ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Πέμπτη 8 Δεκεμβρίου 2022

ΤΙ ΜΑΘΑΜΕ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΕΤΕΙΟ ΧΡΟΝΩΝ ΤΗΣ ΜΙΚΡΑΣ ΑΣΙΑΣ




Ας διδάξουµε σωστά την Ιστορία στα σχολεία, αποφεύγοντας τα δύο άκρα: Αφενός µεν την εθνική αλαζονεία και αφετέρου τον εθνοµηδενισµό Κωνσταντίνος ΧολέβαςΚαθώς πλησιάζουµε προς το τέλος του χρόνου, είναι χρήσιµο να κάνουµε έναν σύντοµο απολογισµό των εκδηλώσεων Μνήµης του Μικρασιατικού, Ποντιακού και Θρακικού Ελληνισµού.


Πέρασαν 100 χρόνια από το 1922, το οποίο συνδέεται µε το εθνικό τραύµα της Μικρασιατικής Καταστροφής. Πιστεύω ότι πλέον έχουµε την ωριµότητα να εξαγάγουµε συµπεράσµατα χωρίς φόβο και πάθος. Χωρίς τις παρερµηνείες που είχαν διαµορφωθεί στο παρελθόν.


Μάθαµε, λοιπόν, ότι ήταν Γενοκτονία και όχι απλή εθνοκάθαρση ή συνωστισµός. Από το 1914 µέχρι το 1923 ο Ελληνισµός της Ανατολής υπέστη µία προσχεδιασµένη Γενοκτονία, µε τη νοµική και την ουσιαστική έννοια του όρου.


Αυτή είναι η σωστή ορολογία και ας µην προσπαθούν κάποιοι να µας πουν ότι η εµµονή µας στην αναγνώριση της Γενοκτονίας βλάπτει δήθεν τις ελληνοτουρκικές σχέσεις. Είδαµε και τα πειράµατα µε τις µεικτές ελληνοτουρκικές επιτροπές και µε τις περικοπές από την Ιστορία µας πού οδήγησαν. Απλώς αποθράσυναν την Τουρκία.


Μάθαµε ότι η γείτων Τουρκία αρνείται να αναγνωρίσει τα εγκλήµατα που διέπραξαν κατά Ελλήνων και Αρµενίων τρία καθεστώτα. Οι Οθωµανοί σουλτάνοι (βλέπε Αµπντούλ Χαµίτ Β’), οι Νεότουρκοι και οι κεµαλικοί εθνικιστές.


Τρία καθεστώτα που διαφωνούσαν µεταξύ τους, αλλά συµφωνούσαν σε έναν στόχο: Στην απαλλαγή µε κάθε τρόπο της Τουρκίας από τους δραστήριους χριστιανικούς πληθυσµούς.


Μάθαµε ότι η Γενοκτονία άρχισε το 1914 µε το Μαύρο Πάσχα της Θράκης και µε τη σφαγή των Ελλήνων στην Παλαιά Φώκαια, τον Ιούνιο του 1914. Αρα δεν ισχύει η προπαγάνδα του Ερντογάν ότι η τουρκική αντίδραση ήταν δικαιολογηµένη, επειδή αµύνθηκαν κατά των Ελλήνων εισβολέων.


Ο Ελληνικός Στρατός αποβιβάσθηκε στη Σµύρνη τον Μάιο του 1919, ενώ η σφαγή του Ελληνισµού άρχισε αποδεδειγµένα πριν από πέντε χρόνια. Υπάρχει και η σχετική Μαύρη Βίβλος του Οικουµενικού Πατριαρχείου, η οποία εξεδόθη το 1919.


Μάθαµε ότι, λόγω του Εθνικού ∆ιχασµού, µετά το 1922 επικράτησαν σκοπίµως ατεκµηρίωτες απόψεις για προπαγανδιστικούς λόγους. Π.χ., γράφουν ορισµένοι ότι η ελληνική κυβέρνηση ψήφισε νόµο το καλοκαίρι του 1922 για να εµποδίσει την άφιξη προσφύγων από τη Μικρά Ασία.


Εγκυροι συγγραφείς αποδεικνύουν ότι πρόκειται περί παρερµηνείας. Ο νόµος ψηφίσθηκε τον Ιούνιο του 1922 από τα µεγάλα κόµµατα της Βουλής (και από το Κόµµα των Φιλελευθέρων) και απαγόρευε την εκµετάλλευση των ταλαίπωρων Ελλήνων που έφευγαν από τον Καύκασο και έπεφταν θύµατα επιτήδειων πλοιάρχων και πλοιοκτητών.


Είναι απαραίτητο να ερευνήσουµε την τραγική εκείνη περίοδο χωρίς ψεύδη και προπαγανδιστικούς µύθους.


Μάθαµε ότι η ∆ίκη των Οκτώ και η Εκτέλεση των Εξι (15/11/1922) ήταν µία δικαστική παρωδία, µε πλήρη παραβίαση των δικονοµικών κανόνων και των ανθρωπίνων δικαιωµάτων. Οι Εξι είχαν σοβαρές πολιτικές ευθύνες, αλλά δεν ήσαν προδότες.


Μάθαµε να αντλούµε ελπίδα από τη διάθεση αναδηµιουργίας των προσφύγων. Ξεριζώθηκαν, αλλά ξαναρίζωσαν. Με ορθόδοξη χριστιανική ευλάβεια και δηµιουργική διάθεση, ξανάφτιαξαν τη ζωή τους και συνέβαλαν θετικά στη διαµόρφωση της νεοελληνικής κοινωνίας.


Ας µιλήσουµε στα παιδιά µας για τον ελληνικό και χριστιανικό πολιτισµό της Μικράς Ασίας, του Πόντου και της Ανατολικής Θράκης. Ας διδάξουµε σωστά την Ιστορία στα σχολεία, αποφεύγοντας τα δύο άκρα: Αφενός µεν την εθνική αλαζονεία και αφετέρου τον εθνοµηδενισµό. *Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παραπολιτικά στις 26 Νοεμβρίου 2022. *Εκ του ιστοτόπου <<parapolitika. gr>>. Επιμέλεια, παρουσίαση ημετέρα.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF