ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Δευτέρα 30 Οκτωβρίου 2023

ΑΓΙΟΥ ΦΙΛΑΡΕΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΜΟΣΧΑΣ: ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΑΙ ΑΝΑΣΤΑΣΗ 1ο ΜΕΡΟΣ





Αποσπασματικές αναρτήσεις εκ του βιβλίου του
Πέτρου Μπότση:
«Αγίου Φιλαρέτου Μητροπολίτη Μόσχας (+1867): Σταυρός και ανάσταση»,
Αθήνα 2020, σελ. 19-24.
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση κειμένου
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»


Ο άγιος μητροπολίτης Μόσχας Φιλάρετος Ντροζντώφ ήταν σύγχρονος του οσίου Ιγνατίου Μπριαντσανίνωφ και συνέπεσε ν' αναπαυτεί την ίδια με κείνον χρονιά. Υπηρέτησε ως προκαθήμενος τη Ρωσική Εκκλησία για μισόν αιώνα σχεδόν, από το 1821 ως τις 1867 Νοεμβρίου του 1867, σε μια περίοδο πνευματικής αναγέννησης στη Ρωσία. Χρημάτισε Διευθυντής της Εκκλησιαστικής Ακαδημίας και έγραψε σπουδαία θεολογικά έργα για την εποχή του. Το σημαντικότερο από τα έργα του ήταν η Κατήχηση της Ορθόδοξης Ανατολικής Εκκλησίας, που κυκλοφόρησε σε σύντομη και σε εκτενή μορφή και επηρέασε βαθύτατα την ορθόδοξη δογματική θεολογία. Ήταν γόνιμος και χαρισματικός συγγραφέας. Οι κατηχήσεις του είναι ακόμα κλασσικές στη Ρωσία κι οι ομιλίες του έχουν μεταφραστεί σε διάφορες γλώσσες. Συμμετέσχε επίσης ως μέλος της Βιβλικής Εταιρίας στη μετάφραση της Αγίας Γραφής στη Ρωσική και κατά τη διάρκεια της πατριαρχείας του στη Μόσχα αντιμετωπίστηκαν σοβαρά εκκλησιαστικά ζητήματα, οι δε αποφάσεις για τα ζητήματα αυτά εκδόθηκαν σε τρεις τόμους (1903-1906).

Εκ του προλόγου




ΜΕΡΟΣ Α'



ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α'



Η ΥΨΩΣΗ ΤΟΥ ΤΙΜΙΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ



«Και προσκαλεσάμενος τον όχλον συν τοις μαθηταίας αυτού είπεν αυτοίς'
όστις θέκει οπίσω νου ακολουθείν, απαρνησάσθω εαυτόν
και αράτω τον σταυρόν αυτού και ακολουθήτω μοι»


Θά 'θελα να σας εξηγήσω τη σημασία της σημερινής ημέρας για την Εκκλησία. Και μαζί μ' αυτό να σας παρουσιάσω ένα μέρος της χριστιανικής διδασκαλίας που είναι χρήσιμη και σωστική, για να την τηρούμε καθημερινά.
Γιορτάσαμε σήμερα την Ύψωση του Τιμίου Σταυρού, αποδώσαμε μια τιμή με προσοχή και ενατένιση στην εντολή του Κυρίου ν' απαρνηθούμε τον εαυτό μας και να άρουμε το σταυρό Του. Ας προσέξουμε το ευαγγέλιο για να δούμε μέσα σε ποιες περιστάσεις δόθηκε η εντολή αυτή.
Ο Κύριός μας Ιησούς Χριστός περνούσε το διάστημα της επίγειας ζωής Του κηρύττοντας την αλήθεια. Το πάθος κι ο σταυρικός του θάνατος, πλησίαζαν. Με τη θεϊκή παντογνωσία Του γνώριζε ότι πλησίαζε η ώρα αυτή και το θεώρησε σκόπιμο να προειδοποιήσει τους μαθητές Του για τα επικείμενα φοβερά γεγονότα που, επειδή ήταν αναπάντεχα, ήταν ικανά όχι μόνο να κλονίσουν την πίστη των αποστόλων, αλλά και να την αφανίσουν ολότελα. Γι' αυτό το λόγο μίλησε ανοιχτά στους δώδεκα αποστόλους, που ήταν οι άξιοι και οι ικανοί να δεχτούν τα μυστήριά Του:
«...δει τον υιόν του ανθρώπου πολλά παθείν, και αποδοκιμασθήναι υπό των πρεσβυτέρων και των αρχιερέων και των γραμματέων, και αποκτανθήναι και μετά τρεις ημέρας αναστήναι» (Μάρκ. η' 31). Εκείνο τον καιρό η πίστη των αποστόλων δεν ήταν τόσο ώριμη για να δεχτεί το μέγιστο αυτό μυστήριο κι ο απόστολος Πέτρος τόλμησε ν' αντικρούσει την προφητεία αυτή. Έτσι ο Κύριος έπρεπε να κλείσει το στόμα του με μια αυστηρή επιτίμηση, γιατί ο χρόνος να μιλήσει ανοιχτά στους ανθρώπους για το μυστήριο αυτό είχε έρθει. Και ταυτόχρονα, για να εδραιωθεί η πίστη, ήταν απαραίτητο νά 'χουν μια μαρτυρία οι άνθρωποι πως ο Χριστός πράγματι προγνώριζε το πάθος και βάδιζε αυτεξούσια προς το θάνατο. Γι' αυτό το λόγο είπε στους μαθητές Του μπροστά στον ίδιο το λαό, με αινιγματικό τρόπο:
«όστις θέλει οπίσω μου ακολουθείν, απαρνησάσθω εαυτόν και αράτω τον σταυρόν αυτού και ακολουθήτω μοι» (Μάρκ. η' 34). Δεν τους είπε, «πρόκειται να πάθω και να σταυρωθώ», αλλ' έδωσε την εντολή στους πιστούς Του να υπομείνουν το σταυρό και να Τον ακολουθήσουν, που σημαίνει πως πρέπει να τον μιμηθούν, να κάνουν το ίδιο που έκανε Εκείνος που προηγήθηκε. Έπειτα το έκανε σαφές πως ο ίδιος θα κουβαλούσε το Σταυρό κι έπειτα θα τον σταύρωναν. Γιατί τον σταυρό δεν του τον έδωσαν να τον κουβαλήσει χωρίς λόγο, αλλά για τη σταύρωσή Του. Έτσι το μυστήριο τέθηκε μπροστά σ' όλους τους ανθρώπους, μολονότι εκείνοι δεν μπορούσαν να φανταστούν κάτι τέτοιο εκείνο τον καιρό.
Μετά τη σταύρωση του Κυρίου όμως θα καταλάβαιναν την προφητεία Του αυτή και θα βεβαιώνονταν για τη θεότητα Εκείνου που το προφήτεψε, καθώς και για το σωτήριο μυστήριο της λύτρωσής μας με το πάθος και το σταυρικό Του θάνατο.
Τώρα αδελφοί, διανύουμε μια περίοδο νηστείας και πλησιάζουμε τις σεπτές μέρες που θα γιορτάσουμε τα σωτήρια πάθη, το θάνατο και την ανάσταση του Χριστού. Η μητέρα μας Εκκλησία μεριμνά ώστε να μην αντιμετωπίσουμε τις ιερές αυτές στιγμές ανάξιοι, χωρίς προετοιμασία. Γι' αυτό και στο μέσον αυτής της πορείας της νηστείας, μας κάνει μια στάση. Και με τα ίδια λόγια που χρησιμοποίησε προκαταβολικά ο Κύριος για να προετοιμάσει τους μαθητές Του, καθώς και το λαό, για τη σταύρωσή Του, η Εκκλησία μας προετοιμάζει για τη σεπτή αυτή ανάμνηση.
Στο Ευαγγέλιο της ημέρας ακούμε πάλι τα λόγια του Χριστού: «όστις θέλει οπίσω μου ακολουθείν, απαρνησάσθω εαυτόν και αράτω τον σταυρόν αυτού και ακολουθήτω μοι» (Μάρκ. η' 34). Κι αυτό που μας διακηρύσσει η Εκκλησία το ακούμε με τ' αυτιά μας και το βλέπουμε με τα μάτια μας. Βλέπουμε δηλαδή το Σταυρό του Χριστού, ώστε να εντυπωθεί μόνιμα στα μάτια μας αυτό που δεν μπορεί να επαναλαμβάνεται διαρκώς στην ακοή μας. Νομίζω πως ακούω αυτήν τη σιωπηλή και παρά ταύτα αρκετή πίστη, ευλάβεια, αγάπη και γνώση:

Καθώς βρίσκεστε μακριά ακόμα, στο στάδιο της προετοιμασίας, ατενίστε τη φοβερή εικόνα του Χριστού να κουβαλάει το σταυρό Του, να καρφώνεται πάνω στο Σταυρό, να πεθαίνει και να ενταφιάζεται. Κι έπειτα σκεφτείτε αν μπορείτε να τον προσεγγίσετε ή θ' αποβληθείτε από εκεί. Πώς θα μπορούσατε ν' αγγίξετε τις πληγές του Χριστού, απ' όπου αναβλύζει η ζωή, χωρίς τον κίνδυνο να καταδικαστείτε; Πολλοί πήγαν κοντά Του, οι περισσότεροι όμως δεν Τον πλησίασαν με σωστικό τρόπο που Τον άγγιξαν ο Ιωσήφ κι ο Νικόδημος. Μόνο οι πιστοί του Χριστού μπορούν να Τον πλησιάσουν και να τον αγγίξουν με σωστικό κι ακατάκριτο τρόπο, ν' απαρνηθούν όπως πρέπει τον εαυτό τους, ν' αναλάβουν το σταυρό και να Τον ακολουθήσουν.



Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση κειμένου
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»
Αποσπασματικές αναρτήσεις εκ του βιβλίου
του Πέτρου Μπότση:
«Αγίου Φιλαρέτου Μητροπολίτη Μόσχας (+1867): Σταυρός και ανάσταση»,
Αθήνα 2020, σελ. 19-24.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF