ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Κυριακή 15 Σεπτεμβρίου 2024

ΑΓΕΛΕΣ «ΣΥΝΤΡΟΦΩΝ» ΚΑΙ ΓΚΡΟΥΠΟΥΣΚΟΛΑ




Γιατί μας αφορά η αξιωματική αντιπολίτευση και η αντιπολίτευση γενικά;

Επειδή μας ενδιαφέρει η λειτουργία της κοινοβουλευτικής δημοκρατίας.



Δρ. Κώστας Θεολόγου,

Αρθρογράφος, Καθηγητής, Διευθυντής του Τομέα Ανθρωπιστικών, Κοινωνικών Επιστημών και Δικαίου ΕΜΠ.


Οι κοστουμάτοι γυρολόγοι της πολιτικής δεν έχουν ιθαγένεια, σαν τον άνηθο, το φυτό, δεν έχουν πατρίδα, ούτε δεσμεύονται ιδεολογικά στο άρμα κάποιου κόμματος. Εφόσον τα κόμματα κατάντησαν επιχειρήσεις πολιτικού μάνατζμεντ, ας αλλάξει άρδην η ύλη της πολιτικής και της διοικητικής επιστήμης και να διδάσκονται ως εφαρμοσμένες αρχές του αριβισμού (γεια σας ήρθα!), της μικροοικονομίας (πόσα θα βγάλω) ή της τηλεπικοινωνίας (πώς φαίνομαι;).


Τι κρίμα που το κάθε γκρουπούσκουλο της επαναστατικής ψευδαίσθησης και ο κάθε γερασμένος κομμουνιστής ηδονοβλεψίας στέκονται σε μια γωνιά και να παρατηρούν χαιρέκακα εκ του περισσού να διασύρεται η ανανεωτική και αναθεωρητική παράταξη της δαρμένης αριστεράς σε αυτό το γωνιακό μεσογειακό οικόπεδο, που οι δυνατοί το κατέχουν σαν μαγαζί και κάνουν μπίζνες.


Βέβαια και αυτή τούτη η αναθεωρητική δήθεν ριζοσπαστική αριστερά αυτογελοιοποιήθηκε πολλάκις, εκλέγοντας τον σούπερ νόβα για Πρόεδρο, τα έκανε μούσκεμα με το καταστατικό της, καταρράκωσε το όποιο πολιτικό επίτευγμά της, έδωσε λαβές στον κόσμο και στους κομπάρσους της να την αποκαθηλώσουν και διασπάστηκε σαν κακό χωριό με πολλές μούτες και πόζες από το μπουλούκι της.


Γιατί μας αφορά η αξιωματική αντιπολίτευση και η αντιπολίτευση γενικά; Επειδή μας ενδιαφέρει η λειτουργία της κοινοβουλευτικής δημοκρατίας, ιδίως σε μια περίοδο στην οποία καταφαίνεται η ανεπάρκεια του κρατικού προσωπικού να διαχειριστεί την ανέχεια, τη φτώχεια, την ακρίβεια, την εγκληματικότητα και την ανασφάλεια του κόσμου όχι μόνο στην ενδοχώρα, αλλά και στο επίπεδο της γεωπολιτικής. Η ελπίδα ήρθε, κυβέρνησε και απήλθε προ πολλού· πέτυχε ολίγα και απέτυχε σε πολλά.


Δεν θέλω να ανατρέξω στην πολιτική ιστορία της τάλαινας ελληνικής Αριστεράς, ούτε να συνθέσω κάποιο ποιητικό μοιρολόι ή μια δημώδη παραλογή, παιανίζοντας μια θλιβερή φιλαρμονική για το τσίρκο που κατάντησε. Δυστυχώς όσες ιδέες απέκτησαν υπόσταση και ραχοκοκαλιά το κατάφεραν ανιδιοτελώς, αλλά και αιματοβαμμένες. Η επαγγελματική πολιτική θανατώνει τις ιδέες άμα τη συναντήσει τους· η σύζευξη της πολιτικής με την ιδεολογία είναι ανέφικτη, διότι η επαγγελματική πολιτική είναι τεχνική του εφικτού χωρίς όρους και προϋποθέσεις.


Οι αξίες της ισότητας, της συντροφικότητας, της δικαιοσύνης, της φιλίας, του καλοπροαίρετου διαλόγου, της ανιδιοτέλειας, της προσφοράς, της θυσίας και της έντιμης συνεργασίας ξεφτίζουν καθώς πορεύονται στους διαδρόμους της κομματικής καμαρίλας, της κατευθυνόμενης νομοθετικής αποστολής και της εξυπηρέτησης προσωπικών φιλοδοξιών ή παρεΐστικων, για να μην πούμε συμμορίτικων, στόχων.


Στην πολιτική αναμέτρηση φαίνεται ότι το συγκριτικό πλεονέκτημα δεν έχει ηθικό χρώμα· και όσο οι πολίτες χάνουν το ενδιαφέρον τους για τις αξίες που παρέθεσα και για τις ηθικές αποχρώσεις στην παλέτα της κάλπικης πραγματικότητας, δηλαδή μπροστά στην κάλπη με τα άπειρα ψηφοδέλτια, την παρτίδα κερδίζει ο φαφλατάς, ο Σάκαρος ή δασκαλεμένος ημιαγράμματος, ο πιο beef, που κάνει καλό diss και χάσλιν στην τηλεοπτική hood.


Έτσι, λοιπόν, ενώπιον αυτής της προδιαγεγραμμένης διάλυσης θυμάμαι μόνο τον Φεντερίκο Γκαρσία Λόρκα (1898-1936) και τον σπαρακτικό Θρήνο για τον -ποιητή ταυρομάχο- Ιγκνάσιο Σάντσεθ Μεχίας (1935), όπως τον απέδωσε ο Νίκος Γκάτσος (1911-1992)


«…Βουβοί σύντροφοι στ’ άχαρα σοκάκια, Πέντε η ώρα που βραδιάζει, Του ταύρου η καρδιά μονάχα ολόρθη…». Δεν ξέρω ποιος είναι ο Ταύρος και τίνος η καρδιά στέκει ολόρθη, αλλά φαντάζομαι πολλούς συντρόφους ένθεν κακείθεν να στέκουν βουβοί πάνω από το φέρετρο.


*Ο Κώστας Θεολόγου είναι Καθηγητής Ιστορίας και Φιλοσοφίας του Πολιτισμού στο ΕΜΠ και Συντονιστής της ΘΕ Κοινωνική Θεωρία και Νεωτερικότητα στο ΕΑΠ. *Εκ του ιστολογίου huffingtonpost.gr της 15.9.2024. Επιμέλεια, παρουσίαση ημετέρα.

*Άρθρα επωνύμων απηχούν τις δικές τους απόψεις, χωρίς κατ' ανάγκην να συνταυτίζεται το ιστολόγιό μας με αυτές. Ο λόγος τους, όμως, έχει να προσφέρει σ' αυτόν τον λοιμώδη -όπως κατάντησε- καταστρεπτικό, δημόσιο λόγο.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF