ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Τρίτη 26 Σεπτεμβρίου 2023

ΕΞ ΕΘΙΣΜΟΥ ΠΟΛΙΤΙΚΟΙ;




Για τον πολιτικό που υπηρετεί τη Δημοκρατία, η πολιτική δεν (πρέπει να) είναι επάγγελμα, αν και απαιτεί επαγγελματικού επιπέδου στοχοπροσήλωση, δεν (πρέπει να) είναι εργασία που αποσκοπεί στο βιοπορισμό, αν και απαιτεί άσκηση δημιουργικής δραστηριότητας και δεν (πρέπει να) είναι δουλειά, αν και απαιτεί παραγωγή πνευματικού, κυρίως, αποτελέσματος.


του Κώστα Θερμογιάννη


Η άσκηση πολιτικής άλλωστε, όταν καταπίπτει σε επίπεδο επαγγελματικής ενασχόλησης είναι σχεδόν βέβαιο ότι ως βιωματική πρακτική δεν μπορεί παρά να χαρακτηρίζεται από συμβιβασμούς, μετριότητα και ολιγοσύνη.
Ο πολιτικός βίος, μέσα στην κοινωνική ιερότητα του και στην κρυστάλλινη διαύγεια στην οποία πρέπει να σαρκώνεται, δεν μπορεί να στηρίζεται ούτε σε ανερμάτιστα ιδεολογήματα ούτε σε εξωραϊσμένα εφευρήματα μη σημαντικής πολιτικής σκέψης στην περίπτωση που ο πολιτικός αντιλαμβάνεται την πολιτική ως επάγγελμα και όχι ως λειτούργημα υψηλής μάλιστα ευθύνης.
Η άσκηση πολιτικής είτε για βιοπορισμό, είτε εξ εθισμού λόγω της ισχύος η οποία συνοδεύει de facto τις θέσεις ευθύνης, και η οποία ενδεχομένως να εκλαμβάνεται και ως προσωπική ισχύς και όχι ισχύς της θέσης ή του θεσμού, μπορεί να λειτουργήσει δυνητικά ως εξελικτική πέδη καθόσον μπορεί να στερήσει από τις θέσεις ευθύνης καινοτόμες και αξεθώριαστες πολιτικές ιδέες και πρακτικές ικανότερων ενδεχομένως πολιτικών προσώπων.
Θα ήταν βεβαίως πλάνη αν επιμείνει κανείς εμφατικά ότι κάθε τι νέο είναι καλύτερο από το προηγούμενό του καθόσον θα αποκλειόταν αυτομάτως από τη δύσκολη πολιτική εξίσωση η πολύτιμη εμπειρία, αλλά στην περίπτωση της Δημοκρατίας οφείλουμε να επισημάνουμε το γεγονός ότι προϋπόθεση για τη γέννηση εξέλιξης είναι η καρποφορία μιας νέας ιδέας.
Και φορείς νέων ιδεών δεν μπορεί εύκολα να είναι οι επί μακρόν ίδιοι άνθρωποι – διαχειριστές των κοινών υποθέσεων. Και τούτο διότι αντικειμενικά, ακόμα και η εναργέστερη αυτοπροσφορά έχει κάποιο όριο όπως και η πιο φιλότιμη δυνατότητα πολιτικής αξιοποίησης ατομικών προσόντων και δεξιοτήτων.
Ρεαλιστικά λοιπόν είναι σχεδόν αυταπόδεικτο ότι κανείς δεν μπορεί να προσφέρει με την ίδια ορμή προς (εξ)υπηρέτηση τού κοινού καλό μετά από πολλές θητείες στην πολιτική, είτε αυτή είναι η Βουλή των Ελλήνων είτε η Τοπική Αυτοδιοίκηση. Ειδικά στην Τοπική Αυτοδιοίκηση όπου δεν είναι σπάνια τακτική η μεταπήδηση υποψηφίων από το ένα ψηφοδέλτιο σε στο άλλο, σε πολλές δε των περιπτώσεων χάριν προσωπικής ωφελιμοθηρίας και χωρίς ουσιώδη πολιτική τεκμηρίωση, γίνεται προδήλως φανερή η ατομοκεντρική αντίληψη της πολιτικής.
Το επάγγελμα’ του πολιτικού ενδεχομένως να αποτελεί για ορισμένους απλώς ένα όχημα επιβίωσης, για άλλους δε, μια -ίσως- ψυχαναγκαστική εμμονή για την οποία η διάθεση προσφοράς δεν είναι παρά το πρόσχημα για την ικανοποίησή του. Ταυτόχρονα, είναι εμπειρικά επιβεβαιωμένη η δυσκολία στην ανάδειξη νέων πολιτικών προσώπων, γεγονός που συνδράμει στη διαιώνιση του είδους τού επαγγελματία πολιτικού.
Η πλασματική πεποίθηση που έχει εγκολπωθεί βαθιά μέσα στην κοινωνία ότι η ενασχόληση με τα κοινά είναι ένα έργο που μπορεί να το επιτελέσουν μόνο ορισμένα προβεβλημένα πολιτικά πρόσωπα, άρα και εκλόγιμα, αποτρέπει την ενεργό εμπλοκή νέων πολιτών στην πολιτική.
Η αυτοπαγίδευση της κοινωνίας σ’ αυτή την καταστροφική λογική την έχει οδηγήσει στην οδυνηρή, για την ίδια, πολιτική της αποχαύνωση. Δεν είναι λοιπόν λίγες οι φορές που εκ των γεγονότων διαπιστώνεται ότι η πολιτική στη Δημοκρατία δεν εξυπηρετεί τον πολίτη αλλά τον πολιτικό! Εύλογο λοιπόν το ερώτημα: Ποιο είναι το κοινωνικό όφελος από την επώαση αυτής της λογικής ως μια πολιτική φυσιολογικότητα; *Εκ του ιστολογίου <<thermoyiannis.gr>>. Επιμέλεια, παρουσίαση ημετέρα.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF