ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Πέμπτη 16 Ιουνίου 2022

Η ΘΗΒΑΪΔΑ ΤΟΥ ΒΟΡΡΑ (14ο ΜΕΡΟΣ) ΤΕΛΟΣ

 





Αποσπασματικές αναρτήσεις εκ του βιβλίου: <<Η Θηβαϊδα του Βορρά>> σε μετάφραση και επιμέλεια του Πέτρου Μπότση,
δ' έκδοση, σελ. 286-289, Αθήνα 1988.
<<Ο μοναχισμός στη Ρωσία ξεκίνησε με τους οσίους Αντώνιο και Θεοδόσιο του Κιέβου. Εκείνοι έθεσαν τα θεμέλια της άσκησης και ήταν οι πρώτοι που έφεραν στην απέραντη αυτή χώρα το μήνυμα της ολοκληρωτικής αφιέρωσης στο Θεό και του αγώνα για εσωτερική τελείωση. Εκείνος όμως που δημιούργησε μια μεγάλη άνθιση, που εξελίχτηκε σ' ένα τεράστιο ξέσπασμα του μοναχισμού και αγκάλιασε ολόκληρη τη βορειοανατολική Ρωσία, που δίκαια αποκλήθηκε "Θηβαΐδα του Βορρά",
ήταν ο μεγάλος άγιος Σέργιος του Ραντονέζ.
Ο άγιος Σέργιος ήταν μια γιγαντιαία μορφή που δημιούργησε τη "χρυσή εποχή" για το μοναχισμό της Ρωσίας, εποχή που κράτησε τρεις αιώνες περίπου και χάρισε στην Ορθόδοξη Εκκλησία χιλιάδες αγίους. Ο ίδιος έφτιαξε πενήντα μοναστήρια και από εκείνα δημιουργήθηκαν άλλα σαράντα. Δίκαια του απονεμήθηκε ο τίτλος του "μεγάλου γέροντα της ρωσικής γης" και του "αββά της Θηβαΐδας του Βορρά". Ο συναρπαστικός βίος του, όπως και οι βίοι άλλων χαρακτηριστικών μορφών της Θηβαΐδας του Βορρά, σκιαγραφούνται στο βιβλίο αυτό που εκδίδεται για πρώτη φορά στην Ελληνική.
Οι βίοι των αγίων αυτών συγκεντρώθηκαν από διάφορες πηγές στη Ρωσική και εκδόθηκαν για πρώτη φορά συλλογικά στην Αγγλική από το μοναστήρι του αγίου Γερμανού της Αλάσκας, που είναι στην Καλιφόρνια των Η.Π.Α. και που είχε την καλοσύνη να μου επιτρέψει τη μετάφραση και έκδοση του βιβλίου αυτού στην Ελληνική. Στην εισαγωγή του καθηγητή Κόντζεβιτς (...) υπάρχει μια ιστορική αναδρομή στη Θηβαΐδα αυτή του Βορρά και στα διάφορα ρεύματα που συνετέλεσαν τόσο στην απαρχή της, κατά το 14ο αιώνα, όσο και στην αρχή της παρακμής της, κατά το 17ο αιώνα.
Στον επίλογο επίσης, που γράφτηκε από τους εκδότες της αγγλικής έκδοσης, αναφέρονται οι δεσμοί και η επίδραση της Θηβαΐδας του Βορρά στη μεγάλη μοναχική κίνηση του 18ου αιώνα, που εκφράστηκε από τον όσιο Παΐσιο Βελιτσκόφσκυ και έδωσε στην Ορθόδοξη Ρωσική Εκκλησία τους μεγάλους στάρετς που τη δόξασαν και την δοξάζουν μέχρι σήμερα με την άφθαστη πνευματικότητά τους>>.
Πέτρος Αθ. Μπότσης
Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου.
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ.






ΟΣΙΑ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΤΟΥ ΠΙΝΕΓΚΑ


<<Μην ανοίγεις την καρδιά σου σε άλλον χωρίς ανάγκη. Ανάμεσα σε χίλιους, μόνο ένα θα βρεις που μπορεί να φυλάξει το μυστικό σου. Αγωνίσου με κάθε τρόπο να διαφυλάξεις το θησαυρό των πνευματικών δωρεών σου. Διαφορετικά θα το χάσεις και δε θα το ξαναβρείς>>.


Αυτή ήταν η συμβουλή του αγίου Σεραφείμ του Σάρωφ προς τα <<ορφανά>> του, βασισμένη στην πατερική διδασκαλία για την συγκέντρωση πνευματικού θησαυρού στην ησυχία. Κι ακριβώς τέτοια ήταν η πνευματική θέρμη των αγίων γυναικών στη Ρωσία' συγκαλυμμένη ταπείνωση, απόκρυψη απ' το ανθρώπινο μάτι.


Αυτό είναι τόσο φανερό απ' τους βίους τους που διασώθηκαν ως τις μέρες μας, όπως για παράδειγμα: ο βίος της προαναφερόμενης συνασκήτριας της Αναστασίας, Μαρίας του Όλονετς' των παρθένων του αγίου Σεραφείμ του Σάρωφ: Αναστασίας Λογκάτσεφ (+ 1815)' Νεονίλλας (+ 1875)' Πελαγίας (+ 1884)' <<Πάσχας>> του Σάρωφ (+ 1915) και της ιδιαίτερα εμπνευσμένης, όπως αποκαλύπτεται στη βιογραφία της, ηγουμένης Θαϊδας του Λιούσι (+ 1915).


Αυτή, με τη βοήθεια του αγίου Ιωάννου της Κρονστάδης, αναβίωσε το μεγάλο μοναστήρι του αγίου Θεράποντα του Μπελοζέρσκ, του οποίου η ηγουμένη Σεραφίμα βρήκε μαρτυρικό θάνατο.


Μία απ' αυτές τις ήσυχες ασκήτριες, κυριολεκτικά κρυμμένη απ' τον κόσμο, σύγχρονη της οσίας Δωροθέας που διέπρεψε στα βορειότερα της Ρωσικής Θηβαϊδας, ήταν η μακαρία Παρασκευή του Πινέγκα.


Ο Πινέγκα είναι ένα ονειρεμένο ποτάμι, όχι τόσο φαρδύ όσο ο Ντβίνα, του οποίου είναι παραπόταμος, αλλά μοιάζει με ήσυχη και ατάραχη λιμνούλα και οι πολλές καλαμιές και τα κρίνα που παραμένουν ήρεμα και ακίνητα στην επιφάνειά του.


Το ποτάμι είναι τόσο στενό που μπορεί κανένας να ρίξει πέτρα απ' τη μια όχθη στην άλλη  και μετά από κάθε όχθη υπάρχει δάσος, δάσος και πάλι δάσος., δάσος χωρίς τελειωμό. Αυτή είναι η γη της <<τούντρας>> (αρκτική περιοχή), της <<περισσότερο επικίνδυνης περιοχής της Ευρώπης>>, όπως περιγράφεται απ' το Στέφανο Γκράχαμ στις αρχές του αιώνα μας από ταξιδιωτικό του ημερολόγιο του ρωσικού βορρά, <<Άγνωστη Ρωσία>>.


Σ' αυτή τη γη, στο χωριό Βάρκολα κοντά στην Κεβρόλα, γεννήθηκε το 1532 ένα αγόρι που ονομαζόταν Αρτέμιος, απ' τους ευσεβείς γονείς του Κοσμά και Απολλιναρία. Ήταν θεοφοβούμενος και ασυνήθιστα ταπεινός και αγνός.


Όταν ήταν δώδεκα χρονών κι ενώ όργωνε με τον πατέρα του στους αγρούς, έπεσε νεκρός από κεραυνό, πράγμα που οι απλοικοί χωρικοί το εξέλαβαν σαν σημείο ότι ο Θεός ήταν θυμωμένος μαζί του και τον άφησαν άθαφτο στο δάσος.


Εύκολα μπορεί να φανταστεί κανείς πόσο επηρέασε η γνώμη του χωριού την ήδη θεοσεβούμενη κι εξαιρετικά ευσεβή οικογένειά του. Σ' αυτή την ατμόσφαιρα του δέους και της σιωπής, τρέμοντας ενώπιον του Θεού, ανατράφηκε η αδελφή του αγίου Αρτεμίου, Παρασκευή, που έφτασε σε μέτρα αγιότητας χωρίς να το γνωρίζει.


Απομονωμένη απ' τον κόσμο, αλλά τριγυρισμένη απ' τις ομορφιές της ανθισμένης άνοιξης του βορρά και διατηρημένη απ' τις παγωνιές του χειμώνα, έγινε αγία και θαυματουργή γιατί, όπως και ο αδελφός της ήταν εκλεκτό σκεύος του Θεού.


Όταν μετά από τριάντα δύο χρόνια το σώμα του αγίου αδελφού της βρέθηκε άφθαρτο, έκανε πολλά θαύματα κι έγινε σεβαστό απ' όλους τόσο, ώστε πάνω στα λείψανά του να ιδρυθεί ολόκληρο μοναστήρι.


Τότε η Παρασκευή που είχε ήδη ωριμάσει πνευματικά, για ν' αποφύγει τις πτώσεις της υπερηφάνειας αποσύρθηκε σε ησυχία και περισυλλογή. Έτσι δε γνωρίζουμε ούτε αν κλείστηκε το μοναστήρι ή πότε αναπαύτηκε.


Γνωρίζουμε μόνο ότι κοιμήθηκε σαν οσία παρθένος. Το 1610 τα λείψανα του αγίου Αρτεμίου εξετάστηκαν απ' το μητροπολίτη του Νόβγκοροντ Μακάριο και στη συνέχεια καταγράφηκε ο βίος του και συντέθηκε μία ακολουθία προς τιμή του.


Την ίδια χρονιά, ένα φέρετρο με τα ευωδιαστά λείψανα μιας παρθένου ανακαλύφτηκε στην εκκλησία του αγίου Γεωργίου στο Πίριμιν και κάποιος πιστός είδε το εξής όραμα: Εμφανίστηκε μια ωραία παρθένος και τον πληροφόρησε ότι τ' όνομά της ήταν Παρασκευή' 


ότι οι άρρωστοι άνθρωποι πρέπει να έρθουν σ' αυτή την εκκλησία και να προσευχηθούν στον άγιο Γεώργιο και τη νέα θαυματουργή αγία Παρασκευή κι ότι από εκεί θα λάβουν βοήθεια, την οποία και πραγματικά άρχισαν να παίρνουν πλούσια.


Αργότερα χτίστηκε ένα παρεκκλήσι για να τοποθετήσουν τα λείψανά της, τοποθέτησαν εκεί επίσης μια παλιά εικόνα της και η μνήμη της γιορταζόταν στις 28 Οκτωβρίου. Τέτοια είναι η δύναμη της κρυμμένης αγιότητας.


Τ Ε Λ Ο Σ


Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ.
Αποσπασματικές αναρτήσεις εκ του βιβλίου: <<Η Θηβαϊδα του Βορρά>>
σε μετάφραση και επιμέλεια του Πέτρου Μπότση,
δ' έκδοση, σελ. 286-289, Αθήνα 1988.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF
Εικόνες θέματος από A330Pilot. Από το Blogger.