ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Τετάρτη 18 Οκτωβρίου 2023

ΛΕΛΑ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ: «Η ΘΡΥΛΙΚΗ ΓΙΑΓΙΑ ΜΟΥ» (ΜΕΡΟΣ ΟΓΔΟΟΝ)

 



Στα χρόνια μας, η σύλληψη και πραγμάτωση της ιδέας της παγκοσμιοποίησης μεταβάλλει άρδην σε πολλούς το εθνικό τους συναίσθημα, την καλώς εννοούμενη πατριωτική ιδέα και έγερση, σκοπούμενη (η παγκοσμιοποίηση) στην πολιτιστική πολτοποίηση των λαών διά του χωνευτηρίου της πολυσυλλεκτικότητας και της πολυπολιτισμικότητας. Ο εθνισμός (και ουχί ο εθνικισμός) -ως ιδέα- σέβεται και εκτιμά τις ιδιαιτερότητες κάθε έθνους, ταυτόχρονα όμως φροντίζει να διατηρήσει τη δική του προγονική ταυτότητα, το δικό του πατροπαράδοτο πολιτισμό και την ημετέρα λατρευτική Πίστη. Μπροστά στο αποτροπιαστικό και επικίνδυνο φάσμα του Ολοκληρωτισμού που προωθείται, προσφέρουμε στο αναγνωστικό μας κοινό -χάριν της εθνικής μας υπόστασης και του δικού μας ελληνικού πατριωτισμού- το βιβλίο «Λέλα Καραγιάννη - Η θρυλική γιαγιά μου» που έγραψε η εγγονή της Εθνικής μας Αγωνίστριας, Λέλα Βύρ. Καραγιάννη, προς τόνωση και ενίσχυση των κληροδοτημάτων του γένους μας. Το έργο θα ολοκληρωθεί με αποσπασματικές αναρτήσεις, δίχως να απωλέσει το πνεύμα και το ύφος με τα οποία γράφτηκε. Σήμερα, που οι περισσότεροι αποφεύγουν να μιλήσουν για έθνος, γένος, ιστορία, αρχαίο και ρωμέϊκο πολιτισμό, υπό τον κίνδυνο να μην τους αποκαλέσουν εθνικιστές ή φασίστες, το βιβλίο της Λέλας Καραγιάννη έρχεται να θυμίσει, πως ή ίδια βασανίστηκε και τουφεκίστηκε από Έλληνες και ξένους φασίστες! Η ίδια και η εθνική οργάνωση «Μπουμπουλίνα» που δημιούργησε, διώχθηκε ανηλεώς και παντοιοτρόπως από την «Διεύθυνση Ειδικής Ασφάλειας του Κράτους», (απαρτισμένη κατά το πλείστον από Έλληνες δοσίλογους) που ήταν ένα ειδικό τμήμα της «Ελληνικής Χωροφυλακής» δημιουργημένο από τον Ε. Βενιζέλο! Ενταγμένη αργότερα στο κατασκοπευτικό δίκτυο Απόλλων, αποκρυπτογράφησε απόρρητα σχέδια των Γερμανών κατακτητών προκαλώντας τους δολιοφθορές, διοχέτευσε πληροφορίες για Έλληνες συνεργάτες των Αρχών Κατοχής, ενώ παράλληλα συνέβαλε στη βοήθεια των Άγγλων συμμάχων που είχαν εγκλωβιστεί στην Αθήνα. Για όλα αυτά τουφεκίστηκε στο στρατόπεδο συγκέντρωσης του Χαϊδαρίου στις 8 Σεπτεμβρίου του 1944, ένα μήνα πριν από την απελευθέρωση και δυο μήνες πριν από τα Δεκεμβριανά. Ευχόμαστε καλή δημιουργική ανάγνωση και εθνική αφύπνιση, όλα ιδωμένα υπό το άσβεστο φως της Ορθοδοξίας, ως πνευματικού φάρου για την πνευματική και ψυχική μας σωτηρία εδώ και στην Άνω Ιερουσαλήμ. Εύχεσθε!



Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος







ΚΕΦΑΛΑΙΟ 10




Μυστικός Πόλεμος



Η Λέλα Καραγιάννη γνωρίζει καλά πως το έργο που έχει αναλάβει είναι δύσκολο και περίπλοκο. Η επιχείρηση των αποκρύψεων και των φυγαδεύσεων απαιτεί άριστο σχεδιασμό, μεγάλη σύνεση και ακριβή συντονισμό. Αντιλαμβάνεται επίσης πως είναι απαραίτητο να αναδιοργανώσει το σύστημα που λειτουργεί η Οργάνωση με ένα πιο αποτελεσματικό που θα βασίζεται σε ένα στρατηγικό σχέδιο με μαθηματικές προδιαγραφές, βάσει του οποίου θα γίνεται στο εξής η κατανομή των ευθυνών.

Με τη βοήθεια της κόρης της Ιωάννας, που σπούδαζε Καλές Τέχνες και του φίλου τους Δημητρίου Ματαράγκα, καθηγητή Μαθηματικών, η ιδέα της χαράζεται σε χαρτί και δημιουργείται ένα σχεδιάγραμμα στο οποίο καθορίζονται οι στόχοι που επιδιώκονται κατά σειρά προτεραιότητας. Χωρίζει τους συνεργάτες της σε μικρές ομάδες και ανάλογα με την ηλικία, τις ιδιότητες και τις ικανότητές τους, τους αναθέτει συγκεκριμένες ενέργειες και υπευθυνότητες σύμφωνα με το νέο σχεδιάγραμμα.
Η μικρή ομάδα Καραγιάννη αρχίζει πλέον να διαμορφώνεται σε μία οργάνωση με βαρύτητα, μεγάλες ευθύνες και συγκεκριμένους σκοπούς. Τα πράγματα τώρα εξελίσσονται ραγδαία και η Λέλα Καραγιάννη βλέποντας τον αριθμό των φυγάδων να αυξάνεται και τα περιθώρια του χρόνου να στενεύουν καταστρώνει το πρώτο σχέδιο φυγάδευσης. Οι νεαροί Άγγλοι ήδη αισθάνονται σαν ζώα παγιδευμένα σε κλουβί. Είναι ατίθασοι. Το αίμα τους βράζει και θέλουν να ξεφύγουν και να βγουν έξω.
Η Λέλα βλέπει την ανυπομονησία τους και ανησυχεί γιατί ο κίνδυνος παραμονεύει από παντού. Επειδή τα κοκκινόξανθα μαλλιά τους και τα γαλανά μάτια τους θα αποτελούσαν αμέσως στόχο, η Λέλα επιστρατεύει δύο φίλους κομμωτές, αξιόπιστα πρόσωπα, που αναλαμβάνουν την μεταμόρφωσή τους. Τα ξανθά τους μαλλιά και τα μουστάκια τους, όσοι είχαν, γίνονται τώρα σκούρα καστανά. Τους προμηθεύει επίσης μεγάλα γυαλιά ηλίου για να καλύπτουν τα μάτια τους όταν θα τους μετακινούσε. Νοικιάζει παράλληλα δύο μεγάλες μονοκατοικίες στην περιοχή της (στην οδό Ρόδου και στην οδό Φυλής). όπου μεταφέρει και συγκεντρώνει τους περισσότερους αξιωματικούς.
Αυτοί την παρακαλούν να τους βρει, αν ήταν δυνατόν, έναν ασύρματο, με σκοπό να επικοινωνήσουν με το Συμμαχικό Στρατηγείο στη Μέση Ανατολή, για να πάρουν εντολές και να συντονιστούν. Η Λέλα Καραγιάννη έρχεται αμέσως σε επαφή με τον Γεώργιο Ιβάνωφ, τον Ελληνοπολωνό σαμποτέρ, έναν πολύ γενναίο και ικανό άνδρα, με τον οποίο συνεργάζεται και του ζητά τη χάρη. Την επομένη κιόλας ημέρα ο Ιβάνωφ, βάζοντας σε εφαρμογή μια φαεινή ιδέα και οδηγώντας μια νεκροφόρα, μεταφέρει μέσα σε φέρετρο τη συνεργάτιδά του, φοιτήτρια της Χημείας, Γαβριέλα Δημ. Μυλονοπούλου στα πόδια της οποίας κρύβει έναν ασύρματο που τον παραδίδει στο σπίτι της Λέλας.
Οι γείτονες αναστατωμένοι και νομίζοντας πως κάποιος είχε πεθάνει, έρχονται να δουν τί συμβαίνει. Η Λέλα Καραγιάννη τους καθησυχάζει λέγοντας πως ο οδηγός έκανε λάθος την διεύθυνση. Δύο από τους Βρετανούς που ήξεραν να χειρίζονται τον ασύρματο, καταφέρνουν να έρθουν σε επικοινωνία με το Συμμαχικό Στρατηγείο και αυτό αναπτερώνει το ηθικό τους. Ανάμεσά τους επιλέγονται οι πρώτοι που πρέπει να φτάσουν στο Κάιρο, που ήταν ο τελικός τους προορισμός.
Όταν το σπίτι της άρχισε να παρακολουθείται, η Λέλα Καραγιάννη παρέδωσε τον ασύρματο στον συνεργάτη της υπολοχαγό Γεώργιο Κουτρουμπέλη για να συνεχίσει την επικοινωνία και τη μετάδοση πληροφοριών. Το σημαντικότερο σκέλος αυτής της επιχείρησης ήταν να εξασφαλίσει το μεταφορικό μέσον. Συγχρόνως με όλες αυτές τις ενέργειες η Λέλα Καραγιάννη κάνει διαπραγματεύσεις με γνωστούς της θαρραλέους καπεταναίους και μισθώνει τα καίκια τους.
Εκείνο που απομένει, εξίσου σημαντικό, είναι να εξασφαλίσει ταυτότητες. Το ζεύγος Καραγιάννη γνωριζόταν φιλικά με τον Διευθυντή της Αστυνομίας Αθηνών Άγγελο Έβερτ, ο οποίος ήταν θαυμαστής της Λέλας, γοητευμένος από την προσωπικότητά της. Η Λέλα Κραγιάννη ήξερε πως ο Έβερτ ήταν πατριώτης και συνεργαζόταν στενά με τους συμμάχους. Επιδιώκει αμέσως να συναντηθεί μαζί του και ζητά τη βοήθειά του. Εκείνος δέχεται πρόθυμα να της την προσφέρει και δίνει αμέσως εντολή στον Διευθυντή του Ζ' Αστυνομικού Τμήματος Γεώργιο Καρβέλα και τον υπαστυνόμο Γεώργιο Μικρούλη, που ήταν δικοί του άνθρωποι, να εκδίδουν ταυτότητες και να εξυπηρετούν γενικά τη Λέλα Καραγιάννη με ό,τι πιστοποιητικά και έγγραφα θα χρειαζόταν.

Όταν η πρώτη αποστολή φυγάδευσης ολοκληρώθηκε και οι Βρετανοί έφτασαν σώοι στο Κάιρο, έδωσαν πληροφορίες για την ηρωική δράση της Λέλας Καραγιάννη κι της έπλεξαν το εγκώμιο. Το Συμμαχικό Στρατηγείο έδειξε ενδιαφέρον για τη συμμετοχή της στον αγώνα και θαύμασαν το γεγονός ότι ήταν γυναίκα. Εκτιμώντας τις ικανότητές της και θέλοντας να διατηρήσει επαφή μαζί της, την χαρακτήρισε πολύτιμη συνεργάτιδα και της απέστειλε μέσω του BBC ευχαριστήριο μήνυμα με το συνθηματικό <<Jackson-Jackson, ευχαριστούμε το άρωμα>>.


Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ».
Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο
της Λέλας Βύρ. Καραγιάννη, εγγονής της Εθνικής Αγωνίστριας Λέλας Καραγιάννη:
<<Λέλα Καραγιάννη - Η θρυλική γιαγιά μου>>, εκδόσεις <<ΠΕΛΑΣΓΟΣ>>,
Α' έκδοση Οκτώβριος 2023, Αθήνα, σελ. 67-70.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF