ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Σάββατο 2 Ιουλίου 2022

ΜΟΝΟ ΜΕ ΤΗΝ ΜΕΤΑΒΟΛΗ, ΤΗΝ ΜΕΤΑΝΟΙΑ ΤΩΝ ΔΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ ΘΑ ΕΠΕΛΘΕΙ ΕΙΡΗΝΗ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ

 




Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίου του Αγίου Νικολάου Βελιμίροβιτς: «Μέσα από το παράθυρο της φυλακής», εκδόσεις «Ορθόδοξη Κυψέλη», Θεσσαλονίκη 2012, σελ. 75-78.
Αυτό το βιβλίο γράφηκε από τον Άγιο Νικόλαο Βελιμίροβιτς, Επίσκοπο Αχρίδας, κατά την διάρκεια της φυλάκισής του, σε ένα από τα πιο φρικτά στρατόπεδα συγκέντρωσης αιχμαλώτων, στο Νταχάου, κατά τη διάρκεια του δεύτερου παγκοσμίου πολέμου, στη Γερμανία (15 - 9 - 1944 έως 8 - 5 - 1945).
Ο Άγιος Νικόλαος γενννήθηκε στις 23.12.1881 στο μικρό ορεινό χωριό Λέλιτς κοντά στο Βάλιεβο της Σερβίας. Οι γονείς του, Ντράγκομιρ και Κατερίνα, απλοί χωρικοί είχαν εννέα παιδιά από τα οποία το πρώτο ήταν ο Νικόλαος. Βαπτίσθηκε στο μοναστήρι του Τσέλιε που τότε αποτελούσε τον ενοριακό ναό του χωριού. Η ξακουστή οικογένεια των Βελμίροβιτς κατάγεται από τη Σρεμπρένιτσα της Βοσνίας. Ο πατέρας του είχε σπάνια μόρφωση για χωρικό της εποχής του και ήταν ο γραμματικός της περιφερείας. Το Δημοτικό τελείωσε στο Σχολείο της μονής Τσέλιε και το Γυμνάσιο στο Βάλιεβο. Μετά την αποφοίτησή του από την Θεολογική Σχολή του Βελιγκραδίου, έλαβε υποτροφία για το Πανεπιστήμιο της Βέρνης στην Ελβετία.
Το διδακτορικό του θέμα ήταν: <<Η πίστη στην Ανάσταση του Χριστού ως θεμελιώδες δόγμα της Αποστολικής Εκκλησίας>>. Στην συνέχεια με νέα υποτροφία σπούδασε φιλοσοφία στην Οξφόρδη της Αγγλίας. Μετά από την σωτηρία του από σοβαρή ασθένεια έταξε να ενδυθή το μοναχικό σχήμα και να θέση τον εαυτό του στην διακονία της Εκκλησίας και του λαού.
Στις 20 Δεκεμβρίου 1909 έγινε μοναχός με το όνομα Νικόλαος. Κατόπιν επήγε για σπουδές στην φημισμένη Ακαδημία της Πετρούπολης στην Ρωσία... Στις 25 Μαρτίου του 1919 εξελέγη επίσκοπος Ζίτσης, κατόπιν μετατίθεται στην επισκοπή Αχρίδος και το 1934 επέστρεψε και πάλι στην επισκοπή Ζίτσης. Το 1941 συνελήφθη και φυλακίστηκε από τους Γερμανούς.
Στις 15 Σεπτεμβρίου του 1944 τον μετέφεραν στο στρατόπεδο συγκέντρωσης του Νταχάου στη Γερμανία, από όπου απελευθερώθηκε στις 8 Μαϊου του 1945 από τον αμερικανικό στρατό... Εκοιμήθη ειρηνικά στις 18 Μαρτίου του 1956 ενώ προσευχόταν στην ρωσική μονή του Αγίου Τύχωνος στην Πενσυλβάνια των Η.Π.Α.
Στις 12 Μαΐου του 1991 τα οστά του μεταφέρθηκαν στη Σερβία, στο μοναστήρι Λέλιτς. Στις 24 Μαΐου 2003 η Σύνοδος των Αρχιερέων της Σερβικής Ορθοδόξου Εκκλησίας, ακολουθώντας τη συνείδηση του πληρώματός της, προέβη στην επίσημη ανακήρυξη της αγιότητος του επισκόπου Νικολάο και την αναγραφή του στο σερβικό αγιολόγιο. Η μνήμη του τιμάται στις 12 Μαΐου.
Ευχόμαστε την «Καλή Ανάγνωση» και «πνευματική εντρύφηση» σε έναν σύγχρονο άγιο της εποχής μας, που τα κείμενά του παραστατικά, αισθαντικά και προπαντός δημιουργικά μας εισαγάγουν στον άρρητο, θαυμαστό και εύοσμο κόσμο της Θεολογίας του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος!
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση κειμένων
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ».







ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΒΕΛΙΜΙΡΟΒΙΤΣ: «ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΟ ΠΑΡΑΘΥΡΟ ΤΗΣ ΦΥΛΑΚΗΣ» ΜΕΡΟΣ 7ον




Μόνο με την μεταβολή, την μετάνοια των Δυτικών στην Ορθοδοξία θα επέλθει ειρήνη στον κόσμο



Οι άνθρωποι μιλούν για δύναμη. Κανείς όμως δεν είναι τόσο ισχυρός, όσο είναι ο Χριστός. Οι άνθρωποι μιλούν για μεγαλοσύνη. Κανείς όμως δεν είναι τόσο μεγαλειώδης, όσο ο Χριστός. Οι άνθρωποι μιλούν για την καλοσύνη. Κανείς όμως δεν είναι τόσο αγαθός, όσο ο Χριστός.


Οι άνθρωποι μιλούν για θαυμαστά πράγματα, κανείς όμως δεν είναι τόσο αξιοθαύμαστος, όσο ο Χριστός. Οι άνθρωποι μιλούν για δόξα. Κανείς όμως δεν είναι τόσο δοξασμένος, όσο ο Χριστός. Κανείς στον κόσμο δεν μπορεί να έχει δόξα διηνεκή.


Διαρκή δόξα μπορεί να έχει κανείς μόνο διά μέσου του Χριστού. Επειδή ο Χριστός μαρτύρησε στο Σταυρό, Του δόθηκαν όλα τα στεφάνια της δόξας και Αυτός την χαρίζει σ' όποιον είναι άξιος και θέλει.


Κάθε δόξα, που δεν χαρίστηκε από τον Χριστό, είναι όχι μόνο πρόσκαιρη και ψευδής, αλλά είναι και επικίνδυνη. Όσο μεγαλύτερη δόξα έχει ένας εχθρός του Χριστού, τόσο η ποινή του θα είναι πιο μεγάλη στον κόσμο της Κόλασης, όπου κυριαρχεί το σκοτάδι και ο τριγμός των οδόντων.


Όσο περισσότερο οι άνθρωποι μεγαλοποιούν και δοξάζουν έναν τέτοιο άνθρωπο, εχθρό του Χριστού, τόσο περισσότεροι δαίμονες από την Κόλαση είναι έτοιμοι να σου πάρουν την ψυχή από το σώμα, για να τη σύρουν στην δική τους δυσωδία.


Οι αδελφοί της Δύσης, που λανθασμένα ακολούθησαν την παπική και την λουθηρανική αίρεση, θεώρησαν τους εαυτούς τους πολύ σοφούς, ενώ ζούσαν χωρίς τον Χριστό. Περιφρόνησαν εμάς τους ορθόδοξους χριστιανούς, θεωρώντας μας ανόητους και απολίτιστους.


Τελικά όμως σ' αυτούς επαληθεύτηκε ο λόγος του Αποστόλου Παύλου: Έτσι, ενώ θριαμβολογούσαν για την σοφία τους, κατάντησαν ανόητοι (Προς Ρωμ. 1, 22). Επειδή αρνήθηκαν την αληθινή σοφία του Πνεύματος, που προέρχεται από τον Χριστό, που είναι σεμνή και γεμάτη αγάπη, ενδύθηκαν με τη σαρκική και κοσμική σοφία των άθεων φιλοσόφων.


Η φιλοσοφία, όμως, αυτή ήταν γεμάτη περηφάνεια και πανουργία. Αυτοί οι αιρετικοί αδελφοί έδωσαν στην δόξα του αιωνίου Θεού τη μορφή θνητού ανθρώπου... Περισσότερο σεβάστηκαν τα δημιουργήματα από τον Δημιουργό.


Αφού αφαίρεσαν όλη τη δόξα από τον Ιησού Χριστό, την άφησαν πάνω στους ώμους θνητών ανθρώπων. Ανύψωσαν θνητούς ανθρώπους και δημιούργησαν νέους Μεσσίες. Ακόμη, προσκύνησαν την ορατή φύση και την υπηρέτησαν περισσότερο από τον Δημιουργό της φύσης. Θνητοί θεοί και θεοποιημένη φύση!


Αυτός είναι ο τελευταίος σταθμός του δυτικού κόσμου. Αυτό είναι το κατρακύλισμα του δυτικού κόσμου, από το ύψος της δόξας του Χριστού στα σκοτεινά τάρταρα του σατανά. Έτσι οι βαπτισμένοι άνθρωποι της Δύσης εξισώθηκαν με τους Ρωμαίους ειδωλολάτρες και με τους τωρινούς ασιάτες ειδωλολάτρες.


Χιλιάδες βιβλία κάθε χρόνο εκδίδονταν που δόξαζαν <<μεγάλους>> θνητούς ανθρώπους και εξυμνούσαν τη μόρφωσή τους. Χιλιάδες εφημερίδες υπηρετούσαν καθημερινά αυτή την εφήμερη δόξα και προσκυνούσαν τα ανθρώπινα έργα.


Και όλα αυτά στο όνομα της παραφουσκωμένης λέξης πολιτισμός.


Γι' αυτό το λόγο οι βαπτισμένοι μας αιρετικοί αδελφοί της Δύσης παραδόθηκαν στις πονηρές απολαύσεις, βρήκανε ικανοποίηση μόνο στα γήινα και όχι στα ουράνια.


Παραδόθηκαν μόνο σ' εκείνα που προκαλούν χαρά στο διάβολο, αλλά θρήνο στους Αγγέλους του Θεού. Η απόλαυση των υλικών αγαθών έγινε η μοναδική τους φροντίδα, και επιδόθηκαν με μανία στην αρπαγή κάθε πράγματος που ανήκει στους άλλους, στη ληστεία των μικρών και αδύναμων,


στη συσσώρευση επίγειου πλούτου, στην επέκταση των δικών τους κρατών και της δικής τους εξουσίας, στη δόλια κατάκτηση άλλων πατρίδων, στα τρελλά γλέντια, στο χορό, στην άρνηση της πίστης, στη δεισιδαιμονία, στην άρνηση του Θεού, στην αδιάντροπη ονομασία της μαϊμούς ως πρόγονο του ανθρώπου.


Αναρωτιέστε αν αυτό το τόσο αποπροσανατολισμένο γένος, θα καταφέρει κάποτε να επιστρέψει στην αλήθεια του Θεού και στην εντιμότητα; Πιθανόν. Αυτό θα γίνει, μόνο αν μετανοήσουν. Τότε οι δυτικοί αδελφοί μας θα αρχίσουν να γράφουν χιλιάδες βιβλία, αφιερωμένα στη δόξα του Χριστού, του Θεού μας.


Τότε χιλιάδες εφημερίδες τους θα εξυμνούν καθημερινά τις χριστιανικές αρετές και τα καλά χριστιανικά έργα, αντί να γράφουν για εγκλήματα, για προσβολές του θεϊκού μεγαλείου και για το εμπόριο που διεγείρει τα σαρκικά ένστικτα.


Όταν θα συμβεί αυτή η καλή αλλοίωση - μεταβολή, τότε ο δυτικός αιρετικός κόσμος θα παρουσιαστεί στους ανοικτούς ουρανούς εξαγνισμένος, καθαγιασμένος και μυρωμένος. Τότε εμείς οι ορθόδοξοι χριστιανοί θα χαρούμε επειδή θα ξαναβρούμε πάλι τα αδέλφια που χάσαμε.


Τότε και οι ειδωλολατρικοί λαοί θα αγαπήσουν τον Χριστό και θα ζητήσουν να γίνουν παιδιά Του, επειδή οι χριστιανοί δεν θα τους παρεμποδίζουν πια με το κακό παράδειγμά τους, να γίνουν παιδιά του Χριστού.


Τότε δεν θα υπάρχει πια η μοχθηρία ανάμεσα στους ανθρώπους, ούτε πόλεμοι μεταξύ των λαών, αλλά θα επικρατεί η ειρήνη του Χριστού. Αυτή η ειρήνη του Χριστού ξεπερνά κάθε ανθρώπινο νου, και η δόξα Του είναι ασύγκριτη και αμετάβλητη στο χρόνο και στην αιωνιότητα.


Ας μας γεμίζει ο Χριστός με την δική Του μεγαλειώδη και άρρητη αγάπη, και ας μας στεφανώνει με τη δόξα Του. Αμήν.



Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ».
Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο του Αγίου Νικολάου Βελιμίριβιτς:
<<Μέσα από το παράθυρο της φυλακής>>, εκδόσεις <<Ορθόδοξη Κυψελη>>,
Θεσσαλονίκη 2012, σελ. 75-78.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF