ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Παρασκευή 1 Σεπτεμβρίου 2023

ΑΝΕΒΗΚΑΤΕ ΣΤΟΝ ΣΤΑΥΡΟ ΔΙΝΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΥΠΟΣΧΕΣΗ ΝΑ ΑΝΤΙΤΑΧΘΕΙΤΕ ΣΤΗΝ ΑΜΑΡΤΙΑ

 


Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο των εκδόσεων «καθ' ΟΔΟΝ»,
Οσίου Θεοφάνους του Εγκλείστου και Αγίου Ιννοκεντίου, αρχιεπισκόπου Χερσώνας: «Συσταυρωθείτε με τον ΧΡΙΣΤΟ»,
Α' έκδοσηΑθήνα 2023, σελ. 75-78.
<<Να μια σύντομη γενική εξήγηση για τη σημασία του Σταυρού:
Ο Κύριος πραγματοποίησε τη σωτηρία μας με τον σταυρικό Του θάνατο.
Στον Σταυρό έσκισε το χειρόγραφο των αμαρτιών μας. Με τον Σταυρό μας συμφιλίωσε με τον Θεό και Πατέρα.
Μέσω του Σταυρού μας έφερε τα δώρα της Χάριτος και όλες τις ουράνιες ευλογίες.
Αλλά τέτοιος είναι ο σταυρός του Κυρίου.
Ο καθένας όμως από μας γίνεται κοινωνός της σωτήριας δύναμής του όχι διαφορετικά, αλλά μέσω του δικού του προσωπικού σταυρού.
Ο προσωπικός σταυρός του καθενός, όταν ενώνεται με τον Σταυρό του Χριστού, μεταφέρει τη δύναμη και τη δράση του τελευταίου σε μας...
Οι σταυροί είναι πολλοί, αλλά τα είδη τους είναι τρία:
Το πρώτο είδος είναι οι εξωτερικοί σταυροί που αποτελούνται από τις θλίψεις και τις δυστυχίες και γενικά από την πικρή τύχη της επίγειας ζωής.
Το δεύτερο, είναι οι εσωτερικοί σταυροί που γεννιούνται από την πάλη με τα πάθη και τις επιθυμίες για χάρη της αρετής.
Το τρίτο, είναι οι σταυροί του πνεύματος και της Χάριτος, της απόλυτης αφοσίωσης στο θέλημα του Θεού...
Η Αγία Εκκλησία θέλει να μας προδιαθέσει για την άρση του σταυρού, αν εμείς δεν έχουμε καταπιαστεί με το άγιο έργο αυτό, και να μας στερεώσει στο να σηκώνουμε τον σταυρό, αν εμείς το έχουμε ήδη ξεκινήσει.
Κατά ένα τρόπο λέει σε μας:
<<Βλέπετε τον Σταυρό επάνω στον οποίο ο Κύριος με τη θέλησή Του άπλωσε τα χέρια για χάρη μας;
Ελάτε λοιπόν να συσταυρωθείτε μαζί Του.
Σήμερα ο Κύριος προσκαλεί από τον Σταυρό τον καθένα σας να σηκώσει το σταυρό του και να Τον ακολουθήσει.
Σηκώστε τον λοιπόν, σηκώστε τον και μη φοβάστε, γιατί ο Κύριος παρέδωσε από τον Σταυρό το πνεύμα Του στον Θεό και Πατέρα, έτσι και για σας υπάρχει από τον Σταυρό ένας δρόμος, στις κατοικίες του παραδείσου ακολουθώντας τον Κύριο...>>.
Όσιος Θεοφάνης ο Έγκλειστος
(Εκ του προλόγου)
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ






Όσιος Θεοφάνης ο Έγκλειστος




ΑΝΕΒΗΚΑΤΕ ΣΤΟΝ ΣΤΑΥΡΟ ΔΙΝΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΥΠΟΣΧΕΣΗ ΝΑ ΑΝΤΙΤΑΧΘΕΙΤΕ ΣΤΗΝ ΑΜΑΡΤΙΑ



Γνωρίζετε γιατί προσφέρεται για τιμή και προσκύνησή μας ο Τίμιος Σταυρός του Κυρίου στη μέση της Μεγάλης Τεσσαρακοστής. Σε όσους δεν έχουν ακόμη μετανοήσει, τονίζεται: <<Αν ο Δίκαιος Κριτής Θεός δεν λυπήθηκε τον Υιό Του τον Μονογενή, τότε ποια λύπηση να περιμένετε εσείς, αν μένετε αμετανόητοι στις αμαρτίες σας>>; Ενώ σε όσους ήδη μετανόησαν και άρχισαν να εργάζονται για τη διόρθωση της ζωής τους, επισημαίνεται: <<Βλέπετε τι κοστίζει η αμαρτία. Κοιτάξτε, λοιπόν, μην υποκύπτετε πλέον στην αμαρτία και μην προδίδετε την υπόσχεση που δώσατε στο μυστήριο της Μετάνοιας να είστε στο εξής ακέραιοι ενώπιον του Κυρίου. Σ' αυτούς τους τελευταίους θέλω σήμερα να απευθύνω τον λόγο μου και να τους επαναλάβω την αποστολική ενθάρρυνση: Αδελφοί, <<στήκετε εν τη πίστει, ανδρίζεσθε, κραταιούσθε>> (Α' Κορ. 16,13). Κοιτάξτε τον Κύριο που σταυρώθηκε για χάρη σας. Αφού ανέβηκε στον σταυρό, δεν κατέβηκε από αυτόν μέχρι να παραδώσει το πνεύμα του στον Θεό Πατέρα. Να, κι εσείς ανεβήκατε στον σταυρό, δίνοντας την υπόσχεση να αντιταχθείτε στην αμαρτία και να μπείτε στη μάχη με τα πάθη και τις επιθυμίες. Μην κατεβαίνετε λοιπόν από αυτόν τον σταυρό, σε όσους πειρασμούς και έλξεις κι αν υποβληθείτε. Οι εχθροί του Κυρίου, κυκλώνοντας τον Σταυρό Του, φώναζαν: <<Καταβάτω νυν από του σταυρού και πιστεύσομεν επ' αυτώ>> (Ματθ. 27,42). Ο Κύριος δεν τους άκουσε. Μην ακούτε κι εσείς, όταν οι εχθροί της σωτηρίας σας αρχίσουν  να σας παρασύρουν από τον σταυρό σας και να σας δελεάζουν να παρατήσετε αυτή τη μάχη με τα πάθη και τις επιθυμίες. Μείνετε στερεοί, αδελφοί, και μην υποκύπτετε. Δίνοντας την υπόσχεση να μην αμαρτάνετε, και έχοντας λάβει γι' αυτό τη συγχώρηση των αμαρτιών και έχοντας αξιωθεί τη Μετάληψη των Αγίων Μυστηρίων του Χριστού, το να πέφτετε πάλι στις συνηθισμένες αμαρτίες σημαίνει να διαπράττετε ένα φοβερό και φρικτό έγκλημα. Δείτε τι λέει γι' αυτό ο Απόστολος. Λέει ότι εκείνοι που φωτίστηκαν και γεύθηκαν την Επουράνια δωρεά και έγιναν μέτοχοι των χαρισμάτων του Αγίου Πνεύματος, και γεύθηκαν τον ωραίο λόγο του Θεού και τις δυνάμεις και τα θαύματα της μέλλουσας ζωής (βλ. Εβρ. 6, 4-5), ξανασταυρώνουν τον Υιό του Θεού όσο εξαρτάται από αυτούς, αν πάλι αποσκιρτήσουν από τον Κύριο και παραδοθούν σε αμαρτωλά πάθη (βλ. Εβρ. 6,6). Όσοι από σας μετανοήσατε, μην αγνοήσετε αυτό τον φοβερό λόγο, αλλά εξετάστε καλύτερα και σκεφτείτε, μήπως πηγαίνει κατευθείαν σε σας η καταδίκη αυτή, αν πάλι εκπέσετε. Δεν φωτίστηκες μόλις τώρα στο ιερό μυστήριο της Μετάνοιας; Ναι, τον γεύθηκες, όταν άκουσες την καθησυχαστική συγχώρηση όλων των αμαρτιών σου. Δεν έγινες άραγε μέτοχος των χαρισμάτων του Αγίου Πνεύματος και της Επουράνιας δωρεάς; Ναι, έγινες, όταν μετάλαβες τα Άγια Μυστήρια του Χριστού και με αυτή τη Μετάληψη έλαβες τον ίδιο τον Κύριο. Αν, λοιπόν, όλα αυτά πηγαίνουν κατευθείαν σε σένα, τότε, όταν θα ξαναπέσεις, θα έρχεται κατευθείαν σε σένα και η καταδίκη που ακολουθεί σ' αυτούς που πάλι εξέπεσαν ύστερα από τέτοια ελέη. Δηλαδή, αν εσύ, έχοντας αξιωθεί τέτοιες ευλογίες, επιδοθείς πάλι στην αμαρτία, τότε θα ξανασταυρώσεις τον Υιό του Θεού. Αισθάνσου το αυτό και να φοβάσαι την αμαρτία. Θα σκεφτεί κάποιος, μήπως το έγραψε μόνο για εκφοβισμό αυτό ο άγιος Απόστολος; Διότι, πως μπορεί τώρα κανείς να ξανασταυρώσει τον Κύριο, τον δοξασμένο και καθισμένο δεξιά του Θεού και Πατέρα; Ακριβώς. Αυτό πια κανείς δεν μπορεί να το κάνει. Όμως, δεν είναι και αυτό που θέλει να πει ο Απόστολος, αλλά θέλει να καταδείξει πόσο μεγάλη είναι η βαρύτητα της αμαρτίας όταν πέφτουν σ' αυτή μετά την ανανέωση στο Βάπτισμα ή στη Μετάνοια, η οποία είναι δεύτερο Βάπτισμα. Και λέει ότι το βάρος αυτό της αμαρτίας είναι τόσο μεγάλο, όσο μεγάλο είναι το βάρος της αμαρτίας εκείνων που στην ίδια την πράξη σταύρωσαν τον Κύριο.


Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ».
Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο
του Οσίου Θεοφάνους του Εγκλείστου και του Αγίου Ιννοκεντίου, αρχιεπισκόπου Χερσώνας:
<<Συσταυρωθείτε με τον ΧΡΙΣΤΟ>>, εκδόσεις <<καθ' ΟΔΟΝ>>,
Α' έκδοση, Αθήνα 2023, σελ. 75-78.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF