ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Παρασκευή 12 Απριλίου 2024

«ΘΕΜΑΤΑ ΖΩΗΣ Α'»: ΑΠΟ ΤΙΣ ΟΜΙΛΙΕΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΤΟΥ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ (ΜΕΡΟΣ ΟΓΔΟΟ)




Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο
της Ι. Μ. Παρακλήτου: «Θέματα Ζωής Α': Από τις Ομιλίες του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου»,
θέμα: «Οι Βουλές του Θεού»,
4η έκδοσηΩρωπός Αττικής 2013, σελ. 57-59.
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ




Η ΟΔΥΝΗ ΤΗΣ ΚΟΛΑΣΕΩΣ


Η ηδονή της αμαρτίας είναι σαν μια σκιά και σαν ένα όνειρο. Σβήνει πριν καλά-καλά τη γευθεί ο άνθρωπος. Οι τιμωρίες, όμως, που την ακολουθούν δεν έχουν τέλος. Λίγη είναι η γλύκα που προσφέρει στον άνθρωπο, μα αιώνια η πίκρα. Ό,τι είναι ένα στιγμιαίο όνειρο μπροστά σε μια ζωή ολόκληρη, το ίδιο είναι και οι γήινες απολαύσεις μπροστά στη μελλοντική κόλαση. Και ποιος, αλήθεια, θα ήθελε να δει ένα ευχάριστο όνειρο, και εξαιτίας του να τιμωρείται σ' όλη του τη ζωή; Ας ξεφύγουμε, αγαπητοί μου, από την πονηριά του διαβόλου, που μας ξεγελάει με πράγματα μικρά και μας κάνει να χάνουμε τα μεγάλα. Διαφορετικά, θα καταδικαστούμε μαζί του στην παντοτινή κόλαση, θ' ακούσουμε κι εμείς τον Κριτή να μας λέει: «Φύγετε από μπροστά μου, καταραμένοι! Πηγαίνετε στην αιώνια φωτιά, που έχει ετοιμαστεί για το διάβολο και τους δικούς του» (Ματθ. 25:41). Μερικοί, όμως, λένε: «Ο Θεός είναι φιλάνθρωπος, δεν θα το κάνει αυτό». Και τους ρωτάμε: «Τότε, λοιπόν, αυτά γράφτηκαν άσκοπα»; «Όχι», απαντούν, «αλλά για να φοβηθούμε να είμαστε καλοί». «Αν, δηλαδή, δεν είμαστε καλοί, αν μείνουμε κακοί ως το τέλος, δεν θα μας στείλει στην κόλαση; Και δεν θα αμείψει τους ενάρετους ανθρώπους»; «Ναι, θα τους αμείψει. Ο Θεός μας ευεργετεί και περισσότερο απ' όσο αξίζουμε». «Μα καλά, πως αυτά είναι αληθινά και θα πραγματοποιηθούν δίχως άλλο, ενώ τα σχετικά με την κόλαση όχι»; Πόσο πανούργος είναι ο διάβολος! Πόσο απάνθρωπη είναι η φιλανθρωπία του! Αυτός βάζει μέσα στο νου μας τέτοιους λογισμούς, που μας οδηγούν στην αμέλεια και στη ραθυμία. Γνωρίζει ο πονηρός, ότι ο φόβος της κολάσεως είναι ένα χαλινάρι, που σφίγγει την ψυχή και τη συγκρατεί από το κακό. Πασχίζει, λοιπόν, με κάθε τρόπο να μας τον αφαιρέσει για να μας ρίξει εύκολα στους γκρεμούς. Ό,τι κι αν αναφέρουμε από τη Γραφή για την κόλαση, λένε μερικοί πως είναι μόνο απειλή και πως δεν θα πραγματοποιηθεί. Καλά, ας δεχθούμε -αν και κάτι τέτοιο δείχνει ασέβεια- πως έτσι είναι ως προς τα μελλοντικά. Για όσα, όμως έγιναν, για όσα πραγματοποιήθηκαν ήδη, τι έχουν να μας πουν; Τους ρωτάμε: Ακούσατε για τον μεγάλο κατακλυσμό, για την παγκόσμια εκείνη καταστροφή, που έγινε στον καιρό του Νώε; Μήπως κι αυτό ειπώθηκε μόνο σαν απειλή; Δεν έγινε, δεν πραγματοποιήθηκε; Δεν το μαρτυρούν ακόμα και τα βουνά της Αρμενίας όπου στάθηκε η κιβωτός; Δεν σώζονται μέχρι σήμερα τ' απομεινάρια αυτής της κιβωτού, για να θυμίζουν το γεγονός; Και τότε έλεγαν πολλοί πως δεν θα γίνει τίποτα κακό. Εκατό χρόνια κατασκεύαζε την κιβωτό ο δίκαιος Νώε, εκατό χρόνια φώναζε, μα κανείς δεν τον πίστευε. Και καθώς δεν πίστεψαν στα απειλητικά λόγια, τους βρήκε ξαφνικά η πραγματική τιμωρία. Εκείνος, λοιπόν, που τους τιμώρησε τόσο αυστηρά, δεν θα τιμωρήσει πολύ περισσότερο εμάς; Γιατί οι ανομίες του καιρού μας δεν είναι καθόλου μικρότερες από τις ανομίες του καιρού εκείνου. Δεν υπάρχει αμαρτία που να μη γίνεται σήμερα. Πέστε μου κι εσείς που έτυχε να πάτε κάποτε στην Παλαιστίνη, πέστε, για να τ' ακούσουν και όσοι δεν έχουν πάει: Στα περίχωρα του ποταμού Ιορδάνη υπάρχει μια περιοχή πολύ εύφορη. Ή, μάλλον, υπήρχε. Τώρα δεν υπάρχει πια. Κάποτε ήταν σωστός παράδεισος, όπως μας λέει η Γραφή. Σήμερα έχει καταντήσει πιο άγονη απ' όλες τις ερήμους. Συναντάς εκεί δέντρα και βλέπεις επάνω τους καρπούς. Μα οι καρποί είναι για να θυμίζουν την οργή του Θεού. Συναντάς ροδιές. Τα κλωνάρια φαίνονται θαλερά, τα ρόδια φαίνονται ωραία και λαχταριστά στον ανύποπτο διαβάτη. Μόλις, όμως, πιάσει ένα ρόδι και το σπάσει, μόνο στάχτη και σκόνη θα μείνουν στα χέρια του. Βρίσκεις, λοιπόν, εκεί δέντρα και καρπούς, , αλλά στην πραγματικότητα δεν είναι δέντρα και καρποί. Βρίσκεις αέρα και νερό, αλλά δεν έχουν καμιά σχέση με τον αέρα και το νερό που ξέρουμε. Όλα είναι άγονα, όλα είναι άκαρπα, όλα μιλούν για την οργή που ξέσπασε κάποτε και όλα προεικονίζουν τη μελλοντική οργή. Μήπως κι αυτό που σας ανέφερα είναι μια απλή απειλή; Μήπως είναι κούφια λόγια; Όχι, δεν πρόκειται για λόγια, αλλά για την αλήθεια.



Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ
Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο
της Ι. Μ. Παρακλήτου: «Θέματα Ζωής Α': Από τις Ομιλίες του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου»,
θέμα: «Οι Βουλές του Θεού»,
4η έκδοσηΩρωπός Αττικής 2013, σελ. 57-59.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF