ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Κυριακή 14 Απριλίου 2024

ΚΛΙΜΑΤΙΚΗ ΑΛΛΑΓΗ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΤΟΠΙΟΥ




Κοπτόμεθα για την κλιματική αλλαγή. Και καλά κάνουμε. Διεθνείς διασκέψεις, συμφωνίες που τηρούνται κατ’ οικονομίαν, ενεργειακά αποτυπώματα μαζί με τα δακτυλικά, οι σβουνιές των αγελάδων, οι πάγοι που λιώνουν, ηλεκτρικά αυτοκίνητα και η πράσινη ανάπτυξη. Ανησυχία για το μέλλον του πλανήτη που θα παραδώσουμε στα παιδιά μας. Μήπως θα έπρεπε να αρχίσουμε να αναρωτιόμαστε ποια είναι αυτά τα παιδιά που θα παραλάβουν τον καταπονημένο πλανήτη; Για να το πω πιο απλά. Μήπως θα πρέπει να αρχίσουμε να ανησυχούμε για την κλιματική αλλαγή στο ανθρώπινο τοπίο; Φίλη αναγνώστρια, φιλόλογος στη μέση εκπαίδευση, μου έγραψε με αφορμή το προχθεσινό μου άρθρο για την «εκκολαπτόμενη αγριότητα» ότι μαθητές που κρατήθηκαν στο τμήμα για κάποια παράβαση αντιμετωπίζονται ως ήρωες από τους συμμαθητές τους. Αυτό και μόνον φτάνει για να ακυρώσει τα οποιαδήποτε κατασταλτικά μέτρα πήρε –και καλά έκανε και τα πήρε– το υπουργείο για την αντιμετώπιση της εφηβικής βίας. Ας ελπίσουμε ότι θα εφαρμοστούν και δεν θα προσκόψουν στον φόβο των διδασκόντων για αντίποινα από τους μαθητές και τους γονείς τους. Ούτε στην «προοδευτική» νοοτροπία που κυριαρχεί στους εκπαιδευτικούς εδώ και δεκαετίες και αντιμετωπίζει την τιμωρία περίπου όπως την παρέμβαση της αστυνομίας όταν τρώει μολότοφ στο κεφάλι. Δεν χρειάζεται να είσαι ψυχολόγος για να ξέρεις ότι το 13χρονο που το μυαλό του μοιάζει με καταιγίδα έχει ανάγκη και από καθοδήγηση και από τιμωρία, κοινώς έχει ανάγκη από κάποιον που του επιβάλλει όρια στη συμπεριφορά. Το 2008 το κέντρο της Αθήνας κατεστράφη από μερικές ομάδες εφήβων. Eκαψαν, λεηλάτησαν, κατέστρεψαν περιουσίες και κατέλυσαν το κράτος για περίπου ένα μήνα. Η αστυνομία, με εντολή της πολιτικής της ηγεσίας, τους παρακολουθούσε διακριτικά. Λες και είχε αναλάβει το κράτος την ενοχή εκείνου του ημιπαράφρονος αστυνομικού που σκότωσε τον έφηβο Γρηγορόπουλο. Η μυωπική προοδευτική κοινότητα δικαίωσε την καταστροφή με διάφορα άκυρα επιχειρήματα. Το άρρητο επιχείρημα ήταν ότι τα παιδιά έχουν δίκιο γιατί είναι παιδιά. Η νεολαία προβιβάσθηκε σε κοινωνική τάξη και οι αποπροσανατολισμένοι λενινιστές ανακάλυπταν το νέο προλεταριάτο. Μετά βρήκαν τους μετανάστες. Ηταν η μυητική τελετή της νηπιοποίησης της κοινωνίας μας, της μεγάλης κλιματικής αλλαγής στο ανθρώπινο τοπίο. Η σημερινή έξαρση της βίας στις εφηβικές ηλικίες είναι προϊόν αυτής της νηπιοποίησης. Είμαστε μια κοινωνία που έχει καθαγιάσει τη νεότητα. Και την έχουμε καθαγιάσει επειδή κι εμείς πιστεύουμε ότι έτσι θα μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε τα δικά μας γερατειά. Από αυτή την άποψη είμαστε μια καθαρόαιμη δυτική κοινωνία. Οσο για το «μπούλινγκ» που ακούγεται και λίγο εξωτικό, μήπως θα έπρεπε να το μετονομάσουμε σε «κακοποίηση» για να αντιληφθούμε περί τίνος ακριβώς πρόκειται; *Εκ της «Καθημερινής» της 13.4.2024. Επιμέλεια, παρουσίαση ημετέρα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF