο ο Κύριος με τη θέλησή Του άπλωσε τα χέρια για χάρη μας;
Ελάτε λοιπόν να συσταυρωθείτε μαζί Του.
Σήμερα ο Κύριος προσκαλεί από τον Σταυρό τον καθένα σας να σηκώσει το σταυρό του και να Τον ακολουθήσει.
Σηκώστε τον λοιπόν, σηκώστε τον και μη φοβάστε, γιατί ο Κύριος παρέδωσε από τον Σταυρό το πνεύμα Του στον Θεό και Πατέρα, έτσι και για σας υπάρχει από τον Σταυρό ένας δρόμος, στις κατοικίες του παραδείσου ακολουθώντας τον Κύριο...>>.
Όσιος Θεοφάνης ο Έγκλειστος
(Εκ του προλόγου)
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ







Άγιος Ιννοκέντιος, αρχιεπίσκοπος Χερσώνος και πάσης Ταυρίδος




ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΗΝ ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΣΤΑΥΡΟΠΡΟΣΚΥΝΗΣΕΩΣ




<<Και προσκαλεσάμενος τον όχλον συν τοις μαθηταίς αυτού είπεν αυτοίς' όστις θέλει οπίσω μου ακολουθείν, απαρνησάσθω εαυτόν και αράτω τον σταυρόν αυτού, και ακολουθείτω μοι. Ος γας αν θέλη την ψυχήν αυτού σώσαι, απωλέσει αυτήν' ος δ' αν απολέση την εαυτού ψυχήν ένεκεν εμού και του ευαγγελίου, ούτος σώσει αυτήν. Τι γαρ ωφελήσει άνθρωπον εάν κερδήση τον κόσμον όλον, και ζημιωθή την ψυχήν αυτού>>; (Μάρκ. 8,34-36).



ΔΙΑΚΗΡΥΣΣΟΝΤΑΣ ΣΑΣ, αδελφοί μου, τον λόγο του Θεού, πάντα βρίσκαμε σε σας την ευλαβή προσοχή σ' αυτόν, επομένως, προς ευχαρίστησή μας, μπορούμε κι εμείς να πάρουμε μαζί με τον Απόστολο ότι δεχόσασταν αυτό που σας διακηρυσσόταν <<ου λόγον ανθρώπων, αλλά καθώς έστιν αληθώς, λόγον Θεού>> (Α' Θεσ. 2,13). Παρ' όλα αυτά, θεωρούμε καθήκον να ξεκινήσουμε τη σημερινή ομιλία μας με την πρόσκληση να εντείνετε τη προσοχή σας, να καθαρίσετε και να αναπτερώσετε τη σκέψη, να ανοίξετε και να διευρύνετε την καρδιά. Ενεργούμε έτσι όχι επειδή σκοπεύαμε να σας πούμε από μας τους ίδιους κάτι ιδιαίτερα σημαντικό και να εκτιμήσετε συγκεκριμένα τα δικά μας λόγια, αλλά επειδή στο σημερινό Ευαγγέλιο, το οποίο θα αφηγηθούμε, περιέχεται μια εξαιρετικά απαραίτητη και σημαντική για τον καθένα διδαχή. Πράγματι, αδελφοί, αν και τα λόγια του Κυρίου και Σωτήρα <<το πνεύμα έστι το ζωοποιούν>> (Ιω. 6,63), όλα είναι <<εν αυτώ το ναι και εν αυτώ το αμήν>> (Β' Κορ. 1,20), ο ίδιος όμως δεν μιλούσε για όλα με τον ίδιο τρόπο. Όταν ήθελε να μεταδώσει κάτι ιδιαίτερα σημαντικό, τότε ύψωνε τη φωνή, λέγοντας: <<Αμήν αμήν λέγω υμίν>> (Ιω. 10,1), ή πρόσθετε τελειώνοντας αυτό που ελέχθη: <<Ο έχων ώτα ακούειν ακουέτω>> (Ματθ. 13,9)! Η σημερινή ομιλία του Κυρίου είναι τέτοια, ώστε πρέπει να την ακούσουν, αν αυτό ήταν δυνατό, ακόμη και αυτοί που δεν έχουν αυτιά. Γι' αυτό και προσφέρεται με ιδιαίτερο τρόπο: <<Προσκαλεσάμενος>>, όπως λέει ο Ευαγγελιστής, <<τον όχλον συν τοις μαθηταίς αυτού>>. Δηλαδή, άλλα έλεγε κατά καιρούς ο Σωτήρας στους μαθητές Του, σύμφωνα με τον ειδικό σκοπό της εκλογής τους, και άλλα στον λαό, αντίστοιχα με τις ανάγκες του. Σχεδόν πάντα, εν τω μεταξύ, μιλούσε παρακινούμενος από την επιθυμία των ακροατών, αλλά σήμερα, μιλά σε όλους, μιλά ο ίδιος, μιλά καλώντας σε ακρόαση <<τον όχλον συν τοις μαθηταίς>>. Ενήργησε έτσι, αναμφίβολα, όχι για κάποιον άλλο λόγο, αλλά επειδή η ομιλία θα ήταν ιδιαίτερη, εξαιρετικά απαραίτητη και σημαντική για όλους. Ελάτε λοιπόν όλοι: Σπουδαίοι και μικροί, φωτισμένοι και απλοικοί, επιφανείς και μη ευγενούς καταγωγής, ελάτε να ακούσουμε τι μας λέει ο Κύριος και Σωτήρας μας. <<Προσκαλεσάμενος τον όχλον συν τοις μαθηταίς αυτού είπεν αυτοίς' όστις θέλει οπίσω μου ακολουθείν, απαρνησάσθω εαυτόν και ατάτω τον σταυρόν αυτού, και ακολουθείτω μοι>>. Βλέπετε τη σπουδαιότητα του κηρύγματος του Χριστού: Δεν πρόκειται για κάποιο πράγμα χωρίς ιδιαίτερη βαρύτητα, αλλά για το παν. Ποιος από μας δεν θα θελήσει να ακολουθήσει τον Σωτήρα και Κύριό του; Σ' αυτό συνίσταται η ίδια η πίστη μας, στο ότι όλοι μας Τον ακολουθούμε σαν την πηγή της αλήθειας και την ίδια την αλήθεια, σ' αυτό συνίσταται όλη η ηθική μας, στο ότι Τον ακολουθούμε σαν τον πνευματικό οδηγό στην αρετή, σαν το πρότυπο στην αγιότητα και σαν την ίδια την αγιότητα, σ' αυτό συνίσταται όλη η ελπίδα μας, στο ότι Τον ακολουθούμε σαν τον Λυτρωτή από όλα τα κακά, σαν τον Αίτιο της αιώνιας ζωής κα της ίδιας της ζωής. Από την πίστη στον Χριστό, από την πορεία ακολουθώντας Αυτόν, περιμένουμε τα πάντα. Γι΄αυτό είναι για τον καθέναν από μας εξαιρετικά αναγκαίο να γνωρίζει τι απαιτεί αυτή η πορεία ακολουθώντας Αυτόν και σε τι συνίσταται, ποιος πραγματικά ακολουθεί τον Χριστό και επομένως θα φτάσει ως τον στόχο, και ποιος δεν Τον ακολουθεί, ανα και το σκέφτεται, και, επομένως δεν θα φτάσει ποτέ στον επιδιωκόμενο σκοπό; Και να, ο ίδιος ο Σωτήρας θέλει να μας πει για όλο αυτό, θέλει να υποδείξει στον καθένα τι σημαίνει να Τον ακολουθήσει. Θα επαναλάβουμε λοιπόν ξανά: Για όποιον είναι πολύτιμη η σωτηρία της ψυχής του, όποιος θέλει να είναι πραγματικά χριστιανός, αυτός ας στρέψει όλη την προσοχή στα λόγια του Σωτήρα. Αν η προϋπόθεση της σωτηρίας, που Αυτός υπέδειξε, εκπληρώνεται σε σένα, τότε είσαι στον σωστό δρόμο.



Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ».
Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο
του Οσίου Θεοφάνους του Εγκλείστου και του Αγίου Ιννοκεντίου, αρχιεπισκόπου Χερσώνας:
<<Συσταυρωθείτε με τον ΧΡΙΣΤΟ>>, εκδόσεις <<καθ' ΟΔΟΝ>>,
Α' έκδοση, Αθήνα 2023, σελ. 85-88.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF