ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ


«Ο Παντοκράτορας κρατά στο Χέρι Του την βραδυνή Θυσία»

Η νύχτα αγκαλιάζει προσευχόμενες ψυχές σαν βρεφικό νανούρισμα. Στο μικρό καθολικό, οι γέροντες ξαπλωμένοι στο έδαφος, παραδομένοι στην εικόνα του Νυμφίου αποκαθηλώνουν ικετευτικά τους συγγνωστούς τους λογισμούς. Απόκοσμες εικόνες στο μικρό εκκλησάκι αναπνέουν μέσα από την θυμιασμένη ομίχλη των παρακλητικών τους λόγων. M' ένα τρακοσάρι κομποσκοίνι μετρούν ανάποδα τις μέρες, φτάνοντας ως την γέννησή τους. Ο παππά Διονύσης με αφημένο βλέμμα στην γη που περιμένει, σκύβει το κεφάλι στην ανατολή της μετανοίας του. Τί κόσμος τούτος Θεέ μου! Βαστάζουμε στις χούφτες μας τη Μάννα Ορθοδοξία και δεν θωρούμε το απροσμέτρητο κάλλος της και την ενδόμυχη υπόστασή της. Όταν τρίζουν τα θολά τζάμια από τα σιδερένια παραθύρια, νομίζεις, πως χοροί αγίων ήλθαν για να συνεκκλησιαστούν με τους χοικούς, ταμένους αδελφούς τους. Ο πολυέλαιος γυρνοφέρνει κυκλικά απ' τον καπνισμένο τρούλλο, ο Παντοκράτορας κρατάει στο χέρι του την βραδυνή θυσία, αίνοι και ύμνοι γίνονται δώρα ευχαριστιακά στα πόδια του Θεού μας. Κι όταν τελειώνει η ακολουθία, σκυμμένα πρόσωπα προσμετρούν μ' ένα Κύριε ελέησον, τα ανεβαίνοντα βήματά τους. Μακρύς ακόμα ο δρόμος της σταυρικής θυσίας. Ταιριάζει σε ορθοδόξους, να βλέπουν από μακριά τον σταυρό, που θα κρεμάσουν πάνω του τ' απόκοσμα όνειρά τους. Ποθούμε Χριστό, Αυτόν, Εσταυρωμένο, εξαντλούμε τους ονειρεμένους πόθους μας στο κοινό ποτήριο, ακροβατούμε την θωριά μας ανάμεσα στην πτώση και την έγερση. Τελούμε πνευματικά « ανάπηροι» στο μακαρισμό του εξαρτημένου Εγώ μας, αναζητούμε την χαμένη αρτιμέλεια της υποστελλόμενης ψυχής μας, ανυπακούουμε στην υποκριτική στάση ζωής. Ο Χριστός δεν είναι αφηρημένη έννοια, είναι η Οδός και η Αλήθεια, η Αγάπη κι η Ζωή, το προσδοκώμενο όνειρο της αναστάσιμης ελπίδας. Έχουμε Εκκλησία να κλάψουμε τους δρόμους που δεν διαβήκαμε, κατέχουμε αγίους να κρεμάσουμε την απόμακρη ματιά μας, μια Παναγιά να πνίξουμε στον κόρφο της την εαλωμένη αθωότητα της παιδικής αμεριμνησίας μας, κι αγγέλους τόσους, όσα είναι αυτά που χάσαμε, όσα είναι αυτά που ελπίζουμε, όσα είναι αυτά, που ίσως έρθουνε μια μέρα! Μπουσουλάμε γογγύζοντας στους εφάμαρτους δρόμους της υποκριτικής ζωής μας, έρπουμε γλοιωδώς στην λάσπη, που εωσφορικώς βαπτίσαμε πολιτισμένη κοινωνία! Επιτέλους να πάψουν αυτοί οι διαρκείς κύκλοι γύρω απ' τον ειδωλολάτρη εαυτό μας, το μεγαλείο του χριστιανού αναπαύεται στον προσευχητικό ξεσηκωμό και την ταπεινή μεγαλοσύνη. Η αγάπη μας είναι η σταυρική θυσία του εγώ μας στην εγωϊκότητα των άλλων. Ο σταυρός μας είναι τα ζυγιστικά του Πατρός που σβήνουν με γομολάστιχα τις μεγαλεπίβολες, θηριώδεις αμαρτίες μας κι η ελπίδα μας φοράει τα καλά της μπροστά στο αιματοβαμμένο δισκοπότηρο του αμνοικού Ιησού μας. Τα βράδια αιωρούνται χαροποιά στα γράμματα της αγιοπνευματικής Αλφαβήτας, ζωγραφίζουν την Πίστη ως έκθαμβο, αγιοπρεπές θήλυ, που ίσταται σε συννεφοσκεπούσα ομίχλη, πάνω από τα μικροκαμωμένα σπίτια των ανθρώπων. Πορφυροφορούσα κόρη, που χάσκει με χαμόγελο και κορομηλένια μάγουλα, που ροδοκοκκινίζουν στην παρακλητική αγάπη των πιστών. Η Πίστη είναι αναγεννητικό επίθεμα στις πληγές της αμαρτίας, δροσερή ανάσα στην πνευματική άπνοια των φιλόνικων ανθρώπων, σουλατσάρει σε χλοερούς, φρεσκοσκαμμένους κήπους και περιβόλια που μεθούν στην αρχοντιά των λουλουδιών. Βαστάει στα χέρια της τα εύοσμα βασιλικά των Χριστοφόρων λόγων, λούζεται μακάρια στην μετάνοια ενός αλλόφρονα, που ανακαλύπτει πάνω της τον μυρίπνοο Παράδεισο της συστελλόμενης ψυχής. Η Πίστη Θε μου είναι τα χρυσαφένια στάρια του χωριού, που μικρά, βάζαμε τρεχάλα ανάμεσα στα ξεραμένα στάχυα και τ' αγκάθια του αγρού, το ανταριασμένο βουϊτό από τους μεγαλοδύναμους ήχους των ελάτων, που στέκονταν πάντα όρθια. Νοικοκύρηδες, φρεσκοπλυμένοι χωρικοί, που τις Κυριακές έπαιρναν τα δύσβατα μονοπάτια για την εκκλησιά των Παμμεγίστων Ταξιαρχών! Βλέπαμε την Πίστη να σιγοντάρει στο αναλόγιο, εκείνον τον ταπεινό, ολιγογράμματο ιερέα, που έβγαινε στον άμβωνα για να μοιράσει τ' αντίδωρα κρίνα της ανυπέρβλητης αγάπης. Ύστερα βοηθούσε στα χωράφια την μαυροφορεμένη χήρα, που πριν να σπείρει τον καρπό στα σκαλισμένα αυλάκια, σταύρωνε με το χέρι της το αγιασμένο χώμα, ράντιζε με αγιασμό εκείνον τον πολύχρωμο, ταιριαστό μπαχτσέ με τις ντάλιες, τους κατιφέδες και τους κρίνους. Η Πίστη πάλι κατοικεί στα αδύναμα σπίτια των φτωχών, κάθεται στο τραπέζι με τα αλάδωτα ρεβίθια, τις ελιές και το αχνισμένο, ζυμωτό ψωμί, χορταίνει τα στόματα με μοσχοθυμιασμένες ευλογίες και απόκοσμες παραινέσεις της ερήμου. Σκάει χαμόγελο στην βρεφική αγνότητα Χριστούλιδων μικρών! Η Πίστη δεν λέει ψέμματα στα χείλη των παιδιών, παίζει κυνηγητό με την ταπείνωση και κρυφτό με την ντροπή. Στέκει προσευχητικά μετέωρη σε νηπιακούς ασπασμούς, σε ανυπόκριτες, παιδικές προσευχές. Είναι το θεϊκό αντίδοτο στο διάβα μιας φουσκοθαλασσιάς ζωής, το υπέρμαχο δοξάρι στην ηδύχοη πνοή του ουρανού, η υπογραφή του Θεού στην μετάνοια του πιστού. Μακάριοι αυτοί που την βρήκαν να τους περιμένει με το πρωϊνό ξύπνημα της αυγής και την εσπερινή δύση του ηλίου! (Φθινόπωρο 2013) Γιώργος Δ. Δημακόπουλος Δημοσιογράφος





Ιστολόγιο «ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ»

Έτος: 11ο (2013 - 2024)

Δημοσιογραφικό Εργαστήρι Ορθόδοξης Μαρτυρίας και Ομολογιακής Κατάθεσης

Διαχειριστής:

Γιώργος Δ. Δημακόπουλος

Δημοσιογράφος

Icon by Serhei Vandalovskiy, icon - painter, Ukraine



«Απάνου απ' το κρεββάτι μου βαθειά παρηγοριά μου / Καρφώνω την εικόνα Σου, και τώρα η κάμαρά μου. / Είναι και μνήμα θλιβερό και χαρωπή εκκλησία / Σκοτάδι η θλίψι μου σκορπά και λάμψιν η θρησκεία».



Κωστής Παλαμάς


Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

Τετάρτη 7 Σεπτεμβρίου 2022

ΟΣΙΟΥ ΙΓΝΑΤΙΟΥ ΜΠΡΙΑΝΤΣΑΝΙΝΩΦ: ΕΡΓΑ Δ', «ΤΑ ΠΝΕΥΜΑΤΑ» ΜΕΡΟΝ 3ον

 




Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο του Οσίου Ιγνατίου Μπριαντσανίνωφ «Τα Πνεύματα»,
σε μετάφραση και επιμέλεια του συγγραφέα Πέτρου Μπότση, «Έργα Δ'»,
Αθήνα 2010, σελ. 51-54.
Από τα κείμενα έχουν αφαιρεθεί κάποιες εκτενείς παραπομπές, προκειμένου τα γεγραμμένα να καταστούν περισσότερο ευανάγνωστα.
«Οι προσπάθειες του διαβόλου, οι μεθοδείες του, οι πανουργίες του και οι παγίδες του στήνει καθημερινά στους χριστιανούς, είναι αναρίθμητες και άγνωστες στον απλό αγωνιστή του Χριστού, δηλαδή σε όλους μας.
Μόνο οι άγιοι μπορούσαν να δουν πίσω από κάθε δαιμονική παγίδα τί κρύβεται, να ερμηνεύσουν τις μεθοδεύσεις του, να τις αποκαλύψουν και να προειδοποιήσουν κι εμάς τους απλοϊκούς χριστιανούς γι' αυτές.
Έτσι, για να προφυλάξουμε τον εαυτό μας στον απηνή αυτόν πόλεμο που διεξάγουν εναντίον μας, δεν έχουμε άλλη λύση παρά να καταφύγουμε στα κείμενά τους, να δανειστούμε από την εμπειρία τους μα κι από τις ψυχωφελείς διδαχές τους.
Ένας από τους σημαντικούς αγίους που ασχολήθηκαν εμπεριστατωμένα με το θέμα των πνευμάτων και μας αποκαλύπτει όλες τις πλάνες, τις μεθοδείες και τις απατηλές μεταμορφώσεις τους, είναι ό όσιος Ιγνάτιος Μπριαντσανίνωφ, το λαμπρό αυτό αστέρι του νοητού στερεώματος της Εκκλησίας που έλαμψε στην Ορθόδοξη Εκκλησία κατά το δέκατο αιώνα.
Ο όσιος Ιγνάντιος είχε επισημάνει την άγνοια αυτή των πνευμάτων στους χριστιανούς της εποχής του και γι' αυτό προσχώρησε στη συγγραφή του έργου αυτού.
Όπως κι όλα τα έργα του οσίου Ιγναντίου, χαρακτηρίζεται κι αυτό από την πληρότητά του.
Καλύπτει το θέμα απ' όλες τις πλευρές και δεν αφήνει πτυχή της δράσης των δαιμόνων που να μη την εξηγεί, να μη την ερμηνεύει.
Εκτός από τις προσωπικές του εμπειρίες, ο όσιος Ιγνάτιος έχει μελετήσει και λάβει υπόψη όλους τους πατέρες που έζησαν πριν απ' αυτόν και μας μεταφέρει τα παραδείγματα και τη συμπυκνωμένη γνώμη τους.
Έτσι το βιβλίο αυτό έχει τόσο τη δική του εγκυρότητα της σύνολης Εκκλησίας πάνω στο πολύ σοβαρό αυτό θέμα που απασχολεί όλους τους χριστιανούς αφού, όπως μας βεβαιώνει ο επιστήθιος μαθητής του Χριστού, <<εις τούτο εφανερώθη ο υιός του Θεού, ίνα λύση τα έργα του διαβόλου>>.
Κι ο άλλος απόστολος, ο πρωτοκορυφαίος, μας βεβαιώνει πως <<ο αντίδικος υμών διάβολος ως λέων ωρυόμενος περιπατεί ζητών τίνα καταπίη>>.
Το πόσο απαραίτητη επομένως είναι η γνώση για την ύπαρξη του διαβόλου, καθώς και για τις μεθοδεύσεις και τις πανουργίες που χρησιμοποιεί για να παγιδεύσει τους χριστιανούς είναι αυταπόδεικτη».
Πέτρος ΜπότσηςΟκτώβριος 2010.
(Εκ του προλόγου).
Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ».




Ο κόσμος των πνευμάτων φανερώθηκε μόνο στους τέλειους χριστιανούς, κυρίως σε μοναχούς, που είχαν αξιωθεί να λάβουν πνευματική διόραση. Σύμφωνα με μαρτυρία του Μεγάλου Μακαρίου όμως, ακόμα και την περίοδο μεγάλης άνθησης του μοναχισμού, τέτοιοι χριστιανοί ήταν σπάνιοι (Ομιλ. 8, 6).


Ο όσιος Ιωάννης της Κλίμακος γράφει πως όλα τα οράματα που προέρχονται από το Θεό έχουν ένα κοινό χαρακτηριστικό. Φέρνουν ταπείνωση και γαλήνη στην ψυχή, τη γεμίζουν με φόβο Θεού και επίγνωση της αμαρτωλότητας και μηδαμινότητάς της.


Τα οράματα που προκαλούμε μόνοι μας όμως, ενάντια στο θέλημα του Θεού, μας οδηγούν στην αλαζονεία και την πλάνη. Προκαλούν χαρά που κολακεύει τη ματαιότητα και το εγώ μας, κάτι που εμείς αδυνατούμε να διακρίνουμε.


Οι δαίμονες προσπαθούν να εμφανίζονται σαν άγγελοι, κολακεύουν τον άνθρωπο με επαίνους και ικανοποιούν την περιέργεια και τη ματαιότητά του. Μετά τον σπρώχνουν εύκολα στην αυταπάτη και προκαλούν μεγάλη ζημιά στην ψυχή του.


Η ιδέα πως η αισθητή αντίληψη των πνευμάτων είναι κάτι σπουδαίο, είναι λαθεμένη. Η αισθητή όραση των πνευμάτων, χωρίς πνευματική αντίληψη, δε συμβάλλει την ορθή, αλλά σε μια επιφανειακή κατανόησή τους.


Μπορεί να οδηγήσει εύκολα σε μια λαθεμένη εκτίμηση, όπου μπορεί συχνά να καταλήξει ο άπειρος άνθρωπος που ρέπει προς τη ματαιότητα. Μόνο οι πραγματικοί χριστιανοί μπορούν ν' αποκτήσουν πνευματική αντίληψη των πνευμάτων.


Από την άλλη πλευρά τώρα, άνθρωποι που έχουν αμαρτωλή ζωή είναι περισσότερο ικανοί στην αισθητή αντίληψη των πνευμάτων. Ποιός μπορεί να βλέπει πνεύματα και να επικοινωνεί μαζί τους;


Οι μάγοι, που έχουν απορρίψει το Θεό κι έχουν κι έχουν δεχτεί σαν θεό τους το σατανά, καθώς και οι άνθρωποι που έχουν δοθεί στα πάθη και προσπαθούν να τα ικανοποιήσουν. Είναι εκείνοι που καταφεύγουν στους μάγους και με τη βοήθειά τους έρχονται σε προφανή επικοινωνία με τα εκπεσμένα πνεύματα.


Απαραίτητη προυπόθεση για να το κατορθώσουν αυτό είναι ν' απαρνηθούν το Χριστό. Αυτό το συναντάμε σε ανθρώπους που είναι εξαντλημένοι από τη μέθη και την έκλυτη ζωή και σε ασκητές που έχουν πέσει στην υπερηφάνεια και την πλάνη.


Πολλοί λίγοι είναι εκείνοι που μπορούν να δουν πνεύματα φυσικά, με αισθητό τρόπο. Η επίσκεψη των πνευμάτων γίνεται σε πολύ λίγους ανθρώπους και τότε, σε εξαιρετικές περιπτώσεις της ζωής τους.


Στα δύο τελευταία παραδείγματα οι άνθρωποι δεν έφταιγαν, αλλά έπρεπε να προσπαθήσουν περισσότερο, για να βρουν διέξοδο στην επικίνδυνη κατάστασή τους. Σήμερα πολλοί άνθρωποι αφήνουν τον εαυτό τους να έρθει σε επικοινωνία με τα πονηρά πνεύματα, με τη μαγεία.


Οι δαίμονες συχνά εμφανίζονται σαν άγγελοι φωτός. Απατούν και πλανούν με διάφορα παραμύθια, ανακατεύοντας τις αλήθειες με τα ψέματα. Προκαλούν πάντα μεγάλη σύγχυση στην ψυχή ή και στον νου.


Σαν μέθοδο χρησιμοποιούν τη μαγεία. Σ' αυτήν την περίπτωση δεν υπάρχει ανοιχτή άρνηση του Θεού, αλλά κρυφή, καλυμμένη. Σήμερα ο διάβολος προσπαθεί να κρύψει τα δίχτυα του.


Αγωνίζεται περισσότερο να καταστρέψει το ουσιαστικό, όχι το επιφανειακό. Εκείνος που προσπαθεί να ερευνήσει τα μυστήρια αδιαφορώντας για τις εντολές του Θεού, χωρίς να διερωτηθεί αν η πρόθεσή του είναι ευάρεστη στο Θεό ή σύμφωνη με το θέλημά Του, εμπιστεύεται τυφλά τη μαγεία, μπαίνει απρόσεχτα σε επικοινωνία με τους δαίμονες και ενεργεί σύμφωνα με τις εντολές και τις οδηγίες τους.


Τί είναι αυτό αν όχι αποστροφή του Θεού, απομάκρυνση από κοντά Του; Με ειδική πρόνοια του Θεού, μερικές φορές εμφανίστηκαν άγιοι άγγελοι σε διεφθαρμένους ανθρώπους ακόμα και σε ειδωλολάτρες.


Τα οράματα των αγίων αγγέλων δεν ωφέλησαν καθόλου τους ανθρώπους αυτούς. Οι εμφανίσεις αυτές όμως δεν έγιναν για χάρη τους, γι' αυτό και δε λειτούργησαν σαν σημάδια της αρετής τους.


Στην Αγία Γραφή διαβάζουμε πως ο πατριάρχης Ιακώβ έφυγε κρυφά από το πεθερό του Λάβαν τον Αραμαίο, που ήταν ειδωλολάτρης. Όταν ο τελευταίος ξεκίνησε να τον κυνηγήσει, ο Θεός του εμφανίστηκε τη νύχτα σε όνειρο και του είπε:


<<Φύλαξε σεαυτόν, μήποτε λαλήσης μετά Ιακώβ πονηρά>> (Γέν. λα' 24). Πρόσεξε μη μιλήσεις άσχημα στον Ιακώβ, του είπε. Ο Θεός εμφανίστηκε ως άγγελος στον Λάβαν όχι για δική του χάρη, αλλά για να ελευθερώσει τον Ιακώβ.


Ο ειδωλολάτρης παρέμεινε ειδωλολάτρης, παρά το γεγονός ότι είδε το Θεό πρόσωπο προς πρόσωπο και μίλησε μαζί Του. Η αισθητή όραση δεν τον ωφέλησε, γιατί δεν είχε προηγηθεί η γνώση. Ο ειδωλολάτρης είδε το Θεό αλλά δε σταμάτησε να λατρεύει τα είδωλα.


Γι' αυτό και είπε: <<ινατί έκλεψας τους Θεούς μου>>; Ο ειδωλολάτρης ψευδοπροφήτης και μάγος Βαρλαάμ είδε καθαρά τον άγιο άγγελο στο δρόμο, του μίλησε και με την πίεσή του έκανε μια αληθινή προφητεία.


Ήταν μια προφητεία εμπνευσμένη από το Θεό για το λαό του Ισραήλ, αλλά δεν ωφέλησε καθόλου τον ίδιο. Παρέμεινε στην πλάνη του και τόλμησε μάλιστα ν' αντιδράσει στο θέλημα του Θεού.

 


Εισαγωγή στο διαδίκτυο, επιμέλεια, παρουσίαση
«ΑΓΙΟΚΥΠΡΙΑΝΙΤΗΣ» .
Αποσπασματικές αναρτήσεις από το βιβλίο του Οσίου Ιγνατίου Μπριαντσανίνωφ «Τα Πνεύματα»,
σε μετάφραση και επιμέλεια του συγγραφέα Πέτρου Μπότση, «Έργα Δ'»,
Αθήνα 2010, σελ. 51-54.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Print Friendly and PDF
Εικόνες θέματος από A330Pilot. Από το Blogger.