ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Παρασκευή 22 Ιουλίου 2022

Η ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΕΝΟΣ ΠΑΡΑΛΥΤΟΥ ΣΤΗΝ ΚΑΠΕΡΝΑΟΥΜ (ΜΑΡΚ. 2, 1-12)





Τα θαύματα του Χριστού ήταν και είναι αμέτρητα. Όσες οι σταγόνες της θάλασσας, οι κόκκοι της άμμου και τα φύλλα των δέντρων. «Υπάρχουν και πολλά άλλα που έκανε ο Ιησούς, τα οποία, αν γραφτούν ένα προς ένα, νομίζω ότι ούτε ολόκληρος ο κόσμος θα χωρούσε τα βιβλία που θα έπρεπε να γραφτούν», μας ενημερώνει ο ευαγγελιστής Ιωάννης (21, 25).


 του Μιχαήλ Χούλη, Θεολόγου


Όπως τα διψασμένα ελάφια τρέχουν για να ξεδιψάσουν στις πηγές των υδάτων, έτσι και περισσότερο ακόμη, οι άνθρωποι έτρεχαν για να γνωρίσουν και να ακούσουν (και σπεύδουν σε κάθε ιστορική εποχή), να συναντήσουν δια της πίστεως και της μυστηριακής ζωής τον άφθαστο και μοναδικό διδάσκαλο Ιησού, που προσφέρει και σύμφωνα με τον απόστολο Πέτρο «λόγια αιώνιας ζωής» (Ιω. 6,68), ελπίδα, το αγιο-πνευματικό ύδωρ το ζων (Ιω. 4,14).

Κατά παρόμοιο τρόπο, όταν ο Χριστός εισήλθε κάποτε στην Καπερναούμ, διαδόθηκε αμέσως ότι βρίσκεται σε κάποιο σπίτι, ίσως του αποστόλου Πέτρου. Συγκεντρώθηκαν τότε πολλοί, ώστε δεν υπήρχε χώρος ούτε και έξω από την πόρτα.


Και τους κήρυττε το λόγο Του. Έρχονται τότε προς αυτόν φέρνοντας έναν παράλυτο, που τον βάσταζαν τέσσερα άτομα. Δεν μπορούσαν όμως να τον αποθέσουν κοντά στον Ιησού, εξαιτίας του πλήθους. Παρόλα αυτά, Η ΜΕΓΑΛΗ ΤΟΥΣ ΠΙΣΤΗ ΚΑΙ Η ΑΓΑΠΗ προς τον Θεό και τον δικό τους ασθενή, τους έκανε ΝΑ ΑΨΗΦΗΣΟΥΝ ΟΛΑ ΤΑ ΕΜΠΟΔΙΑ.


Δεν δίστασαν λοιπόν μπροστά στον συνωστισμό, αλλά σκέφτηκαν και πραγματοποίησαν το εξής: Αφαίρεσαν μέρος της στέγης πάνω από εκεί που ήταν ο Ιησούς, έκαναν ένα άνοιγμα και κατέβασαν το κρεβάτι πάνω στο οποίο ήταν ξαπλωμένος ο παράλυτος μπροστά στα πόδια του μεγάλου Γιατρού.


Αυτό μπορούσε να γίνει διότι τα σπίτια στις επαρχίες ήταν τότε μονώροφα και η σκεπή αποτελείτο από ξύλινα σταυρωτά δοκάρια, που πάνω τους έβαζαν κλαδιά και καλαμιές και τα σκέπαζαν με στρώμα λάσπης. Στην ταράτσα ανέβαιναν με σκάλα από το πίσω μέρος. Το γεγονός δείχνει ότι ΟΠΟΙΟΣ ΑΓΑΠΑ ΑΛΗΘΙΝΑ ΒΡΙΣΚΕΙ ΤΡΟΠΟΥΣ ΝΑ ΠΕΤΥΧΕΙ ΤΟ ΦΙΛΑΝΘΡΩΠΟ ΣΚΟΠΟ ΤΟΥ.


Ο Θεός ανταποκρίνεται πάντα στην μεγάλη πίστη των ανθρώπων, γι’ αυτό και εδώ ο Ιησούς, όταν είδε την πίστη τους, είπε στον παράλυτο: «Παιδί μου, σου συγχωρούνται οι αμαρτίες». Δύο σημαντικά θέματα διακρίνουμε εδώ: (α) Με το «ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ» που λέει, παρουσιάζεται ως φιλάνθρωπος Πατέρας.


Άλλωστε, όπως ο φυσικός πατέρας δεν αρνείται τη βοήθεια στα παιδιά του, έτσι και ο Ιησούς σπλαχνίστηκε, θεράπευσε, και συνεχίζει να θεραπεύει, τεράστιο πλήθος ανθρώπων. Και (β) η φύση, πριν από την Πτώση των πρωτοπλάστων, δεν είχε κατασκευαστεί για να διαθέτει δηλητήρια, αρρώστιες, να εξαγριώνεται κ.α., όπως τονίζει ο Μ. Βασίλειος. 


Αρρώστησε η φύση, και μπήκε η φθορά και ο θάνατος στη ζωή. Η ΡΙΖΑ της ασθένειας επομένως, σύμφωνα και με τα λόγια του Ιησού: «ΣΟΥ ΣΥΓΧΩΡΟΥΝΤΑΙ ΟΙ ΑΜΑΡΤΙΕΣ», είναι η αμαρτία, αποτυχία, αστοχία, απομάκρυνση από το δρόμο του Θεού.


Όχι βέβαια μόνο του παραλύτου προσωπικά, αλλά ως φθορά και ασθένεια της φύσεως, η οποία φθορά και θνητότητα κληρονομείται μονίμως από τους προγόνους στους απογόνους, και διαχέεται έτσι σ’ όλο το ανθρώπινο γένος. Ο Ιησούς ως μοναδικός Θεάνθρωπος και αληθινός ψυχοσωματικός ΙΑΤΡΟΣ, θεραπεύει δια της Χάριτός Του την ανθρώπινη φύση πρώτα. Πρώτα δηλαδή την αιτία και μετά την αρρώστια.


Κάθονταν όμως εκεί μερικοί γραμματείς και συλλογίζονταν ΜΕΣΑ ΤΟΥΣ: «Πώς μιλάει αυτός έτσι, προσβάλλοντας τον Θεό; Ποιος μπορεί να συγχωρεί αμαρτίες; Μόνον ένας, ο Θεός». Την συγχώρηση αμαρτιών από άνθρωπο θεωρούσαν οι νομοδιδάσκαλοι μεγάλη βλασφημία κα προσβολή κατά του Θεού. Εδώ ο Χριστός, και με το θαύμα που θα επακολουθήσει, αποκαλύπτει και πάλι ΟΤΙ ΩΣ ΘΕΟΣ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΕΠΙ ΤΗΣ ΓΗΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΣΥΓΧΩΡΕΙ ΑΜΑΡΤΙΕΣ.


Αμέσως κατάλαβε ο Ιησούς ως Θεάνθρωπος («ο ετάζων καρδίας και δοκιμάζων νεφρούς», Ιερεμ. 17,10), ότι αυτά σκέπτονται, και τούς λέει: «Γιατί κάνετε αυτές τις σκέψεις στο μυαλό σας; Τι είναι ευκολότερο να πω στον παράλυτο: “Σου συγχωρούνται οι αμαρτίες”, ή να πω “Σήκω, πάρε το κρεβάτι σου και περπάτα;”». Αν δηλαδή πραγματοποιήσω ένα τόσο μεγάλο θαύμα μπροστά στα μάτια σας (οφθαλμοφανές και αναντίρρητο), θα πιστέψετε τότε αυτό που δεν φαίνεται;


Ότι είμαι δηλαδή ο Υιός του Θεού, και ότι έχω τη δύναμη να συγχωρώ αμαρτίες; «Για να μάθετε λοιπόν», συνεχίζει ο Χριστός, «πως έχω την εξουσία να συγχωρώ αμαρτίες πάνω στη γη», λέει στον παράλυτο: «Σ’ εσένα το λέω, ΣΗΚΩ, ΠΑΡΕ ΤΟ ΚΡΕΒΑΤΙ ΣΟΥ ΚΑΙ ΠΗΓΑΙΝΕ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ ΣΟΥ».


Εκείνος τότε, όχι μόνο θεραπεύτηκε, αλλά του έδωσε ο Κύριος τη δύναμη να σηκώσει και το κρεβάτι του. Και ΜΠΡΟΣΤΑ ΣΕ ΟΛΟΥΣ (για να μην νομιστεί ότι είναι τέχνασμα) βγήκε έξω, έτσι που θαύμαζαν οι παρευρισκόμενοι και δόξαζαν τον Θεό λέγοντας: «Τέτοια πράγματα ποτέ δεν είδαμε ως τώρα!».


Τα θαύματα είναι σημεία και δείγματα της Χάριτος του Θεού και προμηνύματα της τελικής νίκης του Χριστού πάνω στη φθορά και το θάνατο. Μας αποκαλύπτουν τον νέο κόσμο της πνευματικής Βασιλείας Του.


Προγευόμαστε μέσα απ’ αυτά τον φυσικό τρόπο ζωής που θα βιώνουμε στον Παράδεισο. Τα θαύματα δεν θα χρειάζονται τότε ως ξεχωριστές στιγμές θείας Παρουσίας, αφού αιωνίως θα ζούμε εν κοινωνία με το Θεό χωρίς πόνο, δάκρυ, αρρώστιες, κακίες, και θάνατο. Θα καταργηθούν όλα τα άσχημα και δυσάρεστα και θα ζούμε σε αιώνια ευτυχία.


Ανταποκρινόμενοι εξάλλου στην αγάπη του Τριαδικού Θεού, οφείλουμε να επιδεικνύουμε ευαισθησία και να προσφέρουμε αλληλεγγύη στην ανάγκη των συνανθρώπων μας για τροφή, δικαιοσύνη, νόημα ζωής και ελευθερία.


Δεν μπορούμε να είμαστε παθητικοί θεατές, αλλά ακολουθούντες το φωτεινό παράδειγμα Εκείνου, να συνδράμουμε στην ανακούφιση των φτωχών, των ταλαιπωρημένων, των διωκομένων, ατομικά, συλλογικά, εκκλησιαστικά. Ο απόστολος Ιάκωβος προειδοποιεί: «Η κρίση θα είναι άσπλαχνη προς εκείνον που δεν έδειξε ευσπλαχνία» (2, 13), και ακόμη: «Ποια η ωφέλεια εάν λέγει κανείς ότι έχει πίστη και δεν έχει έργα; … Η πίστη αν δεν έχει έργα είναι νεκρή καθ’ εαυτή» (2, 14/ 17).


Ο Θεός νοιάζεται για τον καθένα ξεχωριστά, που στα μάτια Του αξίζει όσο και όλο το σύμπαν. Ας ακολουθήσουμε λοιπόν τον Χριστό όχι μόνο στα λόγια, αλλά κυρίως στο παράδειγμά Του. «Δεν θα μπει στην βασιλεία των ουρανών καθένας που μου λέγει “Κύριε, Κύριε”, λέγει ο Ιησούς, αλλά εκείνος που ΚΑΝΕΙ το θέλημα του Πατέρα μου του επουράνιου» (Ματθ. 7, 21).



* Εκ του ιστοτόπου <<ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ news agency>>. Επιμέλεια ημετέρα.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF