ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Τετάρτη 26 Ιουνίου 2024

ΓΕΩΡΓΙΟΥ Κ. ΤΟΥΜΑΝΙΔΗ: «ΠΥΡΡΙΧΙΟΣ ΔΡΟΜΟΣ» (ΟΓΔΟΟ ΜΕΡΟΣ)



 

Αποσπασματικές αναρτήσεις εκ του βιβλίου
του Γεωργίου Κ. Τουμανίδη:
«Πυρρίχιος Δρόμος»
εκδόσεις «Έαρ», 1η έκδοσηΑπρίλιος 2023, σελ. 89-93.
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»



Το βιβλίο αυτό είναι ένα πόνημα-αφήγηση που εξιστορεί τη ζωή των προπατόρων μας στον μαρτυρικό Πόντο, αυτών που αντί του συμβιβασμού, της υποταγής και της προσκύνησης, επέλεξαν τον πυρρίχιο δρόμο του καθήκοντος, τον πυρρίχιο τρόπο της πίστεως και της προσευχής, την πυρρίχια ζωή της θυσίας. Είναι μια προσπάθεια να προβληθεί η αγιοπατερική παράδοση και σοφία του Πόντου από το απώτερο άκρο της Μ. Ασίας, από την περιοχή της Μαύρης Θάλασσας, μια συλλογή μαρτυριών που διασώθηκαν και πέρασαν από γενιά σε γενιά, από τους ανθρώπους που τα βίωσαν και γράφονται για να μεταφερθούν στη σημερινή και τις επόμενες γενιές. Είναι ένα ταξίδι στη μαρτυρική ζωή του Ελληνισμού του Πόντου, τις αρχές και τις αξίες του, μία περιπλάνηση στη δίνη άλλων κόσμων σκληρών, αλλά πραγματικών. Ίσως στην υλόφρονη εποχή μας να φαντάζει παραμυθένια η αγιότητα και η προσκόλληση στην ορθόδοξη πίστη, για την οποία οι άνθρωποι στον Πόντο και γενικότερα στην Μικρά Ασία υπέστησαν δοκιμασίες, έχυσαν δάκρυα και αίμα. Το βιβλίο αυτό θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ένας οδηγός επιβίωσης, που περιγράφει τρόπους και τεχνικές πνευματικού πολέμου σε καιρούς κρίσεως ή σε καιρούς Αποκαλύψεως, όταν καλείται κάποιος να ξεπεράσει τα ανθρώπινα όριά του. Περιέχει προσευχές, τρόπους και μεθόδους πνευματικού αγώνα από τον αγιοτόκο Πόντο, που έχουν δοκιμαστεί στις δυσκολότερες καταστάσεις και αντιξοότητες. Για να γραφτεί αυτό το βιβλίο. άνοιξαν δακρύβρεχτα αρχεία μιας ζωής, βίβλοι καρδιάς, καταθέσεις ψυχών. Ξεδιπλώθηκαν και αποκαλύφθηκαν από τις εσχατιές της Ανατολής αναμνήσεις μαρτυρικής ζωής αγίων του Πόντου, γραμμένες με δάκρυα και αίμα, που στολίζουν στον δρόμο του Θεού και παρακαλούν για δικαίωση. Όσα γράφτηκαν σ' αυτό το βιβλίο έγιναν. Ο ουρανός κατέβηκε στη γη και οι άνθρωποι ανυψώθηκαν στον ουρανό, καταθέτοντας στον Θεό τα πειστήρια του μαρτυρίου τους: κομμένα χέρια, πόδια, γλώσσες, κεφάλια, καμμένα κορμιά, παγωμένα μέλη, θυσιασμένα παιδάκια, αγνές παρθένες κόρες με την τιμή και την αξιοπρέπειά τους κατατεθειμένες στον Χριστό για να τους τις ξαναδώσει λαμπρότερες στη Δευτέρα Παρουσία Του, πυρπολημένες καρδιές και φλεγόμενες ψυχές. Ας είναι αιωνία παρά τω Θεώ η μνήμη των μαρτύρων της πίστεως, του Πόντου και ολόκληρης της Μικρασίας. *(Απόσπασμα εκ του προλόγου).






   «ΠΥΡΡΙΧΙΟΣ ΔΡΟΜΟΣ»



Β'


ΑΠΟΔΡΑΣΗ ΑΠΟ ΤΑ ΕΜΕΛΕ ΤΑΜΠΟΥΡΟΥ




Συνάντηση με τον μητροπολίτη Χρύσανθο



Μεταμφιεσμένοι, φορώντας τουρκικά ρούχα, μέσα στο μισοσκόταδο κινούνται δύο σκιές χωρίς να μιλούν. Κατευθύνονται στη Μητρόπολη Τραπεζούντος. Αφού την προσπερνούν, κάνουν το γύρο του περιβόλου, σκαρφαλώνουν στη μάντρα και από εκεί με ένα σάλτο βρίσκονται στον αύλειο χώρο της Μητροπόλεως. Ο χώρος γνώριμος γι' αυτούς, κατευθύνονται στο κελί του μητροπολίτη Χρύσανθου Φιλιππίδη. Άγιος άνθρωπος ο Χρύσανθος, χάρηκε πολύ που τους είδε. Τα μάτια του βούρκωσαν, τους ασπάστηκε και τους είπε: «Χαίρομαι που είστε καλά. Έχετε αδυνατίσει από τις κακουχίες».  «Ήμασταν στα αμελέ ταμπουρού στη Θεοδοσιόπολη και δραπετεύσαμε. Περάσαμε πολύ δύσκολα, αλλά μας δυνάμωσε ο Θεός και αντέξαμε...», αποκρίθηκε ο Νικήτας και πριν προλάβει να αποσώσει τη φράση του πετάχτηκε ενθουσιώδης ο Αλέξανδρος: «Ζήσαμε τα θαύματα του Θεού, πορευόμενοι με διαρκώς ανανεωμένες δυνάμεις, οδηγούμενοι από το ένα κατόρθωμα στο άλλο». Ο μητροπολίτης ανασηκώθηκε και με ενδιαφέρον ρώτησε: «Που είναι το κρησφύγετό σας; Είναι και άλλοι μαζί σας;». «Στο φαράγγι της βροντής, στην Πλατανόβρυση, στο αγίασμα του αγίου Ευγενίου. Υπήρχε εκεί από παλιά μία πηγή από την οποία ανέβλυζε ιαματικό νερό», αποκρίθηκε ο Νικήτας.  «Βρίσκεστε μακριά, ώρες από εδώ», είπε προβληματισμένος ο μητροπολίτης. «Η περιοχή είναι δύσβατη. Από εκεί κοντά, στον κακοτράχαλο δρόμο, ανάμεσα από τα ψηλά βράχια, που είναι σαν συμπληγάδες πέτρες, θα περάσει μεθαύριο βράδυ ένα τουρκικό σώμα ορεσίβιων στρατιωτών που θα μεταφέρει οπλισμό και πυρομαχικά. Έχετε όπλα για να τους σταματήσετε; Θα κάνετε έργο ιερό. Τα όπλα αυτά θα χρησιμοποιηθούν για να εξοπλιστούν Τσέτες κακούργοι και άλλοι Τούρκοι, με στόχο να σφάξουν Έλληνες, αλλά και Αρμένιους που έχουν απομείνει ζωντανοί μετά την αρμενική σφαγή» «Με την ευχή σας θα τους σταματήσουμε, Σεβασμιώτατε. Είμαστε οπλισμένοι» είπε θαρρετά ο Νικήτας. «Έχετε ενθουσιασμό, αλλά να προσέχετε. Θ δυσκολέψουν πολύ τα πράγματα. Έρχεται λαίλαπα, τρομερά γεγονότα. Θα δούμε όλη τη βαναυσότητα του πολέμου. Ο αγώνας θα είναι αδυσώπητος. Θα σας δώσω την ευχή μου και δύο ευλογίες, δύο όπλα. Τα όπλα αυτά αλληλοσυμπληρώνονται και δρουν συνδυαστικά. Είναι όπλα πνευματικά, που με αυτά μπορείς να καταβάλλεις κάθε υψηλόφρονα, υβριστή και υπερήφανο. Το ένα όπλο θα σας δίνει σοφία, φωτισμό, διορατικότητα και προορατικότητα. Αυτό είναι το Ευαγγέλιο του Χριστού, η Καινή Διαθήκη, η ζωή μας. Το άλλο όπλο θα σας προσφέρει άμυνα, δύναμη και ισχύ. Είναι το Ψαλτήρι. Δύο όπλα λοιπόν σοφίας και δύναμης. Ευαγγέλιο και Ψαλτήρι. Να τα μελετάτε καθημερινά μαζί με τους συναγωνιστές σας και θα είστε θυελλώδεις, φόβος και τρόμος των εχθρών σας' κανένας δεν θα δύναται να σας καταβάλλει», είπε ο σεβάσμιος μητροπολίτης, τονίζοντας μία - μία τις λέξεις. «Και να θυμάστε»: «Σον νουν Βαγγέλον, σην γλώσσαν Ψαλμός, σην καρδία σ' την ευχήν' κι οπότε ο Θεός θα εν' μετ' εσέν» (=Στον νου Ευαγγέλιο, στη γλώσσα Ψαλμό, στην καρδιά σου την ευχή' και τότε θα είναι ο Θεός μαζί σου) και θα πορεύεσθε  «εκ δυνάμεως εις δύναμιν» (Ψαλμ. ηγ' [83] 8. Αφού έμειναν μαζί με τον μητροπολίτη Χρύσανθο και συζήτησαν μια ώρα ακόμη για τα πάθη του Ποντιακού Ελληνισμού, τους έδωσε λεπτομερείς πληροφορίες για τη μετά από δύο ημέρες διακίνηση του τουρκικού οπλισμού. Επίσης τους έδωσε σχέδια δράσης και χάρτες με δρόμους, μονοπάτια, πηγές, λίμνες, ποτάμια του Πόντου και τους είπε: «Ο μεν θερισμός πολύς, οι δε εργάται ολίγοι» Ματθ. θ' 37. Πολλά αδέλφια μας κινδυνεύουν καθημερινά, διώκονται, καταστρέφονται, άλλοι σκοτώνονται, ατιμάζονται, σταυρώνονται. Δεν έχουμε όμως πολλές αντάρτικες ομάδες να θερίσουν τους Τούρκους και να σώσουν τους Έλληνες του Πόντου. Τους προέτρεψε να επισκεφθούν τον επίσκοπο Αμασείας Γερμανό Καραβαγγέλη, τον πρώην Μακεδονομάχο και προεξάρχοντα του Μακεδονικού Αγώνα. Για να σας εμπιστευθεί και να πιστέψει ότι εγώ σας στέλνω θα του πείτε: «Ο Θεός να ελεά μας». Στη συνέχεια κατέβηκαν σε ένα υπόγειο χώρο, άνοιξε ένα μπαούλο και έβγαλε από μέσα δύο ατσάλινα σπαρτιάτικα σπαθιά με τις θήκες τους, τα οποία τους χάρισε, και τους έδωσε την ευχή του: «Πάντα νίκας! Καλόν φώτισιν!». Μυστικά και αθόρυβα έφυγαν από τον περίβολο της Μητρόπολης πηδώντας τον μαντρότοιχο και μέσα στο σκοτάδι, σαν κινούμενες σκιές, κατευθύνθηκαν στα παρχάρεα, στο κρησφύγετό τους.



Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»
Αποσπασματικές αναρτήσεις εκ του βιβλίου
του Γεωργίου Κ. Τουμανίδη:
«Πυρρίχιος Δρόμος»
εκδόσεις «Έαρ», 1η έκδοσηΑπρίλιος 2023, σελ. 89-93.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF