Το βιογραφικό βιβλίο του θεοφιλεστάτου Επισκόπου Γαρδικίου κ. Κλήμεντος της Εκκλησίας των Γνησίων Ορθοδόξων Χριστιανών, υπό τον τίτλο ''ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ ΝΑΣΛΙΜΗΣ (1910-1973) ΑΚΑΤΑΒΛΗΤΟΣ ΑΓΩΝΙΣΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ ΚΑΙ ΥΠΟΜΟΝΗΣ'' Τόμος Α', αναφέρεται σε μία μεγάλη, πνευματική προσωπικότητα των καιρών μας, που κόσμισε θεάρεστα το Κίνημα των Γνησίων Ορθοδόξων από το 1924, έως σήμερα.
Επιλέξαμε -αποσπασματικά και μόνο- να μεταφέρουμε κάποιες παραθέσεις του βιβλίου, προς πνευματική ωφέλεια ημών και των των αναγνωστών μας, χωρίς να αλλοιώνεται ή και να παρερμηνεύεται ο σκοπός και το πνεύμα του συγγράμματος. Αντί ημετέρων σχολίων, καταγράφουμε από τον πρόλογο της έκδοσης, τα λόγια του κ. Ιωάννη Πολέμη, καθηγητή Βυζαντινής Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, που μας εισάγει στην ορθόδοξη πνευματικότητα του σύγχρονου αυτού ομολογητή της Εκκλησίας μας.
''Στην εκατόχρονη μαρτυρική πορεία του το Κίνημα των Γνησίων Ορθοδόξων δεν αναζωογόνησε μόνο το τοπίο της καθόλου ορθοδοξίας, τόσο στην χώρα μας όσο και στην αλλοδαπή, αλλά ανέδειξε και μαρτυρικές και ομολογιακές μορφές, εφάμιλλες των παλαιών πατέρων, που αγωνίσθηκαν τον αγώνα τον καλό υπέρ της πατρώας πίστεως.
Ανάμεσά τους αναμφίβολα ξεχωρίζει ο Μαγνησίας Χρυσόστομος, του οποίου την βιογράφηση ανέλαβε με ζήλο και ευσυνειδησία ο θεοφιλέστατος επίσκοπος ΓΟΧ Γαρδικίου κ. Κλήμης. Πρόκειται για μία απόλυτα τεκμηριωμένη και αξιόπιστη εργασία, η οποία με γλαφυρότητα αποτυπώνει τον βίο ενός ομολογητού των ημερών μας. Σε κάθε σελίδα του βιβλίου ο αναγνώστης μπορεί να οσφρανθεί το πολύτιμο μύρο της αγίας πίστεώς μας, το οποίο τόσο γενναιόδωρα σκόρπισε στο πέρασμά του από την εφήμερη τούτη ζωή ο Χρυσόστομος Νασλίμης.
Ο θεοφιλέστατος Γαρδικίου προβάλλει τον ταπεινό ομολογητή επίσκοπο Μαγνησίας ως πρότυπο αγωνιστού και για τις ημέρες μας και για τους σκοτεινούς καιρούς που έρχονται. Είθε ο Κύριος να τον αξιώσει να μας δώσει σύντομα και τον δεύτερο τόμο της βιογραφίας αυτής, η οποία ίσως λειτουργήσει και ως παρότρυνση σε άλλους ερευνητές να καταγράψουν την αγία βιοτή και άλλων μορφών της αγωνιζομένης ορθοδοξίας.
Κάποιοι πρέπει να διασώσουν όποια στοιχεία υπάρχουν ακόμη για τον παπα-Γιάννη Φλώρο, τον παπα-Ευγένιο Λεμονή, τον Κυκλάδων Παρθένιο, τον Φυλής Κυπριανό και τόσους άλλους. Έτσι θα δημιουργηθεί σταδιακά ο νέος Συναξαριστής της πραγματικής ορθοδοξίας και της γνήσιας αγιότητος στον ταραγμένο εικοστό αιώνα''.
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ
Περί φόβου Θεού
Το πρώτο κείμενο, για παράδειγμα, φέρει τον ερωτηματικό τίτλο: ''Φοβείσαι τον Θεόν;''. Και σε μια σύγχρονη γλωσσική απόδοση λέγει εν περιλήψει τα εξής ενδιαφέρονται και σημαντικά:
''Αν αδελφέ, συλλογίζεσαι και πιστεύεις ότι ο ακοίμητος Οφθαλμός του Θεού σε παρακολουθεί στις πράξεις σου και καταχωρεί αυτές στην μεγάλη εκείνη Βίβλο, η οποία θα αποτελέσει το παγκόσμιο κατηγορητήριο, είναι αδύνατο να μην σε συνέχει ο φόβος του Θεού.
Αυτός ο φόβος είναι εκείνος που αισθάνεται ο Χριστιανός προς τον Δημιουργό και Λυτρωτή του, εμπνεόμενος από αγάπη προς Αυτόν, μη τυχόν προσκρούσει έστω και στο ελάχιστο στο άγιο θέλημά Του και έτσι να Τον λυπήσει.
Αυτός είναι κατά τους Αγίους Πατέρες ο λεγόμενος υϊκός φόβος, τον οποίον έχουν μόνον οι τέλειοι εργάτες της αρετής. Εκτός αυτού υπάρχει και ο λεγόμενος δουλικός φόβος, τον οποίον έχουν όσοι τηρούν τις Εντολές του Θεού από φόβο μη κολασθούν.
Οι δύο αυτοί φόβοι διαφέρουν τόσο, όσο ο γνήσιος και προσφιλής υιός από τον αγορασμένο δούλο. Ο φόβος του Θεού κατεργάζεται πάντοτε την αρετή και αναχαιτίζει από την αμαρτία.
Γιατί κάποιοι ορκίζονται με ευκολία και μάλιστα ψευδορκούν;
Γιατί οι ακόλαστοι ρίπτονται στα σαρκικά αμαρτήματα και μολύνονται σωματικά και ψυχικά;
Γιατί οι σκληρόκαρδοι πλούσιοι αδικούν και δυναστεύουν τους αδυνάτους;
Γιατί οι αισχροκερδείς έμποροι νοθεύουν τα προιόντα και εκμεταλλευόμενοι τις περιστάσεις ανάγκης αυξάνουν τις τιμές;
Γιατί οι ανάξιοι της Ιερωσύνης συνεχίζουν να ιερουργούν βλάπτοντες τον εαυτό τους και καταστρέφοντες τόσες ψυχές;
Διότι, όλοι αυτοί δεν φοβούνται τον Θεό και όποιος δεν φοβείται τον Θεό προβαίνει στα πιο στυγερά εγκλήματα. Ενώ αντίθετα, όπου υπάρχει ο φόβος του Θεού, εκεί βρίσκεται η αρετή και αγιωσύνη, εκεί η χαρά και ευλογία.
Ο Θεοσεβής άνθρωπος ένεκα της αγάπης του Θεού ούτε αδικεί, ούτε συκοφαντεί, ούτε μισεί, αλλά μάλλον μακροθυμεί, συγχωρεί, και αγαπά.
Αυτός μαρτυρεί και ο Σοφός Σειράχ: ''Φόβος Θεού τέρψει καρδίαν και δώσει ευφροσύνην κι χαράν και μακροημέρευσιν'' (α' 12).
Ο φόβος και η αγάπη του Θεού είναι που προξενούν στην καρδιά του ανθρώπου γαλήνη, ευχαρίστηση, αγαλλίαση και ευφροσύνη.
Αλλά προξενούν και μακροημέρευση, διότι κατά κανόνα ασθενούν και φθίνουν και αρπάζονται πρόωρα από τούτη την ζωή όσοι επιδίδονται στα πάθη, στις ταραχές και στις ασέλγειες.
Θέλεις, Χριστιανέ, να ευδοκιμήσεις και να ζήσεις ζωή μακάρια και ευτυχή, ζωή αιώνια;
Ποτέ μην αποβάλλεις από την καρδιά σου τον φόβο του Θεού. Αυτός θα σε περιφρουρεί και στολίζει στην νεότητά σου, και στο γήρας σου θα απολαύσεις γλυκείς καρπούς, οι οποίοι νωρίτερα ίσως σου προξενούσαν πικρία, ως προπαρασκευή για την άνοδο στους ουρανούς.
Η δε ώρα του θανάτου, η οποία για τον αμαρτωλό είναι κακός εφιάλτης, για σένα θ' αποτελέσει ημέρα απολυτρώσεως και αποκαταστάσεως.
Εκείνος θα θρηνεί, και συ θα χαίρεις. Γι' αυτό αποφθέγγεται ο Σοφός Σειράχ: ''Τω φοβουμένω τον Κύριον ευ έσται επ' εσχάτων, και εν ημέρα τελευτής αυτού ευρήσει χάριν'' (α' 13).
Βέβαια, έχουμε την αίσθηση ότι αδικούμε την πλαστικότητα και κομψότητα του πρωτοτύπου με την πτωχική μας αυτή περιληπτική νοηματική απόδοση, αλλά τούτο έγινε για να διευκολύνει τον μη εξοικειωμένο αναγνώστη με το λόγιο γλωσσικό ιδίωμα του βιογραφουμένου μας, και για να καταδειχθεί το ενδιαφέρον από πνευματικής πλευράς της θεοσεβούς σκέψεώς του.
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια και παρουσίαση κειμένου
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ.
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ.
Σειρά αποσπασμάτων από το βιβλίο του
Επισκόπου Γαρδικίου κ. Κλήμεντος
της Εκκλησίας των Γνησίων Ορθοδόξων Χριστιανών
''ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ ΝΑΣΛΙΜΗΣ (1910-1973)
ΑΚΑΤΑΒΛΗΤΟΣ ΑΓΩΝΙΣΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ ΚΑΙ ΥΠΟΜΟΝΗΣ'',
τόμος Α', σελ. 85-87, Αθήνα 2019.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου