ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Τετάρτη 19 Ιουλίου 2023

ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΜΠΟΥΜΠΟΥΛΙΝΑ (1771-1825) - ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΤΗΣ

 



Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο του Σαράντου Καργάκου: Νεότερη Ελληνική Ιστορία, Τόμος Β',
<<Μεγάλες μορφές και Μεγάλες Στιγμές του ΄21>>.
Δεύτερη έκδοση: <<Εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ>>, Απρίλιος 2021, σελ. 360-364.
<<Και το βιβλίο αυτό είναι καρπός ευγνωμοσύνης προς τους πολυπληθείς ακροατές/μαθητές μου του <<Λαϊκού Πανεπιστημίου>>, που κατακλύζουν κάθε Τρίτη την αίθουσα τελετών της γεραράς <<Εταιρείας Φίλων του Λαού>>, για να ακούσουν πέμπτη χρονιά φέτος τα μαθήματά μου, παρά το νυκτερινό της ώρας (7-9 μ.μ.).
Στα μαθήματα αυτά προσέρχονται παιδιά όλων των ηλικιών, από 20 έως 85 ετών. Άλλα κρατούν σημειώσεις, άλλα κρατούν μαγνητόφωνα.
Αυτά μου έδωσαν το έναυσμα, το ερέθισμα και την ώθηση να δώσω στις παραδόσεις μου μορφή βιβλίου.
Την πρώτη χρονιά εδίδαξα έναν κύκλο μαθημάτων υπό τον τίτλο Το βυζαντινό ναυτικό, που πήρε μορφή καλαίσθητου βιβλίου από τις εκδόσεις Ιω. Σιδέρη (2007), τη δεύτερη χρονιά εδίδαξα τους πολιτικούς θεσμούς και τα πολιτικά σώματα της σπαρτιατικής πολιτείας, την τρίτη την εκστρατεία του Μεγάλου Αλεξάνδρου,
που το 2008/09 σε πολύ διευρυμένη μορφή και με σπάνια βιβλιογραφία εκδόθηκε από τις Εκδόσεις ΠΕΡΙ ΤΕΧΝΩΝ - ΚΑΡΤΕΡΗΣ, την τέταρτη χρονιά παρέδωσα <<Το λυκόφως της Σπάρτης>>,
που μαζί με τις προηγούμενες παραδόσεις μου αποτέλεσαν την πρωταρχική μαγιά για να συγγραφεί και να εκδοθεί το δίτομο έργο μου Ιστορία της Αρχαίας Σπάρτης (Gutenberg, 2006).
Πέρσι είχα την ευκαιρία να διδάξω τρεις κύκλους μαθημάτων: α) Οι Τούρκοι και το Βυζάντιο, β) Το τουρκικό imperium και γ) Τουρκοκρατία, που πήραν μορφή βιβλίου και εκδόθηκαν σε καλαίσθητη μορφή από τις εκδόσεις Λεωνίδα Γεωργιάδη.
Τα φετινά μαθήματα θα είναι αφιερωμένα στην Ελληνική Επανάσταση. Αλλά το βιβλίο αυτό δεν εξετάζει καταλεπτώς το μεγάλο εκείνο γεγονός.
Περιορίζεται αυστηρώς σε όσα προτίθεμαι να παραδώσω και αυτά είναι ό,τι λέγει ο τίτλος: Μεγάλες μορφές και μεγάλες στιγμές του '21.
Όχι όλος ο Αγώνας στην πολυμορφία και την πολύπτυχη διάστασή του.
Οι βασικοί λόγοι είναι δύο: Εκ των πραγμάτων είναι αδύνατον να συμπεριληφθεί όλος ο Αγώνας σε σειρά δίωρων -ανά δεκαπενθήμερο- μαθημάτων ενός εξαμήνου και, δεύτερον -πέρα από άλλες εκδοτικές μου δραστηριότητες- μία τρίτομη ή τετράτομη Ιστορία της Ελληνικής Επαναστάσεως,
που θα εξετάζει εξονυχιστικά, με πνεύμα κριτικό και -στο μέτρο του ανθρώπινα δυνατού- αντικειμενικά κάθε γεγονός, είτε αυτό είναι στρατιωτικό, είτε πολιτικό, είτε διπλωματικό.
Και για τον λόγο αυτό υπάρχει ένας διαχωρισμός:
Στους δύο πρώτους τόμους εξετάζονται τα στρατιωτικά γεγονότα και στον τρίτο τα πολιτικά, διπλωματικά, οικονομικά γεγονότα, καθώς και ό,τι μπορεί να έχει σχέση με την οργάνωση της παιδείας στη διάρκεια της πολυχρονίου πολεμικής δοκιμασίας.
Το βιβλίο αυτό, λόγω όγκου και τεράστιου κόστους, μόνο αν βρεθεί χορηγός θα καταστεί εφικτό να εκδοθεί.
Ευελπιστούμε ότι κάποιος θα συνδράμει.
Όχι πάντως η ελληνική πολιτεία.
Αυτή με τίμησε και με τιμά με το υπέρτατο βραβείον: το κώνειον>>!
(Απόσπασμα εκ του προλόγου)
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση κειμένου
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ






ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΜΠΟΥΜΠΟΥΛΙΝΑ (1771-1825) - ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΤΗΣ


Μεταξύ των πολλών άλλων θετικών της στοιχείων, η Ελληνική Επανάσταση έχει υπέρ αυτής και τούτο το σημαντικό: Όπως συμβαίνει σε κάθε κοινωνικό και πολιτικό αναβρασμό, έρχονται στην επιφάνεια στοιχεία που υπό άλλες συνθήκες θα έμεναν στην αφάνεια. Συγκεκρινοποιούμε: Η γυναίκα είχε ρόλο καθοριστικό στα επαναστατικά γεγονότα' όχι ως απλός παραστάτης των ανδρών, αλλά συχνά ως πρωτοστάτης. Το φαινόμενο της Μπουμπουλίνας είναι ενδεικτικό για το πώς μια γυναίκα -λόγω των ειδικών συνθηκών- μέλος της <<λαϊκής αριστοκρατίας>> του νησιού της, μπόρεσε κατά την προεπαναστατική περίοδο να αναπτύξει τόση και τέτοια επιχειρηματική δράση και σε έναν τομέα, όπου και σήμερα είναι προνόμιο σχεδόν αποκλειστικό των ανδρών, και ακολούθως, κατά την Επανάσταση, να παίξει ρόλο πρωταγωνιστικό. Ο δυναμισμός που της έδιναν οι απώτερες λαϊκές της καταβολές, οι σκληρές συνθήκες του βίου προσέδωσαν σ' αυτήν ένα χαραχτήρα τραχύ, ανδροπρεπή, ώστε ο τίτλος της <<Καπετάνισσας>>, που της είχε προ του Αγώνα απονεμηθεί, να μην είναι ευφημισμός. Της ήταν απόλυτα ταιριαστός. Η Μπουμπουλίνα είναι η εμβληματική μορφή των Σπετσών. Παρόλο που το νησί αυτό ανάδειξε πλήθος ηρωικών μορφών, πλοιάρχων και πυρπολητών, ωστόσο ως και σήμερα η πληθωρική μορφή της γυναίκας αυτής επισκιάζει τους πάντες. Έτσι οι Σπέτσες πέρασαν στην νεότερη ιστορία ως <<Νησί της Μπουμπουλίνας>>. Ωραία λογοτεχνική βιογραφία έχει αφιερώσει στη γυναίκα αυτή ο Κωστής Μπαστιάς, αναπλάθοντας λογοτεχνικά το αρειμάνιο ήθος της, αλλά και την ατμόσφαιρα μιας εποχής με διαφορετικό άρωμα από αυτό της δικής μας. Τότε οι άνθρωποι και ο αέρας που ανέπνεαν είχαν μυρωδιά μπαρούτης. [...] Ο Σταυριανός Πινότσης είχε ξεφύγει από το πειρατικό στάδιο και είχε ανέλθει σε ανώτερο, επιχειρηματικό, με ακόμη απώτερες βλέψεις. Γι' αυτό -προσβλέποντας σε μια αποτίναξη του τουρκικού ζυγού- συμμετέσχε στα Ορλωφικά στο πλευρό των Ρώσων. Συνεπεία της στάσης του αυτής, μετά τα Ορλωφικά, ανύποπτος πια έπεσε στα χέρια των Τούρκων που τον έκλεισαν στις φρικτές φυλακές της Πόλης. Οι συνθήκες ήταν τόσο άθλιες, ώστε ο πλοίαρχος των ανοικτών θαλασσών, μέσα στην πνιγερή ατμόσφαιρα των κελιών, άρχισε μετά λίγους μήνες να ψυχορραγεί. Η σύζυγός του, παρότι ετοιμόγεννη, είχε το σθένος να ταξιδέψει ως την Κωνσταντινούπολη για να τον δει. Και το πέτυχε με τη μεσολάβηση του Πατριάρχη. Μέσα στις φυλακές γεννήθηκε το κοριτσάκι, στις 11 Μαϊου 1771, που επρόκειτο μετά μισό αιώνα να δοξάσει το γυναικείο φύλο. Βαπτίστηκε στην Πόλη και έλαβε το όνομα Λασκαρίνα. Νονός της ήταν ο Μανιάτης πρωτοκαπετάνιος Παναγιώτης Τρουπάκης ή Μούρτζινος, που ήταν κι αυτός έγκλειστος στο <<Μπάνιο>>. Το όνομα Λασκαρίνα είναι ενδεικτικό των βιωματικών δεσμών των ανθρώπων της τότε εποχής με τις πρωταγωνιστικές μορφές της αυτοκρατορίας της Κωνσταντινουπόλεως. Η μητέρα της, νέα ακόμη και ευκατάστατη, μετά την πάροδο της χηρείας, παντρεύτηκε τον Σπετσιώτη πλοίαρχο Δημήτριο Λαζάρου Ορλώφ (η ονομασία λόγω συμμετοχής στον στόλο των Ορλώφ, με τον οποίο απέκτησε πολλά παιδιά. Έτσι, η μικρή Λασκαρίνα, που μεταφέρθηκε από την Ύδρα στις Σπέτσες, μεγάλωσε σ' ευρύ πλαίσιο ετεροθαλών αδελφών, αγοριών και κοριτσιών, αλλά λόγω του αρχηγικού της χαρακτήρα τον πρώτο λόγο είχε αυτή. Νέα πολύ, μόλις 17 ετών, παντρεύτηκε τον Σπετσιώτη πλοίαρχο Δημήτριο Γιάννουζα, με τον οποίο απέκτησε τρία παιδιά, τον Γιάννη, τον Γιώργο και την Μαρία. Αλλά δεν έκλεισε δεκαετία και ο Δημ. Γιάννουζας σκοτώθηκε το 1797, πολεμώντας εναντίον των Αλγερινών πειρατών, που τώρα αυτοί αποτελούσαν το κύριο εμπόδιο για την ανάπτυξη της ελληνικής ναυτιλίας, η οποία είχε πάρει έντονα ανιούσα πορεία μετά τη συνθήκη του Κιουτσούκ Καϊναρτζή (1774). Όπως και η μητέρα της, αφού κράτησε το πένθος του συζύγου της μια τετραετία, το 1801 παντρεύτηκε τον πλουσιότατο και γενναιότατο Σπετσιώτη πλοίαρχο Δημήτριο Μπόμπουλη, που με το όνομά του μπήκε στην ιστορία, γνωστή πλέον ως Μπουμπουλίνα. Ο Δημήτριος Μπούμπουλης ήταν κι αυτός χήρος και από τον πρώτο γάμο του είχε αποκτήσει τρία παιδιά, μία κόρη και και δυο αγόρια, τον Παντελή και τον Γιάννη. Έτσι, ο συγγενικός κύκλος της Λασκαρίνας ευρύνθηκε ακόμα περισσότερο. Στα προϋπάρχοντα παιδιά, του Μπούμπουλη και τα δικά της, ήλθαν να προστεθούν άλλα τρία με τον νέο γάμο της, η Σκεύω, η Ελένη και ο Νικόλας. Η Ελένη αργότερα παντρεύτηκε τον Πάνο Θεοδ. Κολοκοτρώνη και μετά τον αδόκητο θάνατό του στον Εμφύλιο, τον Θεοδωράκη Γρίβα με αποτέλεσμα να ανοίξει ένας άλλος <<εμφύλιος>> ανάμεσα στον Γρίβα και τον Κολοκοτρώνη για την διεκδίκηση της προίκας που είχε πάρει κατά τον πρώτο γάμο της η νύφη. Η Σκεύω έλαβε σύζυγο τον Νικόλαο Γ. Κούτση, ενώ ο Νικόλας νυμφεύθηκε τη Σοφία Μαρίνου Κομνηνού.



Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση κειμένου
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ
Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίου του Σαράντου Καργάκου:
Νεότερη Ελληνική Ιστορία, Τόμος Β',
<<Μεγάλες μορφές και Μεγάλες Στιγμές του ΄21>>.
Δεύτερη έκδοση: <<Εκδόσεις ΨΥΧΟΓΙΟΣ>>, Απρίλιος 2021, σελ. 360-364.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF
Εικόνες θέματος από A330Pilot. Από το Blogger.