ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Πέμπτη 24 Νοεμβρίου 2022

ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΒΕΛΙΜΙΡΟΒΙΤΣ: «ΚΥΡΙΑΚΗ Α' ΝΗΣΤΕΙΩΝ»

 




Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο του Αγίου Νικολάου Βελιμίριβιτς:

<<Ομιλίες και Μελέτη για τα Σύμβολα και Σημεία>>, εκδόσεις <<Ορθόδοξη Κυψέλη>>, Θεσσαλονίκη 2014, σελ. 163-166.
Ο Άγιος Νικόλαος γενννήθηκε στις 23.12.1881 στο μικρό ορεινό χωριό Λέλιτς κοντά στο Βάλιεβο της Σερβίας. Οι γονείς του, Ντράγκομιρ και Κατερίνα, απλοί χωρικοί είχαν εννέα παιδιά από τα οποία το πρώτο ήταν ο Νικόλαος.
Βαπτίσθηκε στο μοναστήρι του Τσέλιε που τότε αποτελούσε τον ενοριακό ναό του χωριού. Η ξακουστή οικογένεια των Βελμίροβιτς κατάγεται από τη Σρεμπρένιτσα της Βοσνίας. Ο πατέρας του είχε σπάνια μόρφωση για χωρικό της εποχής του και ήταν ο γραμματικός της περιφερείας. Το Δημοτικό τελείωσε στο Σχολείο της μονής Τσέλιε και το Γυμνάσιο στο Βάλιεβο. Μετά την αποφοίτησή του από την Θεολογική Σχολή του Βελιγκραδίου, έλαβε υποτροφία για το Πανεπιστήμιο της Βέρνης στην Ελβετία.
Το διδακτορικό του θέμα ήταν: <<Η πίστη στην Ανάσταση του Χριστού ως θεμελιώδες δόγμα της Αποστολικής Εκκλησίας>>. Στην συνέχεια με νέα υποτροφία σπούδασε φιλοσοφία στην Οξφόρδη της Αγγλίας. Μετά από την σωτηρία του από σοβαρή ασθένεια έταξε να ενδυθή το μοναχικό σχήμα και να θέση τον εαυτό του στην διακονία της Εκκλησίας και του λαού.
Στις 20 Δεκεμβρίου 1909 έγινε μοναχός με το όνομα Νικόλαος. Κατόπιν επήγε για σπουδές στην φημισμένη Ακαδημία της Πετρούπολης στην Ρωσία... Στις 25 Μαρτίου του 1919 εξελέγη επίσκοπος Ζίτσης, κατόπιν μετατίθεται στην επισκοπή Αχρίδος και το 1934 επέστρεψε και πάλι στην επισκοπή Ζίτσης. Το 1941 συνελήφθη και φυλακίστηκε από τους Γερμανούς.
Στις 15 Σεπτεμβρίου του 1944 τον μετέφεραν στο στρατόπεδο συγκέντρωσης του Νταχάου στη Γερμανία, από όπου απελευθερώθηκε στις 8 Μαϊου του 1945 από τον αμερικανικό στρατό... Εκοιμήθη ειρηνικά στις 18 Μαρτίου του 1956 ενώ προσευχόταν στην ρωσική μονή του Αγίου Τύχωνος στην Πενσυλβάνια των Η.Π.Α.
Στις 12 Μαΐου του 1991 τα οστά του μεταφέρθηκαν στη Σερβία, στο μοναστήρι Λέλιτς. Στις 24 Μαΐου 2003 η Σύνοδος των Αρχιερέων της Σερβικής Ορθοδόξου Εκκλησίας, ακολουθώντας τη συνείδηση του πληρώματός της, προέβη στην επίσημη ανακήρυξη της αγιότητος του επισκόπου Νικολάο και την αναγραφή του στο σερβικό αγιολόγιο. Η μνήμη του τιμάται στις 12 Μαΐου.
(Από τον πρόλογο του βιβλίου)
Ευχόμαστε την «Καλή Ανάγνωση» και «πνευματική εντρύφηση» σε έναν σύγχρονο άγιο της εποχής μας, που τα κείμενά του παραστατικά, αισθαντικά και προπαντός δημιουργικά μας εισαγάγουν στον άρρητο, θαυμαστό και εύοσμο κόσμο της Θεολογίας του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος.
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ.




Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος


Παρασκευή 7 (20) Μαΐου 2022 εκκλ. ημ. + Εμφάνισις Τιμίου Σταυρού εν Ιεροσολύμοις








ΚΥΡΙΑΚΗ Α' ΝΗΣΤΕΙΩΝ


Ω, πόσο φοβερή και μεγάλη είναι η παρουσία του Θεού, πόσο φοβερή και μεγάλη είναι η παρουσία του Ζώντος Θεού! Με φόβο παρίσταται ενώπιόν Του οι αγγελικές δυνάμεις. Τα Σεραφείμ αποκρύπτουν με τις πτέρυγές τους τα πρόσωπα μπροστά στο ατράπτον φως και το ανέκφραστο κάλλος.


Πόσο υπέροχος είναι ο ήλιος! Πόσο ωραίος είναι ο έναστρος ουρανός! Πόσο δυνατό είναι το αφρισμένο πέλαγος! Πόσο φοβερά είναι τα κεραυνοβόλα σύννεφα και τα πύρινα ηφαίστεια!


Πόσο προσφιλή είναι τα ανθισμένα λιβάδια με τις δροσερές πηγές και τα ολόλευκα κοπάδια! Με όλα τούτα δεν είναι παρά μόνον έργα των χειρών του Θεού: όλα είναι νεκρή ύλη ενός αθάνατου Κτίστου.


Αν η ύλη είναι τόσο όμορφη, ποιός μπορεί να είναι άραγε ο ίδιος ο Πλάστης; Αν η καρδιά του ανθρώπου πλημμυρίζει από φόβο ή από χαρά ή από δάκρυα στη παρουσία των κτισμάτων του Θεού, πώς θα νοιώσει άραγε στη παρουσία του Παντοδυνάμου και Ζώντος Θεού.


Ποιό από τα θνητά κτίσματα μπορεί να σταθεί δίπλα στον Αθάνατο δίχως να λειώσει; ποιός από τους θνητούς ανθρώπους μπορεί να κοιτάξει κατά πρόσωπον το Θεό και να μείνει ζωντανός;


Γιατί αν φοβερό και τρομερό είναι να δει κάποιος το πρόσωπο του αγγέλου του Θεού, πόσο περισσότερο να δει το πρόσωπο του ίδιου του Θεού. Περιγράφοντας το όραμα του αγγέλου του Θεού, λέει ο προφήτης Δανιήλ τα εξής:


και ουχ απελείφθη εν εμοί ισχύς και η δόξα μου μετεστράφη εις διαφθοράν (Δαν. 10, 8). Έτσι, ανίσχυρος γίνεται και ο πιο δυνατός άνθρωπος και τόσο άσχημος φαντάζει και ο ωραιότερος άνθρωπος μπροστά στον άγγελο του Θεού του οποίου το σώμα ωσεί Θαρσίς και το πρόσωπον αυτού ωσεί όρασις αστραπής και οι οφθαλμοί αυτού ωσεί λαμπάδες (Δαν. 10, 6).


Εκείνο το ένδοξο πρωϊνό που ο Κύριος ανεστήθη ιδού σεισμός εγένετο μέγας, άγγελος γαρ Κυρίου καταβάς εξ ουρανού... ην δε η ιδέα αυτού ως αστραπή και το όνομα αυτού λευκόν ωσεί χιών.


Από δε του φόβου αυτού εσείσθησαν οι τηρούντες και εγένοντο ωσεί νεκροί (Ματ. 18, 2-4). Τέτοιος είναι ο δούλος του βασιλέως -πόσο πιο φοβερός θα είναι άραγε ο ίδιος ο Βασιλεύς;


Ω, αν οι άνθρωποι γνώριζαν, αν γνώριζαν διαρκώς και δεν έχαναν μήτε στιγμή τη γνώση τούτη,  ότι τέτοιοι αστραποφόροι και χιονόλευκοι άγγελοι βρίσκονται δίπλα τους!


Αυτή τη τη γνώση που γινόταν όραμα στους προφήτες και όλους τους διορατικούς ανθρώπους και τους καθιστούσε άκρως ταπεινούς και πράους ενώπιον του ουρανίου κόσμου, αποφασιστικούς δε και θυμώδεις απέναντι στους αμετανόητους και τυφλωμένους αμαρτωλούς.


Κάποτε ο προφήτης Ελισαίος προσευχήθηκε στο Θεό να ανοίξει τους οφθαλμούς του μαθητού του για να δει και εκείνος αυτό που ο προφήτης μπορούσε να βλέπει. Και ο Θεός εισήκουσε της δεήσεως του μεγάλου προφήτου και διήνοιξε τους οφθαλμούς του παιδιού και είδε και ιδού το όρος πλήρες ίππων και άρμα πυρός περικύκλω Ελισαιέ (Δ' Βασ. 6, 17). 


Ποιά θα είναι λοιπόν η όψη του Βασιλέως των ουρανίων στρατιών, πόσο φοβερή και μεγαλόπρεπη η θεωρία του ίδιου του Βασιλέως των ουρανίων στρατιών! Όταν ο μέγας προφήτης Ησαϊας αξιώθηκε τέτοιας θεωρίας, αναβόησε μετά φόβου και φρίκης:


ω τάλας εγώ, ότι κατανένυγμαι, ότι άνθρωπος ων και ακάθαρτα χείλη έχων εν μέσω λαού ακάθαρτα χείλη έχοντος εγώ οικώ και των βασιλέα Κύριον σαβαώθ είδον τοις οφθαλμοίς μου (Ησ. 6, 5).


Ω, αν γνώριζαν οι άνθρωποι ότι ο Βασιλεύς και Κύριος τους βλέπει αδιάλλειπτα - αυτός ο ίδιος μεγαλόπρεπος και απαράλλαχτος Βασιλεύς και Κύριος τον οποίον είδε μόνον μια φορά ο Ησαϊας και πλημμύρισε από φόβο και φρίκη!


Καμία αμαρτία δεν θα ερχόταν τότε στο νου των ανθρώπων και καμμιά ακαθαρσία. Είτε βλέπει ο άνθρωπος τον Θεό είτε όχι, Εκείνος όμως τον βλέπει. Δεν είναι τούτο φρικτό για έναν βλάσφημο;


Δεν είναι τούτο παραμυθία για τον πάσχοντα χριστιανό; Δεν είναι μόνον ο εν Τριάδι Ένας Θεός. Ένας Θεός που μας βλέπει και παρατηρεί κάθε στιγμή της ζωής μας αλλά και ολόκληρο το στράτευμα των ουρανίων αγγέλων και των δοξασμένων Αγίων.


Εκατομμύρια οφθαλμοί κοιτούν επάνω μας ως ένας οφθαλμός. Εκατομμύρια αγαθές επιθυμίες μας παρακολουθούν στο ακανθώδες και σκοτεινό μονοπάτι της ζωής. Εκατομμύρια χέρια μας προσφέρονται ως βοήθεια σαν να πρόκειται για ένα χέρι. 


Οδηγούμενη η Εκκλησία του Θεού επί της γης από το Άγιο Πνεύμα προσπάθησε να παρουσιάσει στους πιστούς τούτη τη μεγαλόπρεπη, φοβερή και κατανυκτική πραγματικότητα με τη βοήθεια


των πολυαρίθμων εικόνων στο τέμπλο οι οποίες παριστούν τον αόρατο κόσμο των ουρανίων δυνάμεων και υπενθυμίζουν τη συνεχή παρουσία των δυνάμεων αυτών στον κόσμο.


Σεβόμενοι τις εικόνες, δεν τιμούμε το ξύλο και το χρώμα επάνω στο ξύλο αλλά τιμούμε τις ζώσες και παρούσες ουράνιες δυνάμεις. Ο φόβος των αγίων εικόνων είναι φόβος για τις δυνάμεις αυτές.


Όταν αισθανόμαστε παρηγορία και χαρά από τις εικόνες,  στη πραγματικότητα νιώθουμε παρηγορία και χαρά από τις ουράνιες δυνάμεις που έχουν μορφοποιηθεί επάνω στις εικόνες. 


Μονάχα ανόητοι και και κατεχόμενοι από κακά πνεύματα άνθρωποι, θεωρούσαν την εικονολατρεία ως ειδωλολατρεία. Ποιός άλλος επί αιώνες δεν πολέμησε τους εικονομάχους αν όχι η Ορθόδοξη Εκκλησία;


ποιός άλλος έδωσε εκατομμύρια μαρτύρων σε τούτη τη νικηφόρα μάχη; ποιός άλλος γκρέμισε την ειδωλολατρεία; Είναι δυνατόν, η Εκκλησία που γκρέμισε την ειδωλολατρεία να είναι ειδωλολατρική;


Έτσι σπίλωναν την Εκκλησία του Θεού οι ακάθαρτοι αιρετικοί οι οποίοι σκεφτόνταν με το σαρκικό και όχι με το πνευματικό νου. Έτσι, μέσα από την ταχύτητα της κρίσης τους δεν μπορούσαν να διακρίνουν την εικονολατρεία από την ειδωλολατρεία.



Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ.
Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο του Αγίου Νικολάου Βελιμίριβιτς:
<<Ομιλίες και Μελέτη για τα Σύμβολα και Σημεία>>, εκδόσεις <<Ορθόδοξη Κυψελη>>,
Θεσσαλονίκη 2014, σελ. 163-166.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF