ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Τετάρτη 19 Απριλίου 2023

ΟΣΙΟΥ ΙΓΝΑΤΙΟΥ ΜΠΡΙΑΝΤΣΑΝΙΝΩΦ: ΕΡΓΑ Δ', «ΤΑ ΠΝΕΥΜΑΤΑ» ΜΕΡΟΝ 13ον

 




Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο του Οσίου Ιγνατίου Μπριαντσανίνωφ «Τα Πνεύματα»,
σε μετάφραση και επιμέλεια του συγγραφέα Πέτρου Μπότση, «Έργα Δ'»,
Αθήνα 2010, σελ. 124-128.
Από τα κείμενα έχουν αφαιρεθεί κάποιες εκτενείς παραπομπές, προκειμένου τα γεγραμμένα να καταστούν περισσότερο ευανάγνωστα.
«Οι προσπάθειες του διαβόλου, οι μεθοδείες του, οι πανουργίες του και οι παγίδες του στήνει καθημερινά στους χριστιανούς, είναι αναρίθμητες και άγνωστες στον απλό αγωνιστή του Χριστού, δηλαδή σε όλους μας.
Μόνο οι άγιοι μπορούσαν να δουν πίσω από κάθε δαιμονική παγίδα τί κρύβεται, να ερμηνεύσουν τις μεθοδεύσεις του, να τις αποκαλύψουν και να προειδοποιήσουν κι εμάς τους απλοϊκούς χριστιανούς γι' αυτές.
Έτσι, για να προφυλάξουμε τον εαυτό μας στον απηνή αυτόν πόλεμο που διεξάγουν εναντίον μας, δεν έχουμε άλλη λύση παρά να καταφύγουμε στα κείμενά τους, να δανειστούμε από την εμπειρία τους μα κι από τις ψυχωφελείς διδαχές τους.
Ένας από τους σημαντικούς αγίους που ασχολήθηκαν εμπεριστατωμένα με το θέμα των πνευμάτων και μας αποκαλύπτει όλες τις πλάνες, τις μεθοδείες και τις απατηλές μεταμορφώσεις τους, είναι ό όσιος Ιγνάτιος Μπριαντσανίνωφ, το λαμπρό αυτό αστέρι του νοητού στερεώματος της Εκκλησίας που έλαμψε στην Ορθόδοξη Εκκλησία κατά το δέκατο αιώνα.
Ο όσιος Ιγνάντιος είχε επισημάνει την άγνοια αυτή των πνευμάτων στους χριστιανούς της εποχής του και γι' αυτό προσχώρησε στη συγγραφή του έργου αυτού.
Όπως κι όλα τα έργα του οσίου Ιγναντίου, χαρακτηρίζεται κι αυτό από την πληρότητά του.
Καλύπτει το θέμα απ' όλες τις πλευρές και δεν αφήνει πτυχή της δράσης των δαιμόνων που να μη την εξηγεί, να μη την ερμηνεύει.
Εκτός από τις προσωπικές του εμπειρίες, ο όσιος Ιγνάτιος έχει μελετήσει και λάβει υπόψη όλους τους πατέρες που έζησαν πριν απ' αυτόν και μας μεταφέρει τα παραδείγματα και τη συμπυκνωμένη γνώμη τους.
Έτσι το βιβλίο αυτό έχει τόσο τη δική του εγκυρότητα της σύνολης Εκκλησίας πάνω στο πολύ σοβαρό αυτό θέμα που απασχολεί όλους τους χριστιανούς αφού, όπως μας βεβαιώνει ο επιστήθιος μαθητής του Χριστού, <<εις τούτο εφανερώθη ο υιός του Θεού, ίνα λύση τα έργα του διαβόλου>>.
Κι ο άλλος απόστολος, ο πρωτοκορυφαίος, μας βεβαιώνει πως <<ο αντίδικος υμών διάβολος ως λέων ωρυόμενος περιπατεί ζητών τίνα καταπίη>>.
Το πόσο απαραίτητη επομένως είναι η γνώση για την ύπαρξη του διαβόλου, καθώς και για τις μεθοδεύσεις και τις πανουργίες που χρησιμοποιεί για να παγιδεύσει τους χριστιανούς είναι αυταπόδεικτη».
Πέτρος ΜπότσηςΟκτώβριος 2010.
(Εκ του προλόγου).
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ».










Η πνευματική αντίληψη των Πνευμάτων


Τα πονηρά πνεύματα διεξάγουν πόλεμο απηνή εναντίον των ασκητών. Επιζητούν ν' αποσπάσουν την προσοχή τους και να τους κάνουν να μη ζουν σύμφωνα με τις ευαγγελικές εντολές, ν' απομακρυνθούν από τη χριστομίμητη ταπεινοφροσύνη, τη μετάνοια, την πνευματική θεωρία, την αποδέσμευση και την απαλλαγή από τη δουλεία των παθών ή από την απάθεια και την ανάσταση της ψυχής. Το κάνουν αυτό για να τους κρατήσουν τυφλούς, δούλους, σε κατάσταση νέκρωσης. Στη μάχη αυτή ξεδιπλώνουν κι αναπτύσσουν όλη την κακία και πανουργία τους. Η πανουργία κι η κακία αποδίδονται ως ιδιότητες στα πονηρά πνεύματα όχι επειδή έτσι δημιουργήθηκαν. Όχι! Γνωρίζουμε από τη διδασκαλία του Μεγάλου Αντωνίου ότι τα πονηρά πνεύματα δημιουργήθηκαν αγαθά, απαλλαγμένα από κακία. Με την εκούσια πτώση τους έμαθαν την κακία και στερήθηκαν την καλοσύνη. Ας επαναλάβουμε ό,τι είπαμε νωρίτερα: Η πτώση του ανθρώπου συνίσταται στη μίξη του αγαθού με το κακό. Η πτώση των πνευμάτων όμως συνίσταται σε μια καθολική άρνηση του αγαθού και σε μια καθολική αφομοίωση του κακού. <<Προς πάσας τας εντολάς σου κατωρθούμην, πάσαν οδόν άδικον εμίσησα>> (Ψαλμ. ριη' 128), λέει ο ιερός ψαλμωδός. Το πονηρό πνεύμα αντίθετα, αντεπιτίθεται σε κάθε εντολή του ευαγγελίου και μισεί κάθε προσπάθεια θεάρεστης ζωής. Παρατηρώντας όμως αυτήν την αντίδρασή τους στις εντολές του ευαγγελίου και τη συμμετοχή τους σε κάθε αμαρτωλή κίνηση ξι επιθυμία, οι ευλαβείς ασκητές μελετούν τα πονηρά πνεύματα, τ' αναγνωρίζουν κι αποκτούν σχετική γνώση. Τα οράματα που αξιώνονται κάποτε να βλέπουν με αισθητό τρόπο, λειτουργούν επικουρικά μόνο στη γνώση των πονηρών πνευμάτων. Με τον ίδιο τρόπο γνωρίζουμε τους ανθρώπους. Η βαθιά γνώση του ανθρώπου αποκτάται με τη μελέτη της σκέψης, των αισθημάτων και των ενέργειών του. Όσο λεπτομερέστερη είναι η μελέτη αυτή, τόσο πιο ακριβής είναι η γνώση. Από μόνη της όμως η συνάντηση μ' έναν άνθρωπο δε λειτουργεί αποτελεσματικά σε ακριβή γνώση του. Τα πονηρά πνεύματα μας ενοχλούν με διάφορους λογισμούς, με όνειρα και με δοκιμασίες. Από τις ενέργειές τους αυτές μπορούμε να τα δούμε και να τα μελετήσουμε. Η Αγία Γραφή μας μιλάει για όλες αυτές τις ενέργειες. Το ευαγγέλιο αναφέρει πως ο διάβολος πρώτα έβαλε στην καρδιά του Ιούδα του Ισκαριώτη τη σκέψη να προδώσει το Θεάνθρωπο και μετά μπήκε ολόκληρος μέσα του (βλ. Ιωάν. ιγ' 2 και ιβ' 27). Είχε αρχίσει να παραβαίνει τις ευαγγελικές εντολές και να ικανοποιεί το πάθος του με το πρόσχημα της μέριμνας για τους φτωχούς. Ο διάβολος εκμεταλλεύτηκε το πάθος του αυτό και άρχισε να του υποβάλλει την ιδέα της προδοσίας. Όταν ο Ιούδας υιοθέτησε την εισήγηση του διαβόλου κι αποφάσισε να τη θέσει σε πράξη, τότε ο διάβολος τον είχε καταλάβει εξ ολοκλήρου. Γράφει ο ιερός Θεοφύλακτος: <<Ο σατανάς μπήκε στον Ιούδα, δηλαδή μπήκε στην ίδια την καρδιά του, κυριάρχησε στην ψυχή του. Στην αρχή ο διάβολος τον ενοχλούσε εξωτερικά με το πάθος της φιλαργυρίας του, τώρα όμως τον κατέλαβε ολόκληρον>>. Είναι φοβερό το να συμφωνείς με τη σκέψη του διαβόλου. Μετά από τέτοια συμφωνία ο Θεός αποχωρεί από τον άνθρωπο κι εκείνος χαίρεται. Το ίδιο έγινε με τον Ανανία και τη Σαπφείρα, όπως διαβάζουμε στις Πράξεις των Αποστόλων. Κι αυτοί με υπόδειξη του διαβόλου συμφώνησαν να πουν ψέματα και να ξεγελάσουν το Άγιο Πνεύμα. Αμέσως μετά το πνευματικό αυτό έγκλημα έπεσαν νεκροί. Είπε ο άγιος απόστολος Πέτρος: <<Ανανία, διατί επλήρωσεν ο σατανάς την καρδίαν σου, ψεύσασθαί σε το Πνεύμα το Άγιον και νοσφίσασθαι από της τιμής του χωρίου>>; (Πράξ. ε' 3). Από τους σατανικούς πειρασμούς προς το Θεάνθρωπο, είναι φανερό πως ο διάβολος πειράζει τον άνθρωπο με φαντασίες. Σε μια στιγμή έδειξε στον Κύριο όλα τα βασίλεια της γης και τη δόξα τους. Αυτό σημαίνει πως τα έδειξε σε όνειρο. Ο νους μας έχει την ικανότητα να σκέφτεται και να φαντάζεται. Με τη φαντασία ο νους μας σχηματοποιεί τις εικόνες των πραγμάτων. Ο διάβολος χρησιμοποιεί την πρώτη ικανότητα για να μας υποβάλει εφάρματους λογισμούς και τη δεύτερη για να εντυπώσει μέσα μας πλανεμένες εικόνες. Γράφει ο όσιος Ησύχιος: <<Όπως το μικρό και απονήρευτο παιδί όταν βλέπει κάποιον θαυματοποιό χαίρεται και τον ακολουθεί, έτσι κι η ψυχή, που έχει δημιουργηθεί απλή κι αγαθή από τον Πανάγιο Κύριο, χαίρεται με τα όμορφα και απατηλά όνειρα του πονηρού. Έτσι πλανιέται και προσκολλάται στον πονηρό, που τον βλέπει ως καλό, και μπερδεύσει τις σκέψεις της με τις φαντασίες και τα ψέματα του διαβόλου>>. Ο δαιμονικός ρεμβασμός έχει πολύ βλαβερή επίδραση στην ψυχή, γιατί της δημιουργεί συμπάθεια προς την αμαρτία. Κι όταν εμφανίζεται συχνά, μπορεί να τη σημαδέψει ανεξίτηλα με επικίνδυνες τάσεις. Για το αποτέλεσμα που έχει η επίδραση του διαβόλου στον άνθρωπο, μαθαίνουμε πολλά από το βιβλίο του Ιώβ, καθώς και από το ευαγγέλιο, στην ιστορία της συγκύπτουσας γυναίκας που ήταν δεμένη από το διάβολο με πνεύμα ασθενείας (Λουκ. δ' 5). Το άγγιγμα του διαβόλου ξεσηκώνει τα σαρκικά πάθη και προκαλεί αρρώστιες, που δεν μπορούν να θεραπευθούν με τις συνηθισμένες ανθρώπινες γιατρειές. Ο άνθρωπος μπορεί να μελετήσει όλ' αυτά τα είδη τω δαιμονικών επιθέσεων στους ανθρώπους, όταν διαβάσει τις βιογραφίες των αγίων και τα έργα των αγίων πατέρων, που συντέθηκαν για την οικοδομή όλων των χριστιανών, αλλά κυρίως των ασκητών. Από μόμη της όμως η μελέτη των βιβλίων δεν είναι αρκετή. Η επαρκής γνώση αποκτάται με την εμπειρία. Όταν το πνεύμα του ανθρώπου αρχίζει να καθαρίζεται με τη χάρη του Θεού, τότε μεταβαίνει σταδιακά από τη γνώση των πνευμάτων στην πνευματική θεωρία τους. Η θεωρία αυτή επιτυγχάνεται από το νου και την καρδιά, κι είναι χάρισμα του Αγίου Πνεύματος. Είναι κάτι φυσικό στο νου και την καρδιά που έχουν αναγεννηθεί.


Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ» .
Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο του Οσίου Ιγνατίου Μπριαντσανίνωφ «Τα Πνεύματα»,
σε μετάφραση και επιμέλεια του συγγραφέα Πέτρου Μπότση, «Έργα Δ'»,
Αθήνα 2010, σελ. 124-128.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF