ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Τετάρτη 17 Απριλίου 2024

«ΘΕΜΑΤΑ ΖΩΗΣ Α'»: ΑΠΟ ΤΙΣ ΟΜΙΛΙΕΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΤΟΥ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ (ΜΕΡΟΣ ΕΝΑΤΟ)


 


Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο
της Ι. Μ. Παρακλήτου: «Θέματα Ζωής Α': Από τις Ομιλίες του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου»,
θέμα: «Οι Βουλές του Θεού»,
4η έκδοσηΩρωπός Αττικής 2013, σελ. 60-62.
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ




Η ΟΔΥΝΗ ΤΗΣ ΚΟΛΑΣΕΩΣ


Μα κι αυτά που λέτε εσείς, πως δεν υπάρχει κόλαση, πως απλά και μόνο μας απειλεί ο Θεός, δεν είναι βαρετά; Αν πιστεύατε εσείς στα λόγια του Χριστού, δεν θ' αναγκαζόμουνα εγώ να φέρω αποδείξεις για την κόλαση. Στα Σόδομα τότε υπήρχε ένα φοβερό σαρκικό αμάρτημα. Μονάχα ένα. Και γι' αυτό τιμωρήθηκαν. Στη χώρα μας σήμερα γίνονται αναρίθμητα αμαρτήματα και σαν εκείνο των Σοδόμων και χειρότερα ακόμα. Σας ρωτάω, λοιπόν: Ο Θεός, που άφησε τότε την οργή Του να ξεσπάσει και δεν λύγισε ούτε από την ικεσία του Αβραάμ ούτε από την αυτοθυσία του Λωτ, που και τις ίδιες τις κόρες του ήταν έτοιμος να προσφέρει στους ακόλαστους Σοδομίτες για να σώσει την τιμή των απεσταλμένων Του, πως θα ανεχθεί τώρα τα τόσα αμαρτήματά μας; Αστεία, φλυαρίες, πλάνη και απάτη του διαβόλου είναι όλα τούτα τα λόγια για την ανυπαρξία της κολάσεως. Θέλεις να σου φέρω κι άλλο παράδειγμα; Θυμήσου πως τιμώρησε ο Θεός τον Φαραώ της Αιγύπτου, που καταδίωκε με το στρατό του τους Ισραηλίτες, καταποντίζοντας στην Ερυθρά Θάλασσα και τον ίδιο και το ιππικό του και τ' άρματά του. Ίσως να μου πεις, ότι εκείνος είχε μεγάλη ασέβεια. Μα θα σου δείξω πως τιμωρήθηκαν άλλοι, που και πίστευαν και κοντά στο Θεό ήταν. Άκου τι λέει ο Παύλος: «Ας μην παραδίνουμε τον εαυτό μας στην πορνεία, όπως έκαναν οι Ισραηλίτες στην έρημο, κι έπεσαν νεκροί είκοσι τρεις χιλιάδες σε μια μέρα. Ούτε να προσπαθούμε να δοκιμάσουμε αν θα μας προστατέψει ο Χριστός, όπως έκαναν μερικοί απ' αυτούς, και πέθαναν δαγκωμένοι από τα φίδια. Ούτε να γογγύζετε, όπως γόγγυζαν μερικοί απ' αυτούς, και θανατώθηκαν από τον εξολοθρευτή άγγελο» (Α' Κορ. 10:8-10). Αν, λοιπόν, η πορνεία και ο γογγυσμός είχαν τέτοιο ολέθριο αποτέλεσμα, τι αποτέλεσμα θα έχουν τα δικά μας αμαρτήματα; Και μην ξεγελαστείς βλέποντας ότι τώρα ο Θεός δεν τιμωρεί αμέσως. Εκείνοι τότε τιμωρούνταν την ίδια ώρα, γιατί δεν ήξεραν τίποτα για τη μελλοντική κόλαση. Εσύ, όμως θα πληρώσεις εκεί τις αμαρτίες που κάνεις εδώ. Ύστερα σκέψου και τούτο: Αν τους Ισραηλίτες, που βρίσκονταν σε νηπιακή πνευματική κατάσταση, τους τιμώρησε ο Θεός τόσο αυστηρά, πως θα λυπηθεί εμάς; Κάτι τέτοιο θα ήταν παράλογο. Εμείς, και για τις ίδιες ακόμη αμαρτίες, έχουμε βαρύτερη ενοχή. Για ποιο λόγο; Γιατί αξιωθήκαμε να λάβουμε περισσότερη χάρη, τη χάρη του Χριστού, τη χάρη του Αγίου Πνεύματος. Όταν, λοιπόν, μας βαραίνουν όχι μόνο τα ίδια, μα και πιο πολλά και πιο σοβαρά αμαρτήματα, πως δεν θα τιμωρηθούμε; Θα πω και κάτι άλλο, κι ας μη νομίσει κανείς ότι επαινώ ή συγχωρώ τους Ισραηλίτες. Μακριά από τέτοια σκέψη! Όταν ο Θεός τιμωρεί, όποιος έχει διαφορετική γνώμη σκέφτεται σαν το διάβολο. Όχι, δεν τους επαινώ μήτε τους συγχωρώ. Απλά θέλω να δείξω τη δική μας κακία. Εκείνοι, λοιπόν, έπεφταν μεν στην πορνεία, αλλά μόλις είχαν βγει από την αμαρτωλή Αίγυπτο. Καλά-καλά δεν είχαν ακούσει τι κακό είναι η πορνεία. Εμείς, όμως, έχουμε διδαχθεί τις σωτήριες διδασκαλίες  του Ευαγγελίου. Επομένως μας αξίζει πιο μεγάλη κόλαση για τις πτώσεις μας. Θέλεις ν' ακούσεις κι άλλα, όσα δεινά βρήκαν τους Ισραηλίτες -πείνες, αρρώστιες, πολέμους, αιχμαλωσίες- στα χρόνια των Βαβυλωνίων, των Ασσυρίων, των Μακεδόνων, του Αδριανού, του Βεσπασιανού; Θα ήθελα να τα διηγηθώ, ας μην επεκταθώ όμως και σ' αυτά. Είχε πέσει κάποτε μεγάλη πείνα στη Σαμάρεια. Μια μέρα ο βασιλιάς περπατούσε πάνω στο τείχος της πόλης. Τότε τον πλησίασε μια γυναίκα, και δείχνοντας κάποιαν άλλη, παραπονέθηκε: «Βασιλιά, αυτή η γυναίκα μου είπε: Φέρε το παιδί σου να το φάμε σήμερα, και τρώμε αύριο το δικό μου παιδί. Πράγματι, ψήσαμε το παιδί μου και το φάγαμε. Την άλλη μέρα της είπα να φέρει το δικό της παιδί, για να το φάμε. Εκείνη, όμως, το έκρυψε» (Δ. Βασ. 6:28-29). Τί συμφορά! Τόση ήταν η πείνα, που έφτασαν οι μανάδες να τρώνε τα παιδιά τους! Και αλλού ο προφήτης Ιερεμίας σημειώνει: «Στοργικές γυναίκες έψησαν τα παιδιά τους με τα ίδια τους τα χέρια και τα έφαγαν». (Θρήνοι 4:10). Τέτοια φρικτή τιμωρία έπεσε πάνω στους Ιουδαίους. Σ' εμάς, λοιπόν, δεν θα πέσει μεγαλύτερη;



Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ
Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο
της Ι. Μ. Παρακλήτου: «Θέματα Ζωής Α': Από τις Ομιλίες του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου»,
θέμα: «Οι Βουλές του Θεού»,
4η έκδοσηΩρωπός Αττικής 2013, σελ. 60-62.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF