ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Τετάρτη 6 Δεκεμβρίου 2023

π. ΠΛΑΚΙΔΑ DESEILLE: «ΕΙΣΟΔΟΣ ΣΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΤΩΝ ΜΥΣΤΗΡΙΩΝ» (5ο ΜΕΡΟΣ)

 



Αποσπασματικές αναρτήσεις εκ του βιβλίου
του π. Πλακίδα Deseille:
«Είσοδος στο Μυστήριο των Μυστηρίων».
Εκδόσεις «Έαρ», Ιανουάριος 2019, σελ. 40-45.
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση κειμένου
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ




ΣΤΗ ΓΕΝΝΗΣΗ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ





ΟΙ ΔΙΚΑΙΟΙ ΤΗΣ ΠΑΛΑΙΑΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ




ΣΤΗΝ ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΡΟ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ





Όλοι οι Πατέρες, όλοι οι άγιοι διέτρεξαν και μελέτησαν την Παλαιά Διαθήκη με αγάπη και όλοι αναγνώρισαν αυτούς τους δικαίους, όλους τους αγίους της, ως πραγματικούς πατέρες και αδελφούς τους εν Χριστώ, τον Οποίο προσδοκούσαν και τον Οποίο εμείς σήμερα γνωρίζουμε.
Όπως έλεγε ένας μεγάλος Γάλλος συγγραφέας στον οποίο μου αρέσει να αναφέρομαι, ο Charles Peguy, αυτό που κάνει τον Χριστιανισμό δεν είναι η αγιότητα της ζωής του, δεν είναι η ηθική του τελειότητα, αλλά το να ανήκει σε ένα λαό, σ' αυτόν τον λαό που είναι το Σώμα του Χριστού' και ο λαός αυτός αποτελείται από αγίους, δικαίους και αμαρτωλούς. Εμάς τους αμαρτωλούς παίρνουν λες από το χέρι οι άγιοι και μας οδηγούν να ακολουθούμε μαζί τους τον Χριστό προς τον παράδεισο και την αιώνια ζωή.
Στο πλήθος αυτό των αγίων ανήκουν και οι άγιοι και οι δίκαιοι της Παλαιάς Διαθήκης, και μας συνεπαίρνουν μαζί τους. Για μας, η αιώνια ζωή αρχίζει ήδη από εδώ κάτω, όταν είμαστε αληθινά μέλη του λαού αυτού, όντως ενσωματωμένα σ' αυτόν. Η γενεαλογία του Χριστού, που μόλις διαβάσαμε, αυτό μας βοηθά να διακρίνουμε. Το ανάγνωσμα αυτό, που μας φαίνεται ανιαρό, είναι τόσο ωραίο στην πραγματικότητα και συνάμα τόσο παρηγορητικό για μας, στον βαθμό που μας δείχνει ότι ήδη ο λαός αυτός της Παλαιάς Διαθήκης συνίστατο και από αγίους και από αμαρτωλούς.
Ανάμεσα στα πρόσωπα που απαριθμούνται, ανάμεσα στις γυναίκες που αναφέρονται στη γενεαλογία αυτή δεν λείπουν οι αμαρτωλοί και οι αμαρτωλές. Και όμως όλη αυτή η αλυσίδα οδηγούσε στον Χριστό. Υπάρχει ωστόσο στην αλυσίδα αυτή και ένας σημαντικός αριθμός αληθινών αγίων, τους οποίους τιμούμε εξίσου με τους αγίους της σημερινής Εκκλησίας, επειδή με τον τρόπο τους -έναν τρόπο ακόμη αινιγματικό αλλά πραγματικό- πίστεψαν στον Χριστό, σώθηκαν με την πίστη τους στον λόγο του Θεού και στην υπόσχεση του Μεσσία αυτού που θα ερχόταν.
Οι Πατέρες της Εκκλησίας -έχω στον νου μου, για παράδειγμα, τον άγιο Ιωάννη τον Χρυσόστομο και τον άγιο Αμβρόσιο Μεδιολάνων- αρέσκονταν να εντρυφούν στην επίγεια ζωή των αγίων της Παλαιάς Διαθήκης: του Αβραάμ, των Πατριαρχών και τόσων άλλων, επειδή, παρόλο που δεν είχαν ακόμη το πλήρες φως, όπως θα αποκαλυπτόταν εν Χριστώ, υπάκουσαν αληθινά στον λόγο του Θεού, είχαν απόλυτη εμπιστοσύνη στον λόγο αυτό, και είναι για μας, όπως και οι άγιοι της Καινής Διαθήκης και όλοι οι άγιοι της Εκκλησίας, και πρότυπα και μεσίτες. Ας αγαπούμε να μελετούμε τα κείμενα αυτά των Πατέρων, τα οποία μας επιτρέπουν να συλλαμβάνουμε όλο το βάθος, όλο τον πλούτο της Παλαιάς Διαθήκης, που είναι δικός μας, είναι πράγματι ένα με την ιστορία της Εκκλησίας μας.
Σήμερα ακούμε κάποιες ομάδες που ενδιαφέρονται για την προώθηση της ιουδαιο-χριστιανικής φιλίας να λένε συχνά: «ας αφήσουμε την Παλαιά Διαθήκη στους Εβραίους, κι εμείς, οι Χριστιανοί, ας περιοριστούμε στην Καινή Διαθήκη». Όχι! Να αγαπούμε βέβαια τους Εβραίους, αλλά να μην ξεπερνούμε τα όρια, να μην αποκρύπτουμε, με την πρόφαση του διαλόγου, τη χριστιανική μας ταυτότητα. Αυτό θα σήμαινε ότι κάνουμε και πάλι το ίδιο λάθος, το οποίο από την αρχή, από τον δεύτερο αιώνα, οι Πατέρες είχαν ήδη αποκηρύξει. Για μας τους Χριστιανούς η Εκκλησία του Χριστού, τόσο αυτή εδώ στη γη, όσο και η ουράνια, η μόνη που θα μείνει πεπληρωμένη μετά την Παρουσία, είναι συνδεδεμένη με όλη την Παλαιά Διαθήκη, με όλους αυτούς τους Προπάτορες, τους Πατριάρχες, τους βασιλείς και τους δικαίους που μόλις αναφέραμε στη γενεαλογία του Χριστού, όπως το άνθος κι ο καρπός είναι ενωμένα με τον μίσχο και την ρίζα απ' όπου βλαστάνουν.
Και αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο πρέπει πραγματικά να προσέχουμε ως κόρη οφθαλμού την ενότητα των δύο Διαθηκών, την οποία ο άγιος Ειρηναίος Λουγδούνου -ήδη από τα τέλη του δευτέρου αιώνα- υπερασπιζόταν τόσο έντονα ενάντια στους Γερμανούς που ήθελαν να δημιουργήσουν ένα ρήγμα ανάμεσα στην Παλαιά και την Καινή Διαθήκη. Ολόκληρη η Αγία Γραφή είναι δική μας, ολόκληρη μας προσφέρει μαθήματα, μας προσφέρει πρότυπα. Ολόκληρη η Παλαιά Διαθήκη μας βοηθά να καταλάβουμε το μυστήριο του Χριστού. Οι Πατέρες της Εκκλησίας την χρησιμοποιούσαν συνεχώς, για να βοηθήσουν τους πιστούς να καταλάβουν τί επετέλεσε για χάρη μας ο Χριστός.

Είθε το Άγιο Πνεύμα να μας φωτίζει στη μελέτη αυτή, διότι δεν μπορούμε να ανακαλύψουμε τον Χριστό στην Αγία Γραφή, στην Παλαιά Διαθήκη, παρά μόνο με τον φωτισμό του Αγίου Πνεύματος. Μιλάμε για «πνευματική μελέτη» των Γραφών. Μια τέτοια μελέτη δεν είναι ούτε ψυχαγωγική, ούτε βολική, αλλά μελέτη που μας αποκαλύπτει προς τα πού έτειναν όλα τα γεγονότα ου ο Θεός οικονόμησε για τον επίγειο Ισραήλ στην Παλαιά Διαθήκη. Χάρη στον εσωτερικό φωτισμό του Αγίου Πνεύματος μπορούμε να δούμε και να καταλάβουμε πως όλα αυτά ανήγγελλαν, αναπαριστούσαν και προεικόνιζαν αυτό που ο Χριστός θα πραγματοποιούσε για μας.
Ένας ερμηνευτής ο οποίος είχε κατανοήσει την αλήθεια αυτή έφθασε να πει: «Η Παλαιά Διαθήκη έλεγε τί θα ήταν ο Χριστός, η Καινή Διαθήκη μας αποκαλύπτει ποιός είναι ο Χριστός». Στο φως της Παλαιάς Διαθήκης ακριβώς μπορούμε πράγματι να καταλάβουμε τί πέτυχε ο Χριστός για μας με τον θάνατο και την Ανάστασή Του.
Ας παρακαλέσουμε το Άγιο Πνεύμα να μας φωτίσει, να μας διδάξει να αγαπούμε να αγαπούμε με ευφροσύνη την Παλαιά Διαθήκη. Δόξα το Πατρί και τω Υιώ και το Αγίω Πνεύματι, νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων. Αμήν.



Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση κειμένου
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ
Αποσπασματικές αναρτήσεις εκ του βιβλίου του
π. Πλακίδα Deseille:
«Είσοδος στο Μυστήριο των Μυστηρίων».
Εκδόσεις «Έαρ», Ιανουάριος 2019, σελ. 40-45.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF